Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-02-19, 12:47
hanna hanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 3
Standard amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Hej alla!
Djupt imponerad av all denna erfarenhet och alla kloka tips som samlas på en och samma sida - nu gör jag ett försök att få svar.
Vi är en familj med två barn som kommer att vara 3½ resp 1 år gamla när vi åker till Amorgos i maj. Jag har lite funderingar när det gäller båtresan över, men framförallt undrar jag hur det funkar om man vill hyra bil för att ta sig runt på ön. Finns det bilbarnstolar att hyra? Känns besvärligt att släpa med sig hemifrån - samtidigt är det inte riktigt ett alternativ att strunta i dem...
Annars - någon som har några spontana kommentarer/tips/varningar när det gäller Amorgos med småbarn? Vi tänkte åka i mitten av maj och stanna i drygt två veckor, börjar i Aegiali på Lakki Village (läget vid stranden kändes som en bra idé med tanke på barnen), fortsätter via ett pensionat uppe i bergen och avslutar med ett par dagar i Katapola.
Jag undrar ju lite hur det funkar - flyget kommer till Aten en söndag, jag gissar att det blir en övernattning innan man kan fortsätta till Amorgos. Samma på hemvägen - vi flyger tillbaka en onsdag, men med tanke på vad folk skriver om färjornas opålitlighet är det kanske säkrast att satsa på att lämna Amorgos redan på måndagen och sova ytterligare en natt i Aten...
Vad tror ni? Går det färjor alla dagar?

Långt inlägg, förlåt... Väldigt tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-02-19, 13:46
jesper86s avatar
jesper86 jesper86 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 33
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Ville bara passa på om att tipsa om klostret på Amorgos. Det är verkligen värt att besöka. Hur vackert som helst. I närheten av klostret ligger en strand med fantastiskt vatten.. Det bästa jag varit med om i Grekland

Mvh Jesper
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-19, 14:17
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Hej!
Jag har visserligen aldrig varit på Amorgos med våra barn, men vi åkte första gången och luffade när våra barn var i exakt samma ålder som era. Det som vi upplevde var att färjor med barn aldrig var några problem, och vi gjorde två ganska långa resor med färjor, samt ett antal kortare. Bilmässigt... vi hyrde bil en dag på Milos, och fick ringa runt länge för att hitta en uthyrare som hade TVÅ stolar (alla hade 1 enda). Vi tog oss med buss för att hyra bil från detta ställe, men stolarna visade sig var under all kritik och en hade inte ens bälte! Biluthyraren trodde och ansåg själv att stolarna var till för att hålla barnen på plats i bilen och skrattade gott åt våra försök till att sätta lillkillen baklänges. Slutade med att äldsta satt i baksätet med ett vanligt bälte, och lillen åkte framåt, nästan helt fastspänd... Vi hyrde inga fler bilar sedan.

Men, summa kardemumma. Oroa er inte så mycket, livet med barn är enkelt i Grekland. Den slutsats vi drog första luffen och fortfarande håller fast vid: rör er inte så mycket. Barnen hittar trygghet när man blir kvar en vecka eller så på samma ställe, och då blir det spännande att förflytta sig i stället för tråkigt.

Vill gärna höra mer om hur det fungerade med ungar på Amorgos! Vi åker i september först, så jag håller utkik efter er reseberättelse!

mvh
Bea
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-19, 15:29
hanna hanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Tack för bra tips såhär långt! Jag lovar att återkomma med reseberättelse i början av juni... Nu har jag ett par andra frågor:

1. Är det dumt eller smart att boka i förväg? Jag har nog tänkt att det känns tryggast att ha boendet fixat innan vi åker - vi har aldrig varit på Amorgos tidigare, och det känns lite trist att bli stående utan rum när vi reser med så små barn - men jag inser när jag läser andras inlägg att priserna varierar väldigt beroende på om man förbokar eller ej.
Vi har fått priser som varierar mellan 60 E/natt för 2 vuxna och 2 små barn("double apartment" på Lakki Village) och ner till 30 E/natt (studio med en dubbel- och en enkelsäng, Eleni Rooms). Jag har i och för sig tyckt att detta låter helt OK, men undrar naturligtvis om vi hade kunnat skära ner väldigt på boendekostnaderna om vi haft is i magen...

2. Färjan, återigen. Är det dumt att boka & betala rum för det första dygnet på Amorgos redan innan ankomsten då vi kanske inte anländer förrän på morgonen? De enda tidtabeller jag hittar såhär långt i förväg är för Blue Star-snabbisen. Den verkar endast gå på lördagar - och vi anländer till Aten en söndag... Alltså får det bli någon annan typ av färja för vår del - går det några båtar överhuvudtaget på söndagar? - och om det gör det - blir det en hel natt som spenderas på färjan? Isåfall är det ju ganska dumt att betala för logi... Lite rörigt men ni förstår nog min fråga.

Tack på förhand!
/Hanna.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-20, 08:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Citat:
Är det dumt eller smart att boka i förväg?
Det finns gott om lediga rum när ni åker så ni behöver egentligen inte boka i förväg. Enda anledningen till att ni ska boka i maj är om ni vet att ni verkligen vill bo på ett speciellt ställe. Utan rum blir ni absolut inte i maj.

Citat:
Är det dumt att boka & betala rum för det första dygnet på Amorgos redan innan ankomsten då vi kanske inte anländer förrän på morgonen?
Kommer ni fram på morgonen så är det ingen vits att boka. Om ni ska boka så boka då från den dag ni kommer fram.


Citat:
Den verkar endast gå på lördagar - och vi anländer till Aten en söndag... Alltså får det bli någon annan typ av färja för vår del - går det några båtar överhuvudtaget på söndagar? - och om det gör det - blir det en hel natt som spenderas på färjan?
Det stämmer, enligt Blue star går den bara på lördagar, men det går andra färjor också. Hur ofta och när är svårt att säga nu, tidtabellerna är inte klara ännu. Ni skulle kunna ta er till Naxos och sova en eller två nätter där och sedan ta Express Skopelitis till Amorgos. Express Skopelitis tar långt tid och är inte kul att åka med när det blåser. Men den går nästa varje dag mellan Naxos och Amorgos. Och Naxos är ingen dum ö.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-20, 09:25
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av hanna
Jag undrar ju lite hur det funkar - flyget kommer till Aten en söndag, jag gissar att det blir en övernattning innan man kan fortsätta till Amorgos.
Vi ska till Amorgos i juni och landar också i Aten på en söndag. Har kollat hur båtarna går nu under våren. Det finns en båt på söndagar kl 17.30 från Aten till Naxos med Blue Star, den är framme på Naxos 23.30. På måndagen vid 10-tiden går en båt (CL-ferries) från Naxos till Amorgos, den är framme vid 13.15. Så ser tiderna ut just nu enligt GTP som du kan hitta här på Kalimera. Sedan vet man ju inte om det blir samma tider längre fram, men det lär knappast bli färre avgångar än nu, snarare tvärt om.

Carina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-20, 10:45
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Södertälje
Inlägg: 174
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

I Maj kommer ni inte få problem med att ordna boende på plats. Boendet du nämner i Aegiali är enligt min erfarenhet ett dyrt boende. Vad jag minns så är det etage/våningssängar med trappor vilket kanske inte är så lämpligt med små barn, dessutom ligger det en bit utanför byn. Min erfarenhet är att om man redan första dagen talar om att man tänker stanna en längre tid så blir priset mycket lägre utan prutning. Boka på plats, det kommer ge ett bättre boende utifrån era behov och ett lägre pris.

Det är några år sedan vi bodde i Aegiali och hyrde bil. Biluthyraren där talade ingen engelska och jag tror inte att det fanns några barnstolar att hyra. Om ni även ska bo i Katapola kanske det vore bättre att hyra bil där?

Senast redigerad av hasa den 2006-02-20 klockan 11:30. Anledning: Språket
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-02-26, 18:05
hanna hanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 3
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Tusen tack för alla kloka svar. Jag hoppas att vi blir så förtjusta i ön att vi återvänder - och då får man väl se våra extraavgifter för förbokning denna gången som "lärpengar". Känns nu som att vi tagit i lite extra för säkerhets skull, men det är svårt att chansa när man inte besökt ön tidigare. Jag tror att det framstår som mycket mera självklart på plats...
Hursomhelst så hoppas jag på en fin semester med lagom kombination av barnvänlig sandstrand och genuint grekiskt byliv. Att det blir lite dyrare får jag bara skylla mig själv för som inte hade is i magen och ställde rätt frågor här på Kalimera i god tid!

Återkommer med rapport som utlovat. Tack för hjälpen än en gång!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-02-26, 18:30
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Hej!
Jag har varit pa Amorgos fem ganger, dock utan sma barn, men jag tror att ni kommer att hitta rum latt dar i Maj. Om ni ar osakra pa om det finns bilbarnstolar kan ni alltid aka buss. Bussar gar mellan Katapola-Chora-Aegiali och det gar buss fran Katapola till sodra delen av on dar en mysig strand ligger ( som jag inte minns namnet pa) Jag har bott i Katapola pa olika stallen men inte provat Aegiali. Grekerna ar ett barnkart folk sa allt kommer att ordna sej nar ni har kommit pa plats. Tank bara pa att det inte finns valling att kopa.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-01, 13:26
Rossa Rossa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 100
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av CarinaN
Vi ska till Amorgos i juni och landar också i Aten på en söndag. Har kollat hur båtarna går nu under våren. Det finns en båt på söndagar kl 17.30 från Aten till Naxos med Blue Star, den är framme på Naxos 23.30. På måndagen vid 10-tiden går en båt (CL-ferries) från Naxos till Amorgos, den är framme vid 13.15. Så ser tiderna ut just nu enligt GTP som du kan hitta här på Kalimera. Sedan vet man ju inte om det blir samma tider längre fram, men det lär knappast bli färre avgångar än nu, snarare tvärt om.

Carina
Hej.
Hur lång tid tar färjan från Athen till Naxos och hur mycket kostar biljetterna ungefär? Om någon vet skulle jag vara tacksam för svar.
Rossa.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-01, 16:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: amorgos med SMÅ barn... några frågor!

Citat:
Ursprungligen postat av Rossa
Hej.
Hur lång tid tar färjan från Athen till Naxos och hur mycket kostar biljetterna ungefär? Om någon vet skulle jag vara tacksam för svar.
Rossa.
Ungefär fem timmar om ni åker med Blue Star Ferries (bra rederi) och priset ligger runt 24 Euro för en enkel biljett.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT