![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På vägen mot det arabiska minilivset på gatan Minoos, passerar jag genom ett "radhusområde" där en förmodad japansk mispel nu blommar väldigt vackert i en trädgård.
Utseendet, bladen, blomställningen - allt stämmer in på japansk mispel, men dom ovanligt stora blommorna och den tidiga blomningen är inte typisk. Dom gulaktiga frukterna - "despol" - fanns i handeln redan under våren. Jag får hålla öppet vad det är för form av mispel, men visst är blommorna vackra ? ![]() ![]() Senast redigerad av lugnagatan den 2011-07-12 klockan 11:28. Anledning: felstavning |
|
||||
|
||||
![]()
Fantastiskt vackra blommor ... och duktig fotograf.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ser ut och vara samma sorts blommor som dom här jag tog bild på i Arkasa på Karpathos
![]() ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dags att kalla in Kalimeras egen Blomsterdrottning.......
Annki, vad heter blomman? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg har blitt fortalt at den kalles tempelblomst, men har alltid vært usikker. Hvis du eller andre kan bekrefte at det er japansk mispel, ville jeg sette pris på det!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det väl Frangipani? Om man tittar i Kalimeras egen Flora under menyn "Om Grekland" så ser det iaf ut som den.
Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Visst ser den ut som frangipani som är släkt med oleandern
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...peg?uselang=sv |
|
|||
|
|||
![]()
Nu hittade jag den också: Frangipani, Tempelträd eller Pagodträd.
I boken "Blommor och Träd vid Medelhavet", Tore Hylander, står att namnet "Frangipani" kommer av en parfym från 1500-talet, som hade samma doft som trädet, och namnet "Tempelträd" kommer av att den planteras vid tempel i Orienten. Visst är det den! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag frågade en grekisk tant som sa att den heter Folí på grekiska. Rätta mig om jag (eller snarare tanten) har fel!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har den i vår trädgård men jag minns inte namnet men enligt trädgårdsmästaren är den typisk för Kreta. Den ger inga frukter men bladen liknar Despodia som vi också har och som ger frukter tidigt på våren.
mvh Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Ann-Kristin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Just det, på Rhodos känner man den där jasminliknande doften. Men jag har aldrig tänkt på att blomman är så sagolikt vacker. Nu får man lyfta blicken nästa gång. Fint att den också har namn värda skönheten och intressant att den planteras vid tempel.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tittade runt lite i min blombok och här kommer några fler intressanta fakta om Frangipani:
Det är den blomma som ofta används till lei, de traditionella blomkransarna som hängs runt halsen på Hawaii. Den är även en vanlig offerblomma i hinduiska och buddhistiska tempel, därav namnet tempelträd antar jag. I tropiska Amerika används de starkt doftande blommorna i linneskåp, ungefär som lavendel i Europa. Växtsaften är giftig och den är en art i familjen Oleanderväxter. Kanske kul att känna till nästa gång ni ser en Frangipani, visst är det intressant med blommor! Ann-Kristin ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jätteroligt att få reda på allt detta om denna nya favoritblomma!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Var säker på att du skulle klara biffen, hmmm förlåt, blomman! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Ber om ursäkt och lyfter på hatten också för dig Yanna. ![]() Säkert finns det ytterligare ett antal Kalimerianer som är duktiga på blommor och kan betydligt mera än jag. När det gäller växter begränsar sig min kunskap till snäppet över vilken ända som ska vara uppåt och nedåt. ![]() Jag tycker att det är en otroligt rik kunskapsbank som vi har i Kalimera. Man kan ha frågor om det mesta (åtminstone som rör Grekland) och varje gång konstatera att det finns ett knippe vänner som kan ge svar. Så även denna gång. Ha det gott Yanna! På tal om blommor, har du hunnit få till lite krukor och burkar mm i den sköna grekiska stilen på din balkong? ![]() |
|
|