Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-21, 15:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sträck på er, flickor!

En av mina bekanta har ett gym här på Kalymnos, med såväl "vanlig" gymträning med apparater som danslektioner , kampsporter och annat. Det finns flera stycken liknande lokaler, liksom flera olika kampsportföreningar och åtminstone den yngre befolkningen tränar flitigt. Nu i värsta värmen är det väl mindre intensiv aktivitet, men jag är både imponerad och förvånad över det stora intresset för olika träningsformer.

Det finns också en 50-meters kommunal simbassäng och en inomhuslokal för basket och handboll och liknande. Stora och små fotbollsplaner finns, liksom friidrottsanläggning. Åtskilliga ungdomar har utmärkt sig i rikssammanhang och i Balkansammanhang.Man simmar från Telendos till Massouri. Triathlon är ganska nytt här. Vi har haft beachvolleyfinaler och vattenpolofinaler. Norska simmarlag har varit här och tränat. Lokal-TV gör alltid rikliga reportage ,vare sig det är förskolebarn eller vuxna...

Den här bekantingen gör vårsäsongavslut med att låta sina olika grupper uppträda på det centrala torget. Några veckor sen var det dags, och det var en jättefin kväll med uppvisning av dans och gymnastik till högljudd och rytmisk musik. TV var förstås där.

Jag blev i tankarna förflyttad till min egen erfarenhet. Vi hade förstås gymnastik i skolan, skidlöpning på rasterna och så småningom simträning i Östersunds simhall. Större tjejer och damer tränade husmodersgymnastik, det fanns fotbollslag och skytteförening. Men där tog det nog slut på aktiviteterna, jo , det spolades upp en skridskoplan också av hyggliga pappor, hockey började bli populärt.

Sen läste jag till sjukgymnast och lärde mig en massa om kroppens behov av rörelse och avspänning och ergonomiska arbetssätt.

En gång gick jag och min kompis Ylva och slöade uppe på Skansen, jag vet inte riktigt var vi stod och hängde,kanske vid apburarna, när vi plötsligt kände varsin tumme i ryggen och hörde en energisk kvinnoröst som befallde "sträck på er flickor!". Reflexmässigt sträckte vi upp oss i givakt och jag kan fortfarande känna den där tummen i ryggen när jag tänker på det...Det var den välkända Maja Carlqvist, skapare av Sofiaflickorna, som bara inte stod ut med att se oss stå och hänga så slött framför apburen eller var det nu var...

Hon sa att det var synd och skam att två så unga flickor inte höll oss raka och fina...

Det är otroligt så många sportsliga aktiviteter det finns nu för tiden. Det finns något för alla åldrar och förmågor. En del kräver dyr utrustning, men åtskilliga kräver bara vettiga skor eller liknande.

Sträck på er, flickor...
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 15:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sträck på er, flickor!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Det är otroligt så många sportsliga aktiviteter det finns nu för tiden. Det finns något för alla åldrar och förmågor. En del kräver dyr utrustning, men åtskilliga kräver bara vettiga skor eller liknande.

Sträck på er, flickor...
Jo visst finns det men ACK så svårt det är ibland att ta sig dit nu på sommaren när så mycket annat lockar!
Själv har jag årskort på F&S men numer blir det gleare och glesare mellan besöken...jobb, barnbarn och bara en viss "motionströtthet" efter alla års träning sätter in..Jag har helt enkelt inte samma lust, vilket ofelbart märks på kroppsvikten
Ikväll blir det i alla fall ett spinnpass, första på säkert 2 månader, och i höst ska maken och jag prova Indoor walking...fast det ju är lika sunt och naturligare med Outdoor walking och den är ju alldeles gratis också

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-21, 20:06
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Sv: Sträck på er, flickor!

Det är ju så att man skall säga det man tycker.
Bra att hon gjorde det, eller hur.
Hon gav er något som ni fick nytta av att bära med er i livet.
//
KR
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:57.