Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Tilos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-01-05, 21:13
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Båtförbindelser mellan Tilos och Chalki

Hej alla Tilosresenärer!

Jag funderar att åka i sommar till Tilos och vill gärna göra dagsutflykt till Chalki. Kommer ni ihåg vilka dagar och vilka tider går båtarna från Tilos till Chalki och från Chalki tillbaka till Tilos?

Vad kostar taxi från hamnen i Tilos till klostret i nordvästra Tilos? Bussen går dit bara på söndagarna och då blir jag på vägen in till och ut från Tilos.

Enigma
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-01-09, 03:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Båtförbindelser mellan Tilos och Chalki

Noterar att ingen svarat dig. Det kan bero på att andra, precis som jag, är lite undrande över din fråga. Nu är det ett tag sedan jag var på Tilos men då såg, eller hörde, jag inte något om några dagsutflykter till Chalki! Det kan ju kommit de senaste åren men jag tycker det låter osannoligt. Möjligen kan man fixa ihop något med stora färjor men jag tror även det blir knepigt. Chalki når du normalt sett enklast från Rhodos. Jag har glömt vad hamnen heter men den ligger en bit ner på västsidan på Rhodos.

Däremot kan du nog ta en dagstur över till Nisyros med Sea Star. Om de kör enligt den gamla tidtabellen får du 4 timmar på Nisyros. En ö väl värd att besöka! Eller stanna en natt och ta en annan färja tillbaka nästa dag!

Chalki är säkert också värt ett besök, men jag tror det blir svårt och knöligt från Tilos. Samtidigt är Tilos en så fantastisk ö att jag undrar om du verkligen vill lämna den ens för en dag när du väl är där...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-01-09, 09:39
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Båtförbindelser mellan Tilos och Chalki

När vi åkte hem fr Tilos 2007 så åkte vi med en långsammare båt istf Sea star, en Eng.man anförtroode mig att detta var en båt man funderade på som alt. innan Sea star .Den gick rutten Tilos -Chalki -Rhodos.. Har sökt på Tilos travel o Stefanakis travel men hittar ingen info. Möjligen för tidigt på säsongen Den gick också Tilos -Kos -Tilos .
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-01-09, 10:44
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Båtförbindelser mellan Tilos och Chalki

Tidigare kunde man åka till Chalki över dagen med Panagia Spiliani,(tror att det är den du menar Jan) men den går inte längre, så det är inte längre möjligt att åka till Chalki över dagen.

Däremot finns det möjlighet att åka till Nisyros eller Symi över dagen, dock lite beroende på säsongen. Stefanakis travel brukar annonsera om dagsturer dit, kontoret ligger i hamnen och det brukar sitta anslag vid busshållplatsen på torget. Även Stelios, som kör båtturer runt ön med sin ombyggda fiskebåt, brukar ha dagsturer till Nisyros. Jag åkte med honom dit i somras och det var en fin tur. Han brukar sitta under ett träd mellan Sofias taverna och kyrkan, där det även finns information om hans turer. Han har bl.a. en tur till Agios Sergiosstranden med BBQ, som jag varmt kan rekommendera.

Naturligtvis kan mycket ändras, men detta är vad som gällde 2010.
Lycka till med planeringen!

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT