Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Visa resultat för omröstning: Är Grekland tryggt för turister?
Ja, jag känner mig trygg i Grekland. 215 91.10%
Nej, jag känner mig inte tryggare i Grekland än nån annanstans. 9 3.81%
Jag har blivit utsatt för brott i Grekland. 16 6.78%
Jag har aldrig blivit utsatt för brott i Grekland. 78 33.05%
Flervalsomröstning. Antal röster: 236. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-21, 21:14
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Grekland - ett tryggt land för besökare?

Känner du dig trygg när du reser i Grekland? Och har du nån gång blivit utsatt för brott när du är där?

Svara i omröstningen och berätta mer här i tråden. Har du blivit utsatt för brott, tala gärna i tråden vad som hände.

(I omröstningen går det alltså att svara på mer än ett alternativ)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-21, 21:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag är de 25 procent hittills som blivit utsatt för brott i Grekland. En äcklig blottare som folk på ön fick mig att polisanmäla.

Men det gör inte att jag inte känner mig trygg. Jag har aldrig känt mig hotad på nåt sätt, och när man till och med får tillbaka sin plånbok intakt när man glömt den på en bar så känner man sig inte direkt utsatt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-21, 21:34
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag har råkat ut för samma saker Inkfish Jag har sett en blottare OCH fått tillbaks både plånbok och en dyr kamera som jag gömt på en bar, baren låg i en by jag aldrig tidigare besökt, där jag inte kände en kotte och sakerna hade legat på bardisken i över två timmar innan jag saknade dem. När jag kom för att hämta mina prylar blev jag bjuden på öl och Raki av värdparet som dessutom tog sig tid att förklara varför det låg sönderrivna servietter och krossade tallrikar över allt på golvet

Kikh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-21, 22:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag är lite nyfiken på den end* som hittills svarat "jag känner mig inte tryggare i Grekland än nån annanstans".

Hoppas vederbörande kan träda fram och förklara, jag undrar nämligen om h*n inte är den klokaste av oss egentligen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-21, 23:12
noone noone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Varför skulle han vara klokare än oss andra? Är det inte en självklarhet att man känner sig tryggare på en liten ö ute i grekland med 1000inv än i Favélas i Brasilien där knappt snuten törs gå upp?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-21, 23:14
noone noone är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 21
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh
värdparet som dessutom tog sig tid att förklara varför det låg sönderrivna servietter och krossade tallrikar över allt på golvet

Kikh
Skulle vara väldigt intressant att höra anledningen till vrf det låt sönderrivna servetter och krossade tallrikar på golvet.

Har f.ö faktiskt också hört andra som fått igen saker (och blivit "lurade" på taxi).

Senast redigerad av noone den 2006-02-21 klockan 23:16.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-21, 23:18
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag är en av dem som har svarat att jag känner mig trygg i Grekland.
Tycker att det är stor skillnad emot Sverige, då jag har barn i början av tonåren känner jag mig mycket tryggare här än jag gör i Sverige. Jag bor i en förort till Aten och när jag är i Sverige på somrarna håller vi till i en förort till Stockholm.

Nu bor jag i den största staden nära Aten så det är ingen liten håla, har aldrig hört talas om någon våldtäkt här, och det skulle spridas snabbt om det hände jag lovar.

Däremot har 2 olika grannar haft inbrott mitt på blanka dan, en av grannarna har haft inbrott 3 ggr och jag kan sträcka mig till att säga att det var inte greker. De blev haffade i huset och vid 2 tillfällen var min man med och höll kvar dem till polisen kom.

Monica
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-22, 10:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag o min familj har blivit utsatt för brott i Grekland...På Paros -95, på ett lite avlägset hotell mitt emot Parikia på andra sidan Parikia bay, hade vi inbrott på rummet och jag vaknade av att det stod en karl med våra "viktiga" väskor i handen... Jag hade varit uppe tidigare och öppnat balkongdörrarna och lagt mig ett tag igen och slumrade till..Mannen hoppade ut över balkongräcket och försvann... Borta var kontanter , mitt pass, våra kontokort, makens körkort och börsen med några hundra drachmer.... Vilken uppståndelse det blev! Snabbt spärrades korten. Hotellägaren ringde polisen och personalen på hotellet var förtvivlade! Det tog två dar av semestern att sitta på polisstationen ör att få intyg för försäkring, sitta på bank för att växla in resecheckar(ja tänk det hade man då!)..Så fick vi låna pengar tills nytt eurocardkort kom med expressbud 2 dagar senare!! ALLA skyllde på att det måste vara en alban och DET minns jag tyckte jag var så hemskt! Flera rum till hade blivit besökta...Nåväl pass skulle hämtas i Aten sa reseledaren för det måste jag ha till hemresan, men jag sa bara att om grekerna inte vill släppa ut mig så stannar jag så gärna kvar! Så hem kom jag ändå! I november samma år ringde de från Apollo och sa att någon lämnat en väska till polisen på Paros med ALLA saker kvar! Bara drachmerna var borta, så helt plötsligt hade min man dublba körkort och jag dubbla pass!!!
Men trots detta och trots att jag blivit bestulen på en kamera i somras på Symi så känner jag mig betydligt tryggare i Grekland än i Malmö!!
Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-22, 10:25
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag känner mig inte lika trygg som för tex 6 års sedan, vi har haft inbrott i vårat hus i Nea Makri 2 gånger...... Hos svärmor som bor på Nea Penteli Aten var det inbrott för 1 månad sedan, tydligen en räd då 6 hus fick besök mitt inatten, hos svärmor bröt man sig in i garaget, vår våning och hos henne vände man... antagligen blev de skrämda då hon somnat vid tv och de hörde den. Så hon känner sig inte trygg längre Vid de 6:e huset vaknade man och mannen i huset blev misshandlad, dock vaknade grannar av fruns skrik och efter tumult blev 2 st tillfångatagna, och tyvärr var det Albaner ,i bilen som även den var stulen hittade man stöldgods! Utan att känna till något vetenskaplig statistik vågar jag dock påså att brott har ökat i alla fall Athen, då framförallt RÅN, STÖLD förra veckan blev en präst misshandlad så illa att han dog för några ynka €.

Hälsar Camilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-02-22, 10:32
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag är de 25 procent hittills som blivit utsatt för brott i Grekland. En äcklig blottare som folk på ön fick mig att polisanmäla.
Är det försent att ändra i statistiken? För jag hade glömt bort den där äckliga blottaren på Rhodos för några år sedan. Kanske för att han inte hade så mycket att skylta med ändå.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-02-22, 11:58
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av noone
Varför skulle han vara klokare än oss andra? Är det inte en självklarhet att man känner sig tryggare på en liten ö ute i grekland med 1000inv än i Favélas i Brasilien där knappt snuten törs gå upp?
Det är ungefär så jag menar. Frågan är Känner du dig trygg i Grekland. Och var i Grekland är de flesta av oss? Jo, på nån ö i nån avkrok. På "landet". Och jämför vi det med en större svensk stad så är det inte konstigt om vi känner oss trygga.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-02-22, 11:59
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
Är det försent att ändra i statistiken? För jag hade glömt bort den där äckliga blottaren på Rhodos för några år sedan. Kanske för att han inte hade så mycket att skylta med ändå.
Han lyckades i alla fall peta upp kategori 3 till 11.63 procent.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-02-22, 12:03
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
ALLA skyllde på att det måste vara en alban och DET minns jag tyckte jag var så hemskt!
Rasismen är nåt av det värsta med Grekland, i mina ögon. Det är trist att folk inte fattar att brottslighet har sociala orsaker, inte etniska. Om jag blir bestulen/rånad/misshandlad/mördad - vad hjälper det mig vilken nationalitet förövaren har? Det är en brottsling och inget annat.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-02-22, 12:51
MIASs avatar
MIAS MIAS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 286
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Blev en gång på Kalymnos förföljd av en man, en engelsk turist. Han gick efter mig till olika barer jag var på, och när jag sedan skulle gå hem sprang han ikapp mig och försökte slita in mig i buskarna vid vägen.Som tur var kom det 2 kalymniska pojkar på en vespa. De såg vad som höll på att hända, hoppade av och gav mannen en rak höger, sedan körde de mig hem. Jag kände inte dessa killar, men vi blev vänner efter denna händelse. Tror inte att många i sverige skulle våga ingripa på samma sätt om det hände här, känner mig trygg i Grekland!

Mia
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-02-22, 13:08
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av MIAS
Jag kände inte dessa killar, men vi blev vänner efter denna händelse. Tror inte att många i sverige skulle våga ingripa på samma sätt om det hände här, känner mig trygg i Grekland!
Åh vad skönt att det slutade bra.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-02-22, 16:33
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Jag känner mig trygg i Grekland, även om maken blivit bestulen på kreditkortet i Saluhallen i Aten. (Kortets användes inom ½ timme till bl.a. en flygbiljett till Cypern plus att växla kontanter till resan.)

Vi går naturligtvis aldrig numera i Saluhallen eller andra liknande platser med varken kreditkort eller fler kontanter än vi kan tåla att mista (dvs. vad vi har tänkt att använda på lunch eller så inom de närmaste timmarna).

Jag känner mig definitivt tryggare i Grekland än här hemma och i andra länder!

Marianne
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-02-22, 16:40
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Jag är lite nyfiken på den end* som hittills svarat "jag känner mig inte tryggare i Grekland än nån annanstans".

Hoppas vederbörande kan träda fram och förklara, jag undrar nämligen om h*n inte är den klokaste av oss egentligen.
Det var jag som svarade så, anledningen till det är att jag brottligheten har ökat markant på fastlandet och speciellt i trakterna runt Yperos och Thessalia, anledningen till det vill jag INTE ta upp här, men i vilket fall som helst så fylls de lokala nyheterna varje dag med inbrott, rån och även mord har förekommit. För en 10 år sedan kunde vi lämna dörren olåst när vi gick till bycafeét, men nu låser alla dörren och kollar alltid extra om det kommer en okänd bil.

Yvonne
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-02-22, 22:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Tack för svaret, Yvonne.

Då är du hälften av de svarande som valt de alternativet
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-02-23, 11:08
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Tack för svaret, Yvonne.

Då är du hälften av de svarande som valt de alternativet
Och jag är då den andra hälften

Camilla
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-02-23, 11:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Grekland - ett tryggt land för besökare?

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe
Och jag är då den andra hälften
Jag skulle också ha kunnat svara så, fast jag skulle ha velat vända på "frågan" till 'Jag känner mig inte otryggare i Grekland än någon annanstans' eller egentligen 'Jag känner mig varken otrygg i Grekland eller någon annanstans' - eftersom jag ju inte brukar gå omkring och känna mig otrygg

Rent statisktiskt är det dock så att risken att jag ska utsättas för vålds- eller tillgreppsbrott, eller försök till sådant, är större i Grekland, om jag ser till landet generellt, än här i den tätort där jag bor.

Men så kan man ju inte jämföra, det ger ju en orättvis bild. Sandlådor ska inte jämföras med hockeyrinkar. Typ
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT