Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-01-19, 19:05
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Långtråkigt

Hej alla Kalimeror!

Jag är en dem lyckliga som tillbringar all min tid i Grekland, i Pireaus. Har bott här i snart 1 år. Kärleken tog mig hit....
Den värsta perioden av hemlängtan är nog över, hoppas jag. Var hemma över jul och fick min dos av Sverige dvs minusgrader, snö och ingen stress.
Min fråga eller undran är hur ska jag klara av detta nu då? Språket är ju en historia för sig... Läser grekiska 2 ggr i veckan, är för tillfället en av dem som förstår men inte pratar.
Jobb, Inte så lätt då dem flesta föredrar om man kan svara i telefon på grekiska. Har skickat runt CV till diverse ställen utan resultat.
Börjar bli ensamt och långtråkigt. Kan ju inte begära att pojkvännen ska spendera varenda ledig minut med mig. Är tacksam för alla förslag om sysselsättning och "vänletande" ....

Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-01-19, 20:34
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Långtråkigt

Åh va härligt att bo i Grekland !När jag bodde där, för över 10 år sedan, fick jag en del vänner genom min dåvarande pojkvän.Annars har du ju svenska kyrkan,gym.Kanske lättare att få kontakt på mindre ställen än i storstan.Här på Kalimera finns ju en del som bor i Aten.Mina vänner jag fick under mina 5 år i Grekland har jag fortfarande kontakt med.Flera av de har varit här och hälsat på oxå .Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-02-26, 01:50
Xristina79 Xristina79 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: småland
Inlägg: 3
Standard Sv: Långtråkigt

Det finns ju svenska kyrkan i Pireaus, där kan du ju få lite nya kontakter kan jag tänka mig, har inte varit där själv ngn gång men jag vet att det finns. Jobb r svårt i Grekland utan kontakter. Om du ska lära dig grekiska måste du använda språket, prata med din pojkvän.Han borde hjälpa dig så att du inte r tråkad. Har inte han kusiner som du kan umgås med eller nåt?Umgås med "svärmor" och hjälp henne d r alltid ett plus. Gå på cafe sitt där o plugga. I Grekland kan man börja prata med folk utan att de ska tycka att man är konstig, d r oftast trevliga tillbaka.D jag älskar med grekerna d r att de är så lätta att få kontakt med.

Senast redigerad av inkfish den 2006-02-26 klockan 13:28. Anledning: för långt citat
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-02-26, 18:15
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: Långtråkigt

Om du bor i Pireaus har du nara till Skandinaviska kyrkan! Har du varit dar? Jag bor ocksa i Aten och jag har fatt alla mina nya kontakter genom kyrkan. Dar finns olika aktiviteter varje vecka som att lara sej grekiska folkdanser eller vara med och sjunga i koren, lana bocker eller bara komma nar det ar fest.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-02-26, 18:59
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Långtråkigt

Hej,

Vet inte hur det är i Aten, men i Thessaloniki har IKEA varje vecka svenskträffar. Kunde kanske också vara en idé för att skaffa nya kontakter

//Zanét

Senast redigerad av Zanét den 2006-02-26 klockan 19:00. Anledning: komplettering
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-02-27, 17:50
Jennie Jennie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Pireas
Inlägg: 65
Standard Sv: Långtråkigt

Tack för tipsen!
Har varit i Svenska Kyrkan ett par gånger, lyckas dock komma när det är tomt på folk... Så jag får väl prova min lycka där igen! Har ingen aning om IKEA har svenskträffar, lysande annars för det är ett av mina favvo ställen här. (Är tokig i inredning...)
För tillfället är det plugga som gäller, har fastnat i den grekiska grammatikdjungeln.

Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-02-28, 15:06
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: Långtråkigt

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Hej,

Vet inte hur det är i Aten, men i Thessaloniki har IKEA varje vecka svenskträffar.

//Zanét
Jorå det sker i Athen oxå kolla med svensk-grekiska föreningen i Athen för program.


Camilla
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT