Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-03-22, 17:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Krisen i Cypern

Ni som bor i Grekland: vad säger man i Grekland om krisen i Cypern, och om att en grekisk bank (Pireus Bank) tar över två Cypriotiska banker?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-03-22, 17:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Krisen i Cypern

Dom jag umgås med säger bara "SUCK".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-03-22, 18:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Krisen i Cypern

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Dom jag umgås med säger bara "SUCK".
Det kan jag förstå.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-03-23, 10:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Krisen i Cypern

Det är lite schizofrent och mycket komplicerat:

I åratal har man tagit emot stora summor till bankerna från alla möjliga håll, okänt om dessa pengar var lagligt beskattade i ursprungslandet, eller ej. Man gav goda räntor. Nu när systemet håller på att falla ihop vet folk inte riktigt hur man ska reagera, jag menar cyprioter. Ett enigt nej applåderades här i Grekland som en tuff gest mot Merkel & C.o, men det håller på att bli lite baksmälla...

En thriller i alla händelser. Vi har en väninna med tre barn på Cypern och jag hoppas innerligt att hon inte förlorar jobbet.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-03-23, 10:54
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Krisen i Cypern

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Ett enigt nej applåderades här i Grekland...
Nu er det jo først og fremmest kolossale tab på græske statsobligationer, som har ødelagt den cypriotiske økonomi.

Så rent moralsk kan grækerne dårligt gøre andet end at bakke op omkring en cypriotisk beslutning. Hvilken som helst beslutning...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-03-24, 18:06
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Krisen i Cypern

Min mamma bor på Cypern sen ca 8 år, och jag har hela tiden förundrats över hur bra hon har det. Kommer från Sv som pensionär, och har tandläkare, läkare, åka buss, medicin bl a gratis. Från statliga sjukhus då, men endå...Betalar 25 % skatt i Sverige. Men bara att få allt detta, jag blev förvånad. Har väl hela tiden fattat att detta kommer inte att hålla. Var kommer pengarna ifrån??

Skönt för henne, men man undrar ju lite om dom som bor där (och som har betalt skatt...) vad dom tycker om att det kommer folk från andra länder och bara får... Hon blir iaf inte drabbad ekonomiskt på något sätt, nu har hon det eg ännu bättre som precis blivit sambo
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-03-24, 19:02
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Krisen i Cypern

I Grekland gäller att vi som är från andra EU-länder får sjukvård, och räkningen skickas till hemlandet. På vår IKA-bok står det med stora bokstäver och stämplar att vi hör till den kategorin. Hur det är på Cypern vet jag inte. Vår skatt, 25 % i Sverige ger oss denna rättighet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-03-25, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Krisen i Cypern

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
I Grekland gäller att vi som är från andra EU-länder får sjukvård, och räkningen skickas till hemlandet. På vår IKA-bok står det med stora bokstäver och stämplar att vi hör till den kategorin. Hur det är på Cypern vet jag inte. Vår skatt, 25 % i Sverige ger oss denna rättighet.
Regelverket är likaratat i alla EU länder i det här avseendet http://ec.europa.eu/sverige/eu_servi...t/index_sv.htm

Sen kan ju vissa länder ge utökade förmåner till vissa grupper. Exempelvis fick min dotter gratis måltider när hon gjorde en praktikperiod i Aten inom ramen för ett europeiskt utbytesprogram för studenter.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT