Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-02, 18:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Vi gillar Kos skarpt. Hotellet vi bor ger en känsla av att vara på besök hemma hos goda vänner. När vi igår kväll gick till en biluthyrare vi fått tips om möttes vi av så trevliga ägare att vi ville gå ut och äta middag med dem. Efter ett annat tips gick vi ut och åt på en restaurang som låg ett kvarter bort. Där satt inte en käft. Vi brukar inte äta på tomma restauranger. Ändå satte vi oss där. Och det ångrar vi inte. Maten var suverän, servicen som på en lyxkrog och priserna löjligt låga. När vi frågade om de hade vår favoritretsina – Malamatina – blev svaret att det var den enda retsina de hade. Bara en sån sak. Restaurangen – som heter Fanos – fylldes sedermera upp av greker.

Dagen började med en underbar frukost på hotellet. Vi fick välja vad vi ville äta och dricka! Som pålägg valde vi hemmagjord fikonmarmelad, och tomatmarmelad. Ojojoj, det var gott!

Resten av dagen kan kort beskrivas med ett ord: sandstränder. Men bara ett ord blir lite kort, för att inte tala om hur tråkigt det blir. Det är egentligen inte klokt hur många fina sandstränder det finns här på Kos. Tyvärr är Kos fina stränder något som jag själv ofta glömmer bort när jag får frågan: ”Vart ska vi resa om vi vill ha fina sandstränder?”. Det slentrianmässiga svaret brukar bli Skiathos, där det finns ett otal fina sandstränder. (En annan ö jag jämt glömmer bort är Mykonos.)

Idag har vi varit på tolv sandstränder – den ena bättre än den andra – och imorgon kommer vi säkert att besöka lika många. Här kommer bilder från några av stränderna vi visiterade idag.












Många roliga leksaker finns det också. Som de här...






Gillar du kitesurfing har jag lagt upp några bilder på FB.

Senast redigerad av Kalimera den 2010-09-02 klockan 18:35.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-02, 19:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 888
Standard Sv: Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Skulle inte ha något emot lite Malamatina jag heller, blev också vår favorit på Skopelos i sommar.
Visst ser stränderna fina ut, nu när det är kyligt och höstlikt börjar ju allt det där och locka igen. Så tack för grekstämningen och de soliga bilderna!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-02, 20:34
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Vi drar til Mastichari i morgen tidlig for å ta fly hjem. Det er laaang sandstrand der også. Dere burde sjekke den.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-02, 21:10
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Ja Kos har vekligen ett helt gäng mycket fina sandstränder.
Paradise beach är min favorit. Gillar även området vid Empros Thermi mycket !
/Homeros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-02, 21:22
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 688
Standard Sv: Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Hej!
Kos har verkligen underbara sandstränder!
Nu börjar man att längta tillbaka dit ...
Det var väl en 15 år sen sist..

//C@nny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-02, 22:51
Loglas avatar
Logla Logla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm-Söder
Inlägg: 14
Standard Sv: Dag 8. Kos. Sandstränder som heter duga.

Kul att se dina Kosbilder. Visar ett helt annat Kos än det jag minns.
Tyckte att den då var för mycket partyö och blev bara avstamp till andra.
Som Kalimnos med favoriten Massouri. Telendos räckte att sitta på balkongen och se solen gå ner bakom.
Från Mirtines var det sedan nära med fiskebåt till Xirokambos och sedan färjan från Leros till slutmålet. Lambi Beach på Patmos.
Du minns rätt om Nissiros (stavas väl Νίσυρος). Minns att jag tipsade dig om två bröder Ch......någonting.
En med lokal turistbyrå och en med scooteruthyrning.

Dina reseberättelser väcker tankar på att göra om några av de gamla island hoppings igen.
Men om en vecka doppar jag iaf fötterna i samma hav som ni.
Åker till Dubrovnik, men tar mig direkt med hyrbil ner till Montenegro. Bara 20 km ner till gränsen. Fortsätter ner utefter kusten men hoppar över Budva. TT (turist trap). Ser om det går att komma till Tirana med hyrbilen in i Albanien.
Sedan returen i den fantastiska naturen inne i landet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT