Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-23, 15:06
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Flyktingmottagning

Måste bara säga att flyktinghanteringen i Grekland är en skam för hela EU, helt klart i klass med Sarkozys hantering av romer...
Synd!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-23, 15:55
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Flyktingmottagning

Den grekiska flyktingfrågan är emellertid väldigt komplicerad. Grekerna har ett aldrig sinande inflöde av flyktingar. De komma från Albanien, Turkiet och Libyen. Det är ej heller några små volymer.

Flyktingarna via Albanien kommer ursprungligen från de asiatiska staterna exv Afghanistan, Turkmenistan och Pakistan. De som använder Turkiet som transitland kommer oftast från Iran,Irak och övriga arabstater.

Från Libyen kommer afrikaner från de krigsdrabbade länderna som exv Eritrea, Somalia och Kongo/Kinshasa. Libyens gräns mot de afrikanska staterna är dryga fyrahundra landmil, mestadels öken och väldigt svårbevakad.

Lägg därtill det prekära statsfinansiella läget i den grekiska ekonomin, och bilden klarnar en smula.

Helt ostridigt är att förhållandena i de grekiska uppsamlingslägren äro mer än vidriga, det har EU-kommissionen i dokument konstaterat. Så har vi de stora skarorna flyktingar som statslösa och utan papper driva omkring att fungera som extremt billig arbetskraft på såväl fastlandet som öarna.

EU arbetar frenetiskt med att få till stånd avtal med de tre ovan uppräknade länderna för att på något sätt komma tillrätta med problemet, men det går trögt.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-23, 17:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Måste bara säga att flyktinghanteringen i Grekland är en skam för hela EU...
Jag skulle vilja vända på det och säga att Grekland skulle skämmas inför hela EU, och för den delen resten av världen, för sin hantering av flyktingar... Nu är de väl inte värst globalt sett men det är ändå ovärdigt ett land som är med i EU och utger sig för att vara civiliserat och demokratiskt.

Jag läste rapporten som kom för några veckor sedan. Jag kan inte påstå att jag blev chockad över den. Detta är ju något som varit känt sedan rätt länge. Men jag blev bedrövad över att det inte skett några synliga förändringar efter den kritik de fått tidigare.

Vi hade en lång och infekterad tråd om detta för några år sedan. Frågan är om vi kan tillföra något idag? Vi kan bara konstatera att det inte hänt något positivt i frågan. Tyvärr.

Sedan tror jag inte vare sig ni eller jag kan påverka detta. Bojkott? Tja, jag tror inte Grekerna bryr sig om några Svenskar avstår att resa dit. Grekland har mellan 15 och 20 miljoner besökare varje år... Att organisera en global omfattande bojkott är nog svårt... Så länge det finns Sol, Sand, billig Sprit och vackra öar så kommer folk att åka dit. Och bortse från och blunda för inte bara flyktinghanteringen, utan även andra saker i Grekland som inte är så bra...

Enda sättet att få en förändring till stånd är nog politiska påtryckningar. Då främst inom EU. Fast att utnyttja det ekonomiska vapnet kan ju vara rätt känsligt just nu...

Senast redigerad av Peter den 2010-10-23 klockan 17:41. Anledning: Litet tillägg
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-23, 19:17
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flyktingmottagning

Arne;
Frågan är inte mer komplicerad än att man faktiskt är ett EU-land och har därmed en hel del i övrigt att önska över hur man behandlar människor.
Spanien har nog en ännu mer prekär situation när det gäller aktuell fråga. De var dock ett föregångsland när man gav amnesty och uppehållstillstånd åt alla som uppehöll sig illegalt och jobbade svart, endast några år sedan.
Dåliga statsfinanser är inte på något sätt en ursäkt på hur man behandlar flyktingar. Eller ska man göra skillnad på folk och folk? Nej det tror jag inte hör hemma i en demokratiskt EU-melemsnation år 2010!
Att en människa möts med respekt och får ta del av männskliga rättigheter borde vara en självklarhet var än vi befinner oss inom europas gränser.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-23, 23:03
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Flyktingmottagning

Att en människa möts med respekt och får ta del av männskliga rättigheter borde vara en självklarhet var än vi befinner oss inom europas gränser.[/quote]

Håller med och det borde även gälla Sverige! Tänker på flyktingar som tvingas leva gömda och som inte får ta del av det svenska sjukvården!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-23, 23:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Paittas Visa inlägg
Håller med och det borde även gälla Sverige! Tänker på flyktingar som tvingas leva gömda och som inte får ta del av det svenska sjukvården!
Håller fullständigt med, men är det inte så att regeringen filar på ett förslag om sjukvård åt papperslösa? Tror bestämt att folkpartiet åtminstone driver det ganska hårt.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-06, 18:00
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Flyktingmottagning

Ett problem som Grekland har ar att det finns en EU-lag som sager att ett EU-land maste stoppa flyktingar fran att fortsatta till andra EU-lander om de upptacker nan. De flesta flyktingar som kommer till Grekland vill inte alls stanna i Grekland, de har andra lander i Europa som mal. Grekland ar bara "porten". Eftersom det inte finns tillrackigt med kontroller pa vagen till Grekland sa ar resultatet att det kommer valdigt manga flyktingar till Grekland men manga blir stoppade i Grekland och kan inte komma vidare, vilket resulterar i att manga stannar i Grekland aven om det inte var deras mal fran borjan. Greklands problem ar att de kan inte lata dem aka vidare, men de kan inte heller skicka hem dem. Och de flesta ansoker inte heller om uppehallstillstand eftersom for det forsta sa har de fortfarande hopp om att ta sig vidare dit dem vill, och for det andra sa vet de att det ar valdigt svart att fa uppehallstillstand.

Den har situationen har resulterat i att det bildats ghetton tex i staden Patra, som ar porten till Italien och Europa eftersom det ar fran Patras hamn som de stora batarna till Italien gar fran. Det ar ett exempel pa ett stalle dar flyktingar forsoker komma vidare men blir stoppade av grekisk polis. Sa for nagra ar sedan borjade det bildas ghetton vid hamnen dar flyktingarna bor, utan mat och rent vatten i sma skjul som de byggt sjalva av skrap. Detta ghetto blir bara storre o storre och har nu blivit ett stort problem for staden eftersom man ar radd att sjukdomar kan sprida sig darifran. Det har fenomenet har fatt stor uppmarksamhet i media och man har gjort manga dokumentarer om det. Fragan ar hur man ska ta itu med problemet, vad ska man gora med flyktingarna? Ska man ge alla uppehallstillstand? Men sen kommer det komma annu fler och annu fler. Ska man ge uppehallstillstand till alla?

Jag sjalv kan inte svaret men jag inser att Grekland har ett stort problem och det ar nog inte helt deras eget fel eftersom deras geografiska lage spelar en stor roll plus att flyktingstrommarna ar enorma och det ar nog inte manga lander som skulle klara av ett sant stort tryck. Jag skulle nog se det mer som ett EU-problem, ett problem som aven EU-landerna borde vara med och hjalpa till med. Det ar ju anda till dem landerna som flyktingarna vill och Grekland som stoppar dem gor val de andra landerna en "tjanst"?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-06, 19:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Jag sjalv kan inte svaret men jag inser att Grekland har ett stort problem och det ar nog inte helt deras eget fel eftersom deras geografiska lage spelar en stor roll plus att flyktingstrommarna ar enorma och det ar nog inte manga lander som skulle klara av ett sant stort tryck. Jag skulle nog se det mer som ett EU-problem, ett problem som aven EU-landerna borde vara med och hjalpa till med. Det ar ju anda till dem landerna som flyktingarna vill och Grekland som stoppar dem gor val de andra landerna en "tjanst"?
På ett sätt tycker jag att du förenklar problemen. Det stora problemet är HUR GREKLAND BEHANDLAR flyktingarna som kommer dit. Det är så ovärdigt och så fel att Grekland borde straffas för det!

Flyktingar som kommer till Sverige placeras på en flyktingförläggning där de får husrum, mat och undervisning. Och de kan röra sig fritt i samhället. Flyktingar som kommer till Grekland hamnar i fängelseliknande förhållanden utan omvårdnad och möjlighet att röra sig fritt i samhället. Man tror att det förekommer tortyr och man vet att man ibland sänkt båtar flyktingarna kommer med. Är det värdigt ett land som skall vara demokratiskt och medlem i EU?

Grekland är utsatt p g a sitt geografiska läge. Det är helt rätt. Men Grekland har också en skyldighet som medlem i EU att hålla tätt vid sina gränser. Och det fungerar uppenbarligen inte.

Du kanske inte känner till det, men Grekland har precis begärt hjälp av andra EU-länder för kontroll av sina gränser. Det finns något fördrag som ger dem den rätten, Jag kommer inte ihåg vad det heter just nu... Men just nu är det ett hundratal personer, varav ca 10 från Sverige, på väg till Grekland för att hjälpa till att skärpa gränsbevakningen.

De lär nog dock inte kunna påverka hur flyktingarna behandlas i Grekland. Och det är det som är det stora problemet!

Sverige beslutade i veckan att inte verkställa avvisningar till Grekland just p g a deras behandling av flyktingar! Visste du det? Och då bryter alltså Sverige mot Dublinfördraget som säger att flyktingar som inte beviljas asyl skall avvisas till det land de kom till först. Det är faktiskt ingen liten sak!

Anledningen att myndigheterna här tog det beslutet grundades enbart på Greklands ovärdiga och inhumana behandling av flyktingar.

Greklands behandling av flyktingar är vedervärdig. Men flyktingar kommer att fortsätta komma. Till alla länder. Men låt alla länder behandla dessa med respekt och värdighet och pröva deras asylrätt enligt gängse normer. Och man skall inte behöva bli satt i "fängelse" för att man söker ett nytt liv...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-06, 20:31
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Snubblade över detta på Daily Frappe. En sida jag sällan läser. Men det säger en del när t o m Grekiska tidningar kommenterar vad vi gör...:

Sweden halts sending back asylum seekers to Greece


Sweden has become the third country in the EU to refrain from sending asylum seekers back to Greece. This statement was made by Dan Eliasson, the director general of the Swedish Migration Board.

Why? He stated the following reasons below:

"The reasons are, firstly, that the situation in Greece is deteriorating constantly for asylum seekers," he said.

"Secondly, the European Court for Human Rights has asked member states to refrain from sending asylum seekers back to Greece."

According to the EU's highly criticized Dublin II regulation illegal immigrants must be sent back to the country where they entered the EU.

Adding up the numbers nearly 75% of the 40,000 people who were caught in the first half of the year entering the EU first came in through Greece. A whopping 30,000 people. (And who knows how many reached Greece's shores unnoticed?) So for now, 100 would be asylum seekers who were going to be returned to Greece are staying in Sweden.
Earlier this week, a group of 175 EU guards were sent to start monitoring the Greek - Turkish border where thousands of migrants cross each year.
Human rights groups often criticize Greece for the way the treat asylum seekers.
So we ask...whose burden is it to help stem the flow of these immigrants?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-06, 22:05
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Flyktingmottagning

" Grekland har också en skyldighet som medlem i EU att hålla tätt vid sina gränser. "

HUR???????Bygga en Berlinmur????Minera havet????Stoppa alla flyg ?????
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-06, 22:20
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Flyktingmottagning

Peter, du sager att jag forenklar problemet. Min mening var nog mer det motsatta, dvs jag forsokte forklara att det inte ar sa enkelt och svart pa vitt som vissa tror. Och sen ville jag forklara mer detaljerat varfor just Grekland har sa stort problem. Jag tar inte stallning for eller emot Grekland, det ar sjalvklart att deras mottagning av flyktingar ar usel och det gor verkligen ont inom mig nar jag hor historier och ser vad de gar igenom. Men samtidigt forstar jag ocksa att det ar svart for ett land att ta emot sa manga flyktingar. Sanningen ar att det ju kravs pengar for det. Och just nu har Grekland skitit sig sa mycket att de inte ens kan ta hand om sina egna invanare.

Jag tycker pa nat satt inte att det ar riktigt ratt att jamfora Grekland med Sverige, av tva enkla skal, det ena ar att Sverige tar emot mycket mycket farre flyktingar varje ar an vad Grekland gor sa problemet ar inte lika stort dar, och det andra ar att Sverige har det mycket battre stallt ekonomiskt. Sa det ar lattare att erbjuda boende och mat till flyktingar. Jag undrar om Sverige skulle erbjuda samma saker om det kom, lat oss saga, en halv miljon mer flyktingar till Sverige varje ar.

Sen ar val inte Sveriges flyktingpolitik sa himla rumsren eller? Mycket battre en Greklands sjalvklart, men vad jag vet kan en asylsokande familj i Sverige fa vanta flera ar pa ett beslut, plus att de bor i valdigt sma lagenheter, ibland 10 personer i ett rum, och har fatt kritik pa andra omraden ocksa.

Jo jag kanner till det du sager om EUs hjalp med gransbevakningen. Det ar ett bra initiativ och det ar bra att andra lander hjalper till ocksa.

Det du sa om att de satter flyktingar i fangelser vet jag for lite om o kan inte svara pa. Vad gor Sverige med illegala flyktingar? Skickar de tillbaka dem till sina lander???
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-07, 08:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingmottagning

Grekland har fått ytterligare kritik från EU den här veckan. De borde begärt hjälp med gränsbevakningen tidiagare och inte struntat i problemet som de delvis gjort. De borde också be UNHCR om hjälp med flyktingarna vilket de inte gjort om inte begäran kommit in det senaste dygnet. Finns ingen anledning att försvara Greklands agerande även om frågan är komplex.

Betydligt fattigare länder i andra världsdelar har fått handskas med större flyktingskaror än de grekerna fått ta emot.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-07, 08:56
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Flyktingmottagning

QUOTE][/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
" Grekland har också en skyldighet som medlem i EU att hålla tätt vid sina gränser. "

HUR???????[Bygga en Berlinmur????Minera havet????Stoppa alla flyg ?????
Noen ville nok ønske det...og når du sier dette, Monica, blir det så tydelig hvor absurd hele denne situasjonen er. Inhuman. Joda, et komplekst problem, men det angår hele den vestlige verden, ikke bare Hellas og EU. Manglende vilje på flere nivåer. Viljen øker vel ikke i disse økonomiske krisetider, vi kan gi medfølelse - ikke mat og trygghet og verdige levevilkår.

Leste i en avis i går at Norge sender seks politifolk til Hellas i sakens anledning. Tviler på at de er glad for dette, hvilke oppgaver de enn skal utføre. Grensevakter? Seks personer...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-07, 09:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flyktingmottagning

Jag tror Sverige har sänt iväg fem poliser som ska hjälpa till med organiserandet av gränsbevakningen. Antagligen får de hjälp från fler länder också.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-07, 13:55
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Flyktingmottagning

Måste bara berätta om när Tilos "drabbades" av båtflyktingar i september, det var första gången det hände den ön. Båtarna var på väg från Turkiet till Italien och 124 pakistanier blev strandsatta där eftersom en av smuggelbåtarna gick sönder. De inkvarterades i öns vackra polishus och att se hur öns befolkning ställde upp för flyktingarna var så fantastiskt. De t o m grep smugglarna! Kändes så fantastiskt att se deras omtanke och givmildhet. Men vad som hände med flyktingarna sedan vet jag inte, läger eller tillbaka till turkiet på frivillig väg??? Kan bara konstatera att jag min semester fylldes av många tankar som jag inte brukar ha i semester tider och en fantastisk kärlek till Tinos borna.
Leena
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-11-07, 16:59
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
" Grekland har också en skyldighet som medlem i EU att hålla tätt vid sina gränser. "

HUR???????Bygga en Berlinmur????Minera havet????Stoppa alla flyg ?????
Inte bli ilsk nu Monica... Men faktum är att Grekland, precis som alla andra länder som gränsar till icke-EUländer, har ett stort ansvar att kontrollera de som vill in i EU. Detta eftersom i stort sett all gränskontroll inom EU är avskaffad. Det är Schengen-avtalet som styr detta.

Sedan är jag inte dummare än att jag förstår att det är ett gigantiskt problem för just Grekland bl a p g a geografin. Det är svårt att kontrollera havet tex. Men icke desto mindre så ligger ansvaret på Grekland och de borde kanske begärt hjälp med detta långt tidigare? Om inte annat så för sin egen skull. Det är ju enorma mängder med flyktingar som kommer till Grekland och jag förstår att det är svårt att ta hand om dessa.

Nu återstår att se om den hjälp som kommer kan förbättra situationen.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-11-07, 17:48
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Sen ar val inte Sveriges flyktingpolitik sa himla rumsren eller?
Åjo. Rumsren är den. De övriga politiska partierna har sett till att SD inte får någon makt att tala om... Det är nog inga större fel på Sveriges flyktingpolitik. Det är integrationen som är det stora problemet. Jag återkommer till det. Möjligheten för flyktingar att få asyl i Sverige är tämligen generös. Och jämfört med Grekland som ger ca 1% (!) av alla flyktingar asyl är vi nog nära ett paradis...

Citat:
...asylsokande familj i Sverige fa vanta flera ar pa ett beslut...
Där har du hittat en av svagheterna i det Svenska systemet. Men jag tror det är mer undantagsfall att man har så långa handläggningstider.

Citat:
...plus att de bor i valdigt sma lagenheter, ibland 10 personer i ett rum...
Nja, det där tror jag är mer skröna än verklighet. Visst bor man flera i samma rum i en flyktingförläggning men inte så trångt vad jag vet. Sedan kan det se annorlunda ut när de kommer ut i samhället. Men det är en annan sak.

Citat:
Vad gor Sverige med illegala flyktingar? Skickar de tillbaka dem till sina lander???
Flyktingar, som inte beviljas asyl, som kommer från ett annat EUland skall enligt Dublinfördraget skickas tillbaka till det land där de först anlände inom EU. Vilket ofta är Grekland... Vilket Sverige beslutade i förra veckan att inte längre göra. Flyktingar som kommer direkt från länder utanför EU skickas tillbaka till sina respektive hemländer om de inte får asyl.

Det stora problemet med Svensk flykting- och invandringspolitik, som JAG ser det, är den totala avsaknaden av fungerande integrationspolitik. Det är ett ansvar som samtliga politiska partier får ta på sig. Det har varit ett totalt misslyckande ända sedan arbetskraftinvandringen på 60- och 70-talet. Jag skulle gissa att det finns vissa saker i vårt samhälle som sett annorlunda ut om vi på ett positivt och effektivt sätt hade lyckas integrera invandrarna i det Svenska samhället. Nu har ju många lyckats ändå. Men det har ju varit av egen kraft, inte för att de fått någon hjälp...

Men jag ska inte fördjupa mig i det här. Det har väl inte riktigt med tråden att göra...

Senast redigerad av Peter den 2010-11-07 klockan 17:50. Anledning: Rättning
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-11-08, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Flyktingmottagning

Citat:
Ursprungligen postat av Leena Visa inlägg
Men vad som hände med flyktingarna sedan vet jag inte, läger eller tillbaka till turkiet på frivillig väg???
De åkte med samma färja som oss, in till Aten. Vad som hände sedan vet jag förstås inte. Jag tyckte så himla synd om dem när de oroliga stod på däck och tittade på hamnarna vi passerade. Jag vet inte hur mycket de visste om framtiden, jag hoppas att de inget visste. De ville inte lämna Tilos, som för dem var ett paradis. Tack vare Tilosborna, som borde fått medalj från EU.

Citat:
Kan bara konstatera att jag min semester fylldes av många tankar som jag inte brukar ha i semester tider och en fantastisk kärlek till Tinos borna.
Kan bara hålla med.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-11-08, 16:08
Leena Leena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Falun
Inlägg: 127
Standard Sv: Flyktingmottagning

Tack för ditt svar Janne! Instämmer helt i din önskan om medalj till Tilos borna.
Välkommen hem förresten!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-11-08, 18:31
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Flyktingmottagning

Jag kan bara bekräfta att många av Tilosborna kände varmt för flyktingarna och många ställde upp med både mat och kläder.

Detta skrev Tilos borgmästare Tassos Aliferis några dagar efter det att Tilos fått ta hand om de strandsatta flyktingarna:

A personal acquaintance with «illegal immigrants»
They are those who are left over from wars in their homeland, children without parents, bereaved families and desperate people. To make sure that they will go back, it means for many of these small eyes to be closed forever. To send them somewhere else for better, there is no such place. But the worst thing there is not NOW a point on the earth, not to movement (as said by our ancient ancestors), but to just stand and appreciate the front and back.
There isn’t a cliff in front and the stream behind, we are in a constant decline from the abyss of human existence and wait to see if there is bottom.
Let's try to at least with the parachutes of solidarity and self-preservation (we have enough such provided that we have to remember the heart and soul), to decrease speed for the avoidance of a fatal collision.
It seems to have two roads of despair ahead of us.
One is to remain lifeless salt columns in the picture of the global policy effects, which we co-modulate to any such degree too, evidencing by this attitude our withdrawal from this «pointless» world.
And the other one is to suppress any feelings of solidarity and social responsibility, so the death as people is instantaneous, since such people are unable to form communities and much more involvement in developmental and cultural perspectives.
attitude So we need ... it is a term of survival, each one’s individual attitude of responsibility towards to such a global reality. It is necessary, since we have direct contact with the other half of humanity that dies from starvation, while we due to «too much food» ... to provide solutions as much and as we can hoping that all or most of them will do the same and they will form small but numerous components of humanity, to form at least a large resultant component that will reverse this global jungle scenery they have imposed us.
If this is our only hope, let set aside the many words and answer practically..., we might prevent a manner full of blood and human lives that will bring us into a worse place, because deterministically the imbalance can not be maintained.
Such of our hope, therefore will not die last will never die. Let us mobilize at least to see it be born and thus to feel that if we will fail to leave a better world than what we received, it can at least be done.

Och här finns en artikel som beskriver lite mer vad som hände:
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/ne...ate=02/10/2010

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT