Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-08, 23:35
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Retsina

När jag läste tråden om lunchmat, såg jag att Masse skrev, att han alltid dricker retsina till maten. Det är något jag också gärna gör, men tro det eller ej, nu när jag var på fastlandet sista veckan i april fick jag inte in någon retsina vid någon måltid. De bara skakade på huvudet och sa, att de inte hade någon.

Dricker inte grekerna retsina längre? Någon sa, att det bara är turister som vill ha det numera.

Jag vill helst ha sån retsina, som är på halvliters flaska med kapsyl, Malamatina är min favorit. Men tråkigt nog blev det ingen sådan den här gången alltså. Jag tänker åka till Grekland i september igen och hoppas på bättre tur då.

Det skulle vara intressant att höra, hur retsinatillgången är för er andra, när ni är i Grekland i år.

Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-08, 23:58
Kattas avatar
Katta Katta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Retsina

En flaska Malamatina till lunch är ju nästan ett måste!
Hoppas verkligen inte att retsinan är på väg bort, den är ju så ljuvligt god till lunchens alla smårätter...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-09, 09:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Retsina

Produksjonen av retsina har visstnok gått ned med 70 % de siste årene. Kourtakis produserer nå 850 000 kasser i året, mot 3 mill kasser for 15 år siden. Situasjonen er visst noenlunde den samme for de andre produsentene, bortsett fra at i nord, som domineres av Malamatina, har nedgangen vært mindre.

Grekere sier at nesten de eneste som drikker retsina nå, er turister, bortsett fra at det eksporteres en del til nostalgiske utenlands-grekere og deres etterkommere, særlig i USA.

En konsekvens av dette er at smaken er blitt tilpasset til turistene, og det tilsettes mye mindre kvae nå enn før, slik at gamle grekere knapt kjenner forskjell på retsina og vanlig hvitvin lengre.

Grekerne har gått mer og mer over til bulk-viner på kartong eller eller de som kan tappes på egne flasker eller dunker i supermarkedene mange steder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-09, 19:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Retsina

Men ÅH så sorgligt om retsinan försvinner! Jag älskar Malamatina just på halvlitersflaska, men även andra märken på flaska är gott.

Hopas att Tinosborna inte kommer på såna galenskaper. Retsinan ÄR ju Grekland i många avseenden

Lissi - som inte hade problem att få in retsina i julas i alla fall i Pireus..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-09, 23:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Retsina

Det är ganska många år sedan jag första gången blev nekad retsina i Grekland. Det var på Vings stora anläggning i Kallitea på Rhodos. Bor normalt inte på sådana ställen när jag är i Grekland men eftersom det var en konferensresa så blev det så. Blev mäkta förvånad (och besviken) när jag fick beskedet att man inte kunde servera retsina. Har sedan under åren råkat ut för samma sak då och då på vanliga familjetavernor och blivit erbjuden ett krus vanligt vitt istället. På senare år har vi allt oftare också valt husets rödtjut, vilket ofta smakat helt ok och passat till den lokala maten.

Att det i allt väsentligt bara är turister som väljer retsina är också min erfarenhet. Det är ju bara till att hålla utkik när vi är ute och äter i Grekland. Jag har svårt att dra mig till minnes att jag sett retsina på grekernas bord när jag varit ute. Kunde ju vara intressant att få rapport från sådan spaning under kommande säsong i den här tråden.

Håller också med om att en del retsina känns ganska "mesig" och urvattnad med för lite kådasmak. Därför är mitt förstaval alltid Kourtaki om den finns. Och tack och lov finns den ju också här hemma på Systembolaget.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-10, 09:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
En konsekvens av dette er at smaken er blitt tilpasset til turistene, og det tilsettes mye mindre kvae nå enn før, slik at gamle grekere knapt kjenner forskjell på retsina og vanlig hvitvin lengre.
Ja, det har jag lagt märke till. Väldigt svårt att känna nån större skillnad. Synd om den försvinner (vilket jag inte tror dock). Det ÄR ju Grekland, för böveln!

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-10, 11:19
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Retsina

I alle de årene jeg har vært ute med grekere - eller hjemme hos grekere - og spist, har det aldri kommet en flaske retsina på bordet. Mine greske venner (som er fra ca 45 år og nedover) drikker det absolutt aldri. Til mat drikker de som oftest husets vin, og den er jo aldri retsina, iallfall har jeg aldri opplevd det.

Jeg kan godt drikke et glass retsina en gang i blant, men da iskald på balkongen e.l. Jeg drikker det aldri til mat lengre, synes faktisk kvaesmaken ikke er like god til all mat, uansett hvor svak den er
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-10, 12:05
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av bluesky Visa inlägg
Snakket med en greker på Kalymnos i påsken som sa at nå har grekerne begynt å drikke Retsina igjen. Dette skyldtes den økonomiske krisen. Folk går ut for å hygge seg, men bestiller ikke whiskey eller annet dyrt brennevin lenger , men Retsina. Så nå går vi bakover i tid sa han. Vi drikker Retsina og flytter tilbake sammen med familie for å hjelpe hverandre best mulig. Og alle vil dyrke tomater, poteter mm. om de har en jordlapp..... Vel, dette var ingen vitenskapelig rapport.....men fra en grekers hverdag.

Härligt! Då kommer det att finnas Retsina till en törstig dam från norr när hon kommer till Kalymnos i höst!
Jag dricker Retsina när, var och nästan hur som helst! Men bara när jag är i Grekland. Det blir inte samma sak att dricka den hemma.

/Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-10, 12:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Det blir inte samma sak att dricka den hemma.
Håller med. Dricker man den hemma vid kökbordet, är det inte riktigt samma feeling. Som när jag var i Tyskland en gg och köpte med mig en kagge supergott öl från en bierstube. Det smakade inte alls likadant hemmavid...

/Netwolf
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-05-10, 12:55
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, det har jag lagt märke till. Väldigt svårt att känna nån större skillnad. Synd om den försvinner (vilket jag inte tror dock). Det ÄR ju Grekland, för böveln!

/Netwolf

Hur den smakar verkar inte mina grekiska vänner bry sig nämnvärt i, de balndar ut den med cola

Jag dricker gärna retsina om sommaren. Det bästa minnet jag har av retsina var när jag drack den ljummen, kyld i havet till ett enkelt souvlakistick kryddat med sand och salt, i avlägsna Menies för 7 år sedan. Det var något ljuvligt med den spartanska måltiden just där. Annars vill jag gärna ha min retsina isande kall.

//Kikh
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-05-10, 22:46
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av bluesky Visa inlägg
Jeg skal gi beskjed så de kan bestille litt ekstra til du kommer
Jeg velger vanlig hvitt vin selv....

Jorunn, du är för go, du !!!!
/Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-05-10, 22:48
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hur den smakar verkar inte mina grekiska vänner bry sig nämnvärt i, de balndar ut den med cola

Jag dricker gärna retsina om sommaren. Det bästa minnet jag har av retsina var när jag drack den ljummen, kyld i havet till ett enkelt souvlakistick kryddat med sand och salt, i avlägsna Menies för 7 år sedan. Det var något ljuvligt med den spartanska måltiden just där. Annars vill jag gärna ha min retsina isande kall.

//Kikh
Gillar skarpt iskall retsina med lite drag i.
Men hu ............. Gud förbjude ljummen retsina eller retsina och cola. Målfoto på vilket som är värst.

Masse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-05-11, 00:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Gillar skarpt iskall retsina med lite drag i.
Men hu ............. Gud förbjude ljummen retsina eller retsina och cola. Målfoto på vilket som är värst.

Masse

Ljummen Retsina funkade tack vare miljön och charmen att kyla den nedgrävd i havsviken. Retsina och cola framkallar kräkreflexer även hos mig, vilket får Kretensarna att lyfta ögonbrynen till oanade höjder

//Kikh
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-05-11, 18:38
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Retsina

Här hos oss är det ingen som dricker retsina, tror inte ens att det finns på någon av våra tavernor här, skulle det finnas, är det väl nån gammal flaska som ligger och dammar. själv föredrar jag zitsas rosé som passar till det mesta.

Yvonne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-05-11, 18:48
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Standard Sv: Retsina

Tycker ofta man blir tvungen att dricka något riktigt äckligt husets vin för att dom inte har retsina. Jag tycker retsina är oslagbart till den grekiska maten och det oavsett om det är i Grekland eller här hemma. Mina favoriter är CAIR och Malamatina. Något som jag upptäckt på senare år är att finns det rosévin så smakar det ofta riktigt bra.
//maji med 3 veckor kvar till Folegandros
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-05-11, 19:22
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Retsina

Retsina tillhör mina favoritviner i Grekland .Det började nog med att det inte fanns något Gott rött vin att tillgå .Då = 70 tal , På Kreta finns ett Byvin rött som man nog måste ,vara uppfött på Skogsblomman för att uppskatta ,Inga kommentarer Kikh,.Nu börjar det finnas både röda viner och vita som är drickbara ,Det är synd att de goda Grekiska röda vinerna kostar över 100 kr .Vi är bortskämda med det Sv,systembolagetsom tillhandahåller goda viner till hyggliga priser,Trodde aldrig att jag skulle skriva detta.Men efter att ha bott på Kreta ,längre tider , så har jag , kommit till denna slutsats .Kortaki tycker jag är lite för blommig, vad hette den härtappade som fanns förut ,den tyckte jag det vAR LITE DRAG I .Annars är min favoriter Retsina fr Chania och Malamatina.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-05-12, 14:22
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Retsina

När vi var på Lesvos förra året köpte vi "hemkörd" retsina som var ordentligt kryddad och riktigt god. Vi fick rådet av mannen vi handlade av att göra denna underbara dryck själva genom att krydda vanligt vitt vin med lite gran- eller tallkåda. Har någon av er vågat er på detta?

Jag hade alldeles glömt bort detta och ska själv prova - nyfiken som jag är!

Lena i ett ruggigt Stockholm
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-05-12, 19:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 890
Standard Sv: Retsina

Citat:
Ursprungligen postat av bluesky Visa inlägg
Snakket med en greker på Kalymnos i påsken som sa at nå har grekerne begynt å drikke Retsina igjen.
Hoppas detta stämmer. Retsina vill vi ha!

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-05-15, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Retsina

Jag har också märkt att retsina börjar försvinna, och det är så trist. Numer dricker jag endast retsina till maten, det spelar ingen roll vad för slags mat det är. Retsina passar till allt - när jag är i Grekland.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-05-15, 11:47
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Retsina

Same,same!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT