Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-15, 15:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Efter frukost - med vacker soluppång förstås – gick vi ner till byn och hyrde oss en moped. Dyrt som tjyven: 20 € per dygn. Måste vara nytt rekord. Det finns inte många vägar på Tilos så vi bestämde oss för att bara hyra för två dagar, och sakta puttra runt ön.



Vi började med Eristos beach. På bilden syns bara halva stranden, den är lika lång åt andra hållet. Som synes vad det ganska ödsligt. Endast fem personer var på stranden, oss två inkluderade.



Sedan körde vi till Plaka beach, där det var fler påfåglar än människor.



Ovanför Plaka hittade Camilla äntligen en blomma hon tyckte var vacker nog att fotografera.



Så här blev resultatet.



Efter Plaka körde vi den grymt vackra – och ganska läskiga – vägen till klostret Agios Pandeleimon. Jag står på vägen när jag tar bilden – med darrande knän. Men så är jag höjdrädd också.



Kloster ligger i ett oerhört vackert landskap. Det syns dock inte i bild, det ligger till vänster om bergen.



Vi hade tänkt äta lunch här i Agios Antonios...



Men valde ändå att luncha i Megalo Chorio, där vi brukar äta när vi är på rundtur på Tilos. Vi hade en vag plan om att gå till borgen som ni ser överst i bild. Men ett trilskande knä och hög tempertur gjorde att vi avstod. Det har blivit varmare igen. Mycket varmare. Vet inte exakt hur många grader det är, men jag tippar på 32-33 grader. Och ingen vind!

Efter lunchen strosade vi lite i den lilla fina byn. Var in till elefantmuseet och ställde några frågor till Victoria som arbetar där. Vi var noga med att säga att vi hade varit där tidigare, så hon behövde inte dra hela storyn om elefanterna för oss. Victoria är väldigt pratglad nämligen. Vi fick svar på våra frågor, men det tog tid, hon kunde inte sluta prata. Nu gör inte det så mycket eftersom hon är en synnerligen trevlig person.

Tja, sedan hände inte så mycket mer. Vi körde hem och slogs med en jättelik geting (eller vad det är) som bestämt sig för att bygga bo i vår taklampa. Den ger inte upp, trots att vi satt upp fällor av alla de slag.

Nu är det dags för bok på balkongen.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-15, 16:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi började med Eristos beach. På bilden syns bara halva stranden, den är lika lång åt andra hållet. Som synes vad det ganska ödsligt. Endast fem personer var på stranden, oss två inkluderade.


Efter lunchen strosade vi lite i den lilla fina byn. Var in till elefantmuseet och ställde några frågor till Victoria som arbetar där. Vi var noga med att säga att vi hade varit där tidigare, så hon behövde inte dra hela storyn om elefanterna för oss. Victoria är väldigt pratglad nämligen. Vi fick svar på våra frågor, men det tog tid, hon kunde inte sluta prata. Nu gör inte det så mycket eftersom hon är en synnerligen trevlig person.
Vi hade också stranden nästan för oss själva när vi bodde där!!

Victoria ja, hon är för festlig! Då 2004 när vi bodde på Eristos så kom hon ner varje kväll för att se fotbolls EM på hotellets taverna och oss dök hon på meddetsamma att vi MÅSTE till hennes muséum. Hon var minst sagt påträngande.... Vi lyckades undvika muséet och skojade om att vi ska ta det vid nästa besök...Så den upplevelsen har vi kvar! Vi var vid grottan i alla fall fast det var ju inget att se då den var stängd.

Härligt att ni njuter....

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-15, 17:05
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

TACK Janne & Camilla för era rapporter med fina bilder från Tilos! Det känns som hemma och längtan blir stor, men och om en och en halv vecka är jag också där!
......och visst bjuder vägen upp till klostret på spektakulärt vackra vyer, och det är som om hav och himmel möts. Mobiltelefonen slår dessutom alltid över till turknätet på vägen upp!
Ha en riktigt härlig fortsättning på er Tilosvistelse!

//Ann-Kristin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-15, 17:08
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Nybrostrand
Inlägg: 600
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Ni har ju det helt underbart jag vill oxå vara där.
När vi besökte Tilos i sommras åt vi på Filoxenia på väg ner mot Eristos, kanske de redan åkt över till Rhodos, vi åt underbar vegetarisk mat bla friterade squash blommor med feta ost. Så gott!
Vi hyrde en vespa, på 2 dagar avverkade vi 6 mil
Ha det forsatt härligt!
Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-15, 17:16
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Om ni går stranden bort emot kyrkan så fanns 2007 en trevlig taverna Sofia med god mat.På insidan fanns en mass vimplar fr olika fotbollslag.Skulle ni villja ha semester en dag ytterliggare fortsätt strandpromenaden 200 m.Där hittar ni en liten taverna m solstolar på stranden o när hungern sätter in går man bara upp över vägen o ber och få förslag på div smårrätter allt väldigt gott o trevligt. Tavernan heter Natulus lite osäker på stavningen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-15, 19:21
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 894
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Å, det är så roligt att titta på era solfyllda bilder nu när det är regnigt och blåsigt här hemma, riktigt höstväder. Tack för fin blomma på svaj, Camilla!
/Anne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-15, 19:52
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ovanför Plaka hittade Camilla äntligen en blomma hon tyckte var vacker nog att fotografera.



Så här blev resultatet.
Jaaaa! Jag visste att du skulle hitta något vackert Camilla! Tack snälla, jag slapp vänta förgäves... Ha det fortsatt gott och skönt att se att du är på G igen!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-16, 01:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Håller med om att det var ett hiskeligt pris för att hyra moppen. Men kanske är det så att prissättningen görs i förhållande till de naturupplevelser som den ger möjlighet till. I så fall skulle jag vilja säga att era bilder tyder på att det var en rasande billig moppehyra som ni fick till.

Tack för den pampiga blomman Camilla! Och din bild går ju inte heller av för hackor Annki!

Mats
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-16, 07:08
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Sjölök tror jag att blomman heter.Såg den på Karpathos med Titti .Hon är en stjärna på blomnamn. Hoppas jag nu kommer ihåg rätt namn.Du får rätta mig om jag har fel Titti.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-16, 08:59
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Har själv ännu inte varit på Tilos, tyvärr. -Vilket underbart landskap denna ö verkar ha .

Ser fram emot er fortsatta resa och hoppas att det blir fler spännande platser.

/Homeros
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-16, 12:01
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men kanske är det så att prissättningen görs i förhållande till de naturupplevelser som den ger möjlighet till. I så fall skulle jag vilja säga att era bilder tyder på att det var en rasande billig moppehyra som ni fick till.



Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Sjölök tror jag att blomman heter.
Tack för namnet, Ciakoohler. Undrade just vad det kunde vara för en blomma.
Den var värd att vänta på, Camilla. Så vacker!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-16, 13:17
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Dag 21. Tilos. Eristos. Plaka. Agios Antonios. Megalo Chorio..

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Sjölök tror jag att blomman heter.Såg den på Karpathos med Titti .Hon är en stjärna på blomnamn. Hoppas jag nu kommer ihåg rätt namn.Du får rätta mig om jag har fel Titti.
Det är rätt, det är en Sjölök, Urigena Maritima, och den blommar nu på hösten uppe i bergen. Tidigare under sommaren kan man se de stora lökarna som sticker upp ur jorden. Den finns med i blomalbumet jag har på min profilsida.

Ann-Kristin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT