![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej!
Jag och min sambo planerar att åka till Grekland en vecka i sommar men vet inte riktigt vart. Vi har innan varit på Skiathos 2 år i rad bara för att vi verkligen älskade den ön! Man kan bo i stan där det är bra uteliv med mycket folk och många restauranger med en härlig hamn med många utflykter/båtar som går till andra öar. Bra snorkling som är jätteviktigt för oss (även om vi är amatörsimmare) och jättemånga stränder med bra bussförbindelser. Vi behöver tips på något liknande! Alltså något som är lagom stort för en vecka med bra snorkling och stränder med sand. Vi vill dock inte bo ute på en strand utan hellre då bo i en stad så man kan gå ut på kvällen, och då hellre ta buss till stränderna på dagen. Vi är inte dom som ligger och bränner på stränderna utan snarare är vi ute och snorklar mest och torkar oss sedan i solen efteråt bara. Sand är dock ett måste för känslans skull ![]() Tips mottages tacksamt! |
|
||||
|
||||
![]()
Ska ni åka charter eller på egen hand? Kan ni tänka er att åka båt?
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi ska åka charter.
Tja om det går att undvika några längre båtfärder är det bra, sambon blir lätt sjösjuk :/. Vi läste om Naxos och det verkade lockande. Dock inte transfern dit med båttur på några timmar. Speciellt iom att vi bara åker en vecka så blir det mer eller mindre 2 dagar som går till resan dit och hem. Det i kombination med sjösjuka är inte så bra. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Tackar för tipsen! Det ska vi kolla upp!
|
|
||||
|
||||
![]()
Gör det.
PS. Skrev lite fel i texten ovan: det går inte att åka buss till Balos, men det går att åka båt. Där var Prins Charles och Prinsessan Diana under sin bröllopsresa. Bara en sån sak. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
det finns visst bara charter till Chania via fritidsresor och då bara två hotell att välja på. Båda "bara" med 3 stjärnor.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ni kan åka på egen hand också. Då köper ni en flygstol till Chania, och bokar rum hemifrån, förslagsvis i gamla stan.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hur är Thassos? Ligger ju högt upp så det är kanske lite mer skyddat ifrån vind? Enl. Ving så är det 26 grader i vattnet redan i juli, dock så står det 23 grader enl. Apollo. Vi är ju ute efter lite varmare bad om det går.
Kan det vara något alternativ också? |
|
||||
|
||||
![]()
Vi är själva inbitna "charterturister" och reser ofta med de klassiska bolagen.
Men till Chania rekommenderar jag starkt att bo inne i gamla stan. Ingen av de stora bolagen har hotelll där. Annars kan ni bo vid stranden Nea Chora dit det finns charter. Då tar det kanske an kvart att gå in till stan. Bor ni i skåne kan ni åka med danska Falk Lauritzen som har hotel i gamla stan. Flyger ni själv är det plättlätt att fixa billigt o bra boende i stan. Vi sade till oss själva att nästa gång så ska vi bara ta flyg o hitta boendet på plats. |
|
||||
|
||||
![]()
Vi blev också tipsade om Rhodos stad. Staden verkar intressant så sålänge det går att åka buss till fina stränder blir det nog bra! Någon som vet?
|
|
||||
|
||||
![]()
Bussnätet på Rhodos är väl utbyggt. Dessutom går det badbåt till en del stränder, och ni kan åka över till grannön Symi över dagen.
|
|
|||
|
|||
![]()
varför inte Mykonos? dit kan man ju flyga direkt. där är hålligång och bra bad.
|
|
||||
|
||||
![]()
Man tycker ju som bekant olika, men jag tycker Chania slår Rhodos stad med hästlängder.
Fast det bor runt 70.000 invånare i Chania och med tanke på den starka turismen runt staden så är Chania förbluffande "grekiskt" Gamla stan i Rhodos är mer turistbasar. Chania har både och, och så tycker jag att Nea Chora stranden i Chani är bättre och trevliga än Rhodos, samt att maten är väldigt bra där....tycker jag. Mykonos lär vara grymt på både bad o hålligång. Ska själv dit i sommar men kan inte tänka mig att samma genuina känsla infinner sig som i Chania? |
![]() |
|
|