Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-06-20, 09:59
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Tilos i Augusti

Vi ska åka till Tilos i Augusti. Undrar över några saker:

1. Hur lång tid tar det att åka med båt till de närliggande småöarna ?

2. Är det någon som har bott på hotel Livadia Beach och vad tyckte ni om det ?

3. Jag har tittat på båttidtabeller Rhodos-Tilos och har räknat ut att vi kommer att få övernatta på Rhodos både på dit och hemresan. På ditresan gör det inget för då kommer vi ändå fram mitt i natten. Men på hemresan ska vi flyga från Rhodos sent på kvällen och det går inga båtar den dagen så vi får väl åka dit dagen innan vilket innebär en natt + en hel dag på Rhodos. Har man möjlighet att åka till Rhodos stad ? gamla stan var det längesedan jag såg.

Är tacksam för alla tips jag kan få !
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-06-20, 10:14
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos i Augusti

Nisyros och Symi ligger bara några timmar från Tilos. Jag åkte till Symi över dagen för ett antal år sen för att ta ut kontanter (på den tiden fanns det ingen bankomat på Tilos). Sen beror det förstås på hur länge ni ska vara på Tilos. Blir det bara 4-5 dagar skulle i alla fall jag vara kvar. När det gäller Rhodos så lägger Sea Star till mitt i Rhodos stad (Mandrakihamnen) och de övriga färjorna i utkanten av staden. Gamla Stan är alltid sevärd, speciellt om man går in några gator och slipper de värsta turistfällorna. Det är också kul att ta bussen söderut en sväng - eller varför inte hyra scooter?

Vi har aldrig bott på Livadia Beach, men läget är perfekt. Alldeles vid stranden, och inte långt från byn. Ingenting är i och för sig långt från nånting på Tilos.

Själva är vi på Tilos en vecka från 19 augusti. Är ni där då, kan vi ses på Giorgios nån kväll och ta en retsina. Yammas!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-06-20, 10:23
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Sv: Tilos i Augusti

Tack för tipsen ! Vad bra att färjan lägger till vid Rhodos stad. Jag var där för 30 !!!! år sedan och bara älskade gamla stan ! Dit vill jag absolut igen !

Vi åker den 15:e - 22:e ! Ja vad roligt, skulle vara hemskt trevligt att träffas !
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-06-20, 10:53
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Tilos i Augusti

Då säger vi så. Har förresten skickat ett privat mail till dig.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-06-20, 15:27
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Tilos i Augusti

Citat:
Ursprungligen postat av LenaB Visa inlägg
Men på hemresan ska vi flyga från Rhodos sent på kvällen och det går inga båtar den dagen så vi får väl åka dit dagen innan vilket innebär en natt + en hel dag på Rhodos.
I högsäsong går det båt från Tilos till Rhodos varje dag, skulle tro att det gör det även i augusti. Här är en tillförlitlig turlista, som uppdateras varje dag. Håll koll där så vet ni, kanske ni inte behöver övernatta på Rhodos på hemvägen.
http://www.tilos-travel.com/tilos_ferry_schedules.php

Ni kommer att få härliga dagar på Tilos!
Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-06-20, 16:42
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Sv: Tilos i Augusti

Tack ! Det var en annan lista, ser att de har andra turer på sommaren. Men vi får nog ändå åka tidigt på morgonen till Rhodos ser jag ! Men det gör inget för jag vill gärna besöka gamla stan på Rhodos !
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-06-20, 19:36
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard Sv: Tilos i Augusti

Hej
Förra året hade jag nöjet av att besöka Tilos 2 ggr på sommaren, sista gången i augusti. Vi flög hem på söndag kväll. Vi kunde åka med Sea Star vid 17.00? tror jag. Vi åkte direkt från Tilos och ut till flygplatsen PERFEKT.

Ha sköna dagar på Tilos

Åse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-21, 14:05
MortenOSlashs avatar
MortenOSlash MortenOSlash är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Oslo
Inlägg: 49
Standard Sv: Tilos i Augusti

For eit par veker sidan starta dei vekentlege dagsturane til Nissyros opp for sesongen. Om eg ikkje hugsar feil er det kvar torsdag. Dagstur til Symi trur eg alt hadde vore i gang frå tidlegare i sesongen. Rodos har du alt fått mange tips om. Om du vil ta ein større runde med overnatting(ar) er det berre å gå på reisebyrået til Stefanakis og spørje om råd, så finn han gjerne fram kombinasjonar med fleire båtruter.

I tillegg fekk eg inntrykk av at Captain Stelios er veldig ivrig på å få passasjerar til dagsturar med den vesle turistbåten sin. Han brukar å sitje under eit stort tre langs strandpromenaden, mellom kyrkja og Sofia's.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-06-21, 16:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tilos i Augusti

Vad betyder "vesle"?

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-06-21, 17:46
MortenOSlashs avatar
MortenOSlash MortenOSlash är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Oslo
Inlägg: 49
Standard Sv: Tilos i Augusti

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vad betyder "vesle"?
«Vesle» er ein variant av «lille».
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-06-25, 19:25
LenaB LenaB är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Habo
Inlägg: 48
Standard Sv: Tilos i Augusti

Åh vad jag längtar dit !
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT