Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-12, 13:49
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Åk!

Tvärtemot olyckskorpar och domedagsprofeter bokade jag årets två greklandsresor precis som vanligt. Möjligen naivt men jag får ta det som det kommer, tänkte jag. Och min gissning var att man även i år kommer att kunna semestra i Grekland på precis det sätt man alltid gjort.

Igår kväll kom jag hem från den första resan. Och - jag har haft det precis lika underbart som tidigare. Flyg har funkat, båtar har gått, jag har bott bra, ätit bra, hyrt moppe, åkt runt, badat, vandrat runt med kameran osv. Till samma priser som tidigare.

Visst, jag har sett det som Wolfgang Hansson skriver om i Aftonbladet idag - men det beror på att jag har frågat. Jag har velat veta hur greker upplever krisen, därför har jag sett till att ha sådana samtal. Men jag tror att den turist som absolut inte vill, den behöver inte märka av krisen överhuvudtaget.

Möjligen kommer den som gillar att strosa i det turistiska folkvimlet att se att det är mindre folk i omlopp än vanligt. Men det är ju upp till oss. Om vi vill ha många turister i omlopp får vi se till att själva bidra, helt enkelt.

Jag har inte hört till dem som predikat att "vi ska resa för att hjälpa våra vänner grekerna". Jag reser för min egen skull, att påstå något annat vore fånigt Och hur mycket jag än lider med de pressade människor jag träffade så kan jag inte se annat än att det är payback time för hela den grekiska nationen. Men väl hemkommen känner jag ändå: åk! För deras skull - också. Det här är ett år av svårt stålbad för Grekland, låt det inte bli året då även turismen kraschade.

När jag åkte ut hade jag haft lite kontanter hemma som jag växlade till euro på Forex på Landvetter. Damen i kassan bad om ursäkt för att hon inte hade så mycket småsedlar, "det har gått åt mer än väntat under helgen. Folk som ska till Grekland måste ju ta med mer än vanligt".

"Äsch då", sa jag, "jag är inte det minsta orolig. Jag ska åka till en grekisk ö med en enda bankomat och den kommer nog att ha pengar den här gången också".

Damen snörpte på munnen och sa olycksbådande "Men man vet ju inte vad som händer". Skulle vara intressant att se hur mycket pengar Forex tjänar på att underblåsa den där oron. När jag kom hem igår hade de satt upp varningslappar om att folk som ska till Grekland bör ta med sig euro. Som de naturligtvis köpt hos Forex.

(Det fanns pengar i bankomaten på den lilla ön. Liksom i de bankomater där jag flera gånger såg folk ta ut pengar på flygplatsön där jag tillbringade några nätter).

Nu ser jag fram emot nästa resa. Trots oron inför valet på söndag, trots att facken sagt att de inte ska strejka igen "förrän i september", som är då jag ska åka. Ska jag ställa in den resan så ska det mycket till, Grekland ska i princip behöva välta för att jag inte ska komma.

Och det hoppas jag, för allas skull, att det inte gör.
Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 14:42
idass avatar
idas idas är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Åk!

Satt och läste metro imorse där Forex tryckt in en ganska stor annons där de råder folk som ska till Grekland att växla extra mycket pengar.

De har självklart ett vinstintresse i att blåsa upp oron.
Tvekade faktiskt själv att boka resa men igår bokade jag, dock med försäkring så jag har rätt till ombokning senast 30 dagar före avgång, utifall det skulle bli riktigt kaos.
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 16:30
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Forex har verkligen fått genomslag med sin skräckpropaganda. På Naxos berättade restaurangfolk om oroliga turister som dagligen frågade om när kontanterna skulle vara slut på ön eftersom de inte skulle kunna betala med kort detta år. Naxosborna förstod ingenting när detta upprepades av turist efter turist tills jag berättade om "nyheten" som Forex sprider!

Jag har samma upplevelse som Inkfish, allt funkar utmärkt för oss turister och pengar finns i bankomaterna på t o m de minsta öar. Självklart är grekerna själva trötta, uppgivna och frustrerade över det ekonomiska läget i landet där hjulen snurrar allt långsammare eftersom ingen har pengar att spendera. En lågstadielärare tjänar nu 800 euro/månad, en riktigt billig bostad (typ bo inneboende) kostar 200 euro/månad och mat mm är minst lika dyrt som i Sverige. Detta är människor som hela tiden har betalat sina skatter och som inte är korrumperade eller har dragit nytta av EU-bidrag annat än ev i sina jobb. Förtjänar de "ett stålbad"?
Våga
Svara med citat
Gammal 2012-06-15, 20:39
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Roligt att se dig åter på Kalimera och fint att du hade det bra! Vi reser som vanligt i september och är inte heller oroliga.De vänner vi har talat med på öarna har till och med renoverat.Fina bilder från tex Honeymoon På facebook där man ser deras nya fina dusch och badrum!
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 00:11
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av idas Visa inlägg
Satt och läste metro imorse där Forex tryckt in en ganska stor annons där de råder folk som ska till Grekland att växla extra mycket pengar.

De har självklart ett vinstintresse i att blåsa upp oron.
Tvekade faktiskt själv att boka resa men igår bokade jag, dock med försäkring så jag har rätt till ombokning senast 30 dagar före avgång, utifall det skulle bli riktigt kaos.
Mitt inlägg hör egentligen till en annan tråd, men jag blir så glad när jag ser att många vågar komma trots olyckskorpar som Forex. Idag hade jag en svensk bankanställd kvinna som kund i butiken. Hon berättade att när hon tog ut pengar i bankomaten i Platanias idag så fick hon 1€ per 8 SeK. Undrar jag om Forex klår det...

//Kikh

Senast redigerad av Kikh den 2012-06-16 klockan 00:23.
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 00:20
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Idag hade jag en svensk bankanställd kvinna som kund i butiken. Hon berättade att när hon tog ut pengar i bankomaten i Platanias idag så fick hon 10€ per 8 SeK. Undrar jag om Forex klår det...

//Kikh
Det var ju ingen dålig kurs! Inte konstigt att man har ekonomisk kris i Grekland. Eftersom det var en svensk bankanställd får man hoppas att hon inte blivit smittad så att vi får samma sjuka i svenska banker.

Masse
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 00:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det var ju ingen dålig kurs! Inte konstigt att man har ekonomisk kris i Grekland. Eftersom det var en svensk bankanställd får man hoppas att hon inte blivit smittad så att vi får samma sjuka i svenska banker.

Masse
Tack Masse, fingrarna önsketänkte visst

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 00:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag växlade tillbaka lite pengar när jag kom hem häromdagen. För 90€ fick jag 777 kr (tror jag det var). På Forex. Hade varit bättre att lägga eurona i madrassen till nästa resa.

När jag åkte ut tror jag att euron kostade drygt 9.30 på Forex. Jag brukar ta ut euro i bankomat här hemma men nu hade jag haft lite kontanter liggande som jag tog med mig.

Men idag läste jag faktiskt en betydligt mer nyanserad ekonom på Forex bank. Min iPad vägrar låta mig citera just nu men han finns i den här artikeln.

Han säger att en del kunder rapporterat svårigheter att betala med kort och att få tag i kontanter - men att det inte behöver bero på krisen. Och så har jag tänkt hela tiden, när det gäller kortbetalning. Jag har alltid haft uppfattningen att kortanvändningen inte är lika utbredd i Grekland som i många andra länder.

Malina: hej, ska kolla h-moon

Senast redigerad av inkfish den 2012-06-16 klockan 01:21.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.