![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag för ett sista försök att hitta sommarens resmål. Har bara en vecka så det är tyvärr för kort tid att hinna till Amorgos och underbara Katapola som är min absoluta favorit.
Hade nästan bestämt mig för Karpathos som jag längre varit nyfiken på, men nu verkar det så bökigt (glesa tidtabeller) att ta sig till stränderna där. Allra helst skulle jag vilja bo i en stad/by med strand/stränder inom krypavstånd, alltså slippa vara beroende av buss. Vill bara sola, bada och äta gott men ändå ha lite folkliv på kvällen. De direktflygsöar jag varit på är Kefalonia, Samos, Zakynthos och för länge sen Skiathos och Kos, vill helst till någon ny ö nu när man har "chansen" (inte hinner till Amorgos) Tar gärna en flygstol och bokar boende själv så jag är inte låst till charterorterna när jag väl är framme. Hur är det med Skopelos, förlorar man mycket tid p g a båtresan? Finns det stränder nära stan? Andra förslag? Kalypso |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Du hinner till Amorgos på en vecka om du verkligen vill! Jag hade iaf 5-6 nätter på Amo 2007 och 1-2 nätter på Santo..minns inte exakt...men du hinner som sagt! ![]() ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Äsch, det är inget fel på stadsstranden i Pigadia på Karpathos. Lång, härlig sandstrand med varierande botten, på vissa ställen är det sand, på andra sten eller klippor. Solstolar och barer bitvis, alldeles öde bitvis. Många hotell på "krypavstånd" och en kort promenad in till stadens centrum med liv och rörelse. Prova på du, det finns massor av människor som aldrig kommer till någon av de andra stränderna på ön och är jättenöjda ändå.
![]() Karin som är nere om fyra veckor ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Här kan du se vilka resmål du når med direktflyg. |
|
||||
|
||||
![]()
Molyvos är en mycket charmig stad men tyvärr är det en liten bit till fina stränder. Däremot är det väldigt enkelt att ta bussen tll Petra eller Anaxos det tar inte lång stund och bussen går ofta. Relativt lång transfer från flygplatsen dock. Finns många trevliga tavernor och en fin hamn där det är underbart att sitta.
I Petra kan du äta jättegott på kvinnokoperativet eller på The Lycky Horse Shoe och ta din lunch där mellan baden. Sen på kvällen åker du tillbaka till Molyvos med alla fina gränder. Båtutflykt kan du göra till Skala Sikminias. Molyvos är en mycket vackrare stad än Pigadia även om den staden också har sitt men de spelar helt enkelt inte i samma division. Jag har varit både i Pigadia, Molyvos och Katapola som du gillar. Katapola är också en av mina favoritplatser. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tycker inte du ska låta dig avskräckas från att åka till Karpathos pga diskussionen om transport till stränderna. Var för första gången på Karpathos i månadsskiftet juli-augusti förra året och blev väldigt förtjust i ön. Med bussarnas hjälp tog jag mig både till Apella (en av de vackraste stränder jag sett!), Amopi (fantastisk snorkling!), Lefkos och Finiki/Arkassa. Dessutom badade jag ett flertal gånger vid "Pigadiastranden" och den stranden är också helt okej. Såg till och med en bläckfisk där när jag snorklade längst bort från själva staden.
Jag kommer definitivt att återvända till Karpathos! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för alla svar.
Yanna: Visst hinner jag, men jag vill maxa tiden på plats och inte förlora för många av de dyrbara sju dagarna på restid. Har upplevt en del inställda båtar p g a blåst och annat så jag vågar inte lita på att förflytta mig mellan Amorgos och Santorini på en och samma dag (brukar "mellanlanda" på Naxos), då försvinner två dagar i samband med hemresan. Så Amorgos får vänta till ett annat år. Eva L: tack för din fina beskrivning av Molyvos, Lesbos ligger också högt på min önskelista, och nu kan jag ju vara säker på att jag kommer att trivas där också. Väldigt tryggt med Katapolareferensen :-) Efter en del funderingar så börjar det luta åt Karpathos i alla fall, jag tror jag måste följa mitt hjärta och stilla min nyfikenhet trots bristande tidtabeller. Jag lovar att återkomma med en rapport i slutet på juli då jag och sonen förhoppningsvis tillbringat en vecka i Pigadia. Allt är inte klart än, men om en vecka hoppas jag att allt är bokat. Kalypso |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom Du inte skriver när Du landar i Aten (om det är där du landar) så är det svårt att peka ut öar som har flyg från Aten så att Du kan hinna komma med. Annars har Du också Kos, Leros, Milos utöver de som nämnts. Problemet är att avgångar många till öarna går på morgonen/fm och planen från Sverige är framme senare på dagen.Du kan ju alltid gå bakvägen och se på tidtabellerna vilka flyg Du kan komma med.
|
|
|||
|
|||
![]()
Beroende på när du landar så är det en snabb båtfärd från Skiathos till både Skopelos och Alonissos. På Alonissos, i Roussom strax bortom hamnbyn bodde vi i stort sett på stranden.Trevliga restauranger i hamnbyn. Vi längtar ofta tillbaka dit.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om du åker till Karpathos kan jag rekommendera Lefkos som en by med strand på krypavstånd och ett flertal restauranger att välja bland ![]() /Göran |
![]() |
|
|