Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-22, 17:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Inte många bilder i dagens inlägg eftersom vi har suttit framför datorn hela dagen, med undantag för lunch förstås. Vi kan aldrig bestämma oss för vad som är bäst: frukost, lunch eller middag. Just idag härskar lunchen.

Nu hoppar jag lite, som min mamma säger när hon byter ämne. Jag pratade med min syster idag. Hon läser alla inlägg om vår resa. Nästan det första hon sa var: har ni gått upp i vikt, med tanke på all god mat ni skriver om? Jag skulle ha kunnat ljuga och svarat nej, men man ljuger inte för sin storasyster så jag svarade ja. Så god mat, och så enormt stora portioner, som vi har fått in under den här resan, tror jag aldrig vi har fått tidigare. För att inte tala om alla dessa efterrätter som ploppar fram efter att vi begärt in notan. Det blir nog till att banta när vi kommer hem.

Nu är hoppet slut och vi återvänder till dagens lunch.

Vi hade tänkt äta på Aithrio igen. När vi kom dig var alla bord upptagna av kyrkobesökare. En av kyparna sa åt oss att sätta oss inne på tavernan i väntan på ett ledigt bord. Vi lydde så klart. Alla gäster verkade ha kommit samtidigt så det var ett rent nöje att se kyparna springa fram och tillbaka som yra höns. Om ni visste vilket kacklande det var. Efter en stund kom ägaren fram till oss med en öl och en guidebok om Tinos, det var en kompensation för att vi fick vänta.



Efter cirka 30 minuter fick vi ett bord. Vi åt grekisk sallad och kalamari, som var en av de godaste vi någonsin ätit. Vi har ätit på Aithrio många gånger och det är bara att konstatera att det är en av de bästa tavernor vi någonsin ätit på. Personalen är fantastisk. Trots all stress de hade idag behandlade de alla gäster som om det vore deras första gäster någonsin. Med en stor portion humor dessutom.

Vid bordet bredvid oss satt två damer i åttioårsåldern. Det är så härligt att se äldre personer gå ut och äta och dricka vin, diskutera, ljuga, och skoja. Tänk om gamlingarna kunde göra det hemma i Sverige.

Damerna beställde fisk. När man beställer fisk på Aithrio får man följa med kyparen till fiskaffären och peka ut vilka fiskar man vill ha, och sedan gå och sätta sig igen. (Fiskaffären ligger alldeles bredvid. Det är där som pelikanen Marcos bor.)



Efter en stund kommer fisken in. Snacka om färskt fisk!

När vi suttit en stund på den fullsatta tavernan droppade alla av i en hast. Det var bara jag, Camilla och de två damerna kvar. Att de helt plötsligt gav sig av var för att de skulle hinna med båten till Rafina. Många kommer till Tinos på morgonen och åker på eftermiddagen. Under dagen hinner de med att besöka kyrkan och äta lunch innan det är dags att åka hem igen. Båtarna går i skytteltrafik mellan Rafina och Tinos. Varje morgon/förmiddag kommer det sju båtar med kyrkobesökare. För en båtnörd som jag är Tinos ett eldorado. :-)

Ikväll ska vi äta middag i någon av Tinos fina byar. Vi vet ännu inte vilken.

Jag avslutar med en blombildgåta.



Vad är detta för blomma?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-22, 19:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Hibiscus?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-22, 22:31
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

En nyutslagen gul lilja?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-22, 23:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Visst är det så att en stor del av toppen-upplevelserna under resorna är just kopplat till mat. Både god mat i sig själv och härliga miljöer och mycket trevlig service. Er beskrivning av fisk-måltiden på Aithrio för mina tankar till vår första måltid på Grekisk mark vid vår resa för en månad sedan. Det var just kalamares på en taverna inklämd mellan fisk-salustånden i Rafina. Kan det bli bättre. Kalamares på bordet, fiskstånd på båda sidor och lite grekiskt trafik-myller framför sig. Min passion!

Och visst käkar man mera under resorna än hemma. Hopplöst att välja bort frukost/lunch/eller middag. Allt är ju så mycket godare ute på resa och man vill inte missa något. Det är ju som sagt en mycket viktig del av resan. Tänk bara den gräsliga tanken att äta svensk husmanskost (som det absolut inte är något fel på när man är hemma) varje dag och varje måltid under en Greklandsresa. Hu!!!! Och visst är det tur att man inte behöver betala för övervikt i kroppsvikt vid hemresan.

Vad gäller blom-bildgåtan så blir min gissning att det är en starkt förstorad ginst-blomma. Vid våra rundturer på Tinos åkte vi ibland genom riktiga korridorer av jättelika ginst-buskar. Här är ett exempel:



Ha det gott.
Mats
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-22, 23:12
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag avslutar med en blombildgåta. Vad är detta för blomma?
Jag tycker att det ser ut att vara en fikonkaktusblomma.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-23, 11:22
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Jag tycker att det ser ut att vara en fikonkaktusblomma.

Ann-Kristin
Håller med! Definitivt fikonkaktus!

Tack för dagens matbild (vill ha kalamares NU!) och Tinosberättelser. Det blir bara svårare o svårare att fundera ut vart vi ska resa nästa gång. Allt låter så trevligt, Skopelos, Alonissi, Tinos osv osv . Men vilka härliga funderingar

//Inger
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-06-23, 16:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Citat:
Ursprungligen postat av Annki Visa inlägg
Jag tycker att det ser ut att vara en fikonkaktusblomma.
Citat:
Ursprungligen postat av Ingerp Visa inlägg
Håller med! Definitivt fikonkaktus!
Rätt!

Visst är den vacker!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-06-24, 15:19
Ingerp Ingerp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Stockholm norr
Inlägg: 108
Standard Sv: Dag 30. Tinos. Mat, mat, mat och ännu mera mat. Aithrio.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Visst är den vacker!
Urläcker! Det är svårt att slå naturen när det kommer till skönhet.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT