Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-06, 15:42
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard GREKISK KERAMIK

Hej !!!
Hatt ser samlat på mig en del keramik som jag använder ofta, vackra serverinsfat o salladsskålar m.m.
Mitt sista inköp från Naxos är en Kanna med tillhörande salladskål o 6st små koppar som skulle passa förträfligt att servera Retsina ur
Blev lite tveksam när min syster började prata om att glasyren kan reagera på syran i tex vin och bli typ giftig
Är det någon som vet nått om detta ???
Tacksam för era åsikter. Ha det gott !!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-06, 16:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Använd du dina kermiska alster i lugn och ro. Inom EU finnes via ett generaldirektorat mycket hårda regler för produkter i keramik.

Allt som saluföres inom Unionen är kvalitetssäkrat och garanterat fritt från diverse tungmetaller och annat.

Hustru Birgitta har sedan decennier tillbaka inhandlat keramiska alster av alla de sorter vi hemmavid använder i dagligt bruk. Och vi har icke sett några tendenser till skador eller annat på koppar, fat och skålar.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-06, 16:46
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Om du googlar på "bly i grekisk keramik" så finns det en del intressant att läsa!
Gunilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-06, 18:03
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Hej

Fick beskedet på Kreta en gång när jag inhandlade keramik att man ska vara försiktig med oglaserade produkter eftersom ämnena i färgen kunde reagera med vätskan i tex muggar.
Nu var detta många år sedan och antar att man idag använder helt andra färger än vad man gjorde förr så det torde , som Arne säger, vara OK

Det är samma sak med kristallkaraffer - man ska inte ha dryck kvar ståendes i karaffen, det blir tydligen en reaktion ( fick jag lärt mig på ett glasbruk )

//Maggan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-06, 18:20
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Om du googlar på "bly i grekisk keramik" så finns det en del intressant att läsa!
Gunilla

- ska fråga igen när vi är nere på Kreta hur det ligger till i dagsläget...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-06, 19:53
Åsas avatar
Åsa Åsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: ÖREBRO
Inlägg: 76
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Tack för era svar Har "gogglat" ämnet och känner mig lugnad. Min kanna o krus är vita med olivkvist på, ha,ha. Det skrivs att starka färger skulle kunna innehålla mera bly. Samt att man inte ska förvara vätska i objektet.
Men stackars familjen som blev blyförgiftade och deras gods var en blå kanna inköpt på Santorini 2005.
Jag kan nog lungt äta en grekisk sallad och skåla med Retsina någon av dessa ljumna sommarkvällar
Snart är jag på Kreta igen, kan passa på att höra mig för.
Ha det gott alla !!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-06, 20:06
Maggan1 Maggan1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 355
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Tur mina blåa muggar fått stå i skåpet som grekprydnad annars hade kanske jag sett ut så här mest hela dagarna...haahaa...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-07, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: GREKISK KERAMIK

Jag använder ingen grekisk keramik till att förvara mat i. Har aldrig gjort det för på 80 och 90-talet pratades det mycket om risken för blyförgiftning. Det användes i glasysren och speciellt varnades det för de mörka blå färgerna. Min grekiska keramik är bara för ögonfröjd även om det som görs idag antagligen är blyfritt. Talade med en grekisk keramiker på Sifnos och han uppgav att all deras keramik var blyfri.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT