![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju inte så viktigt vad det heter bara det är gott. Jag läste en blogg som fick mig att minnas en jättegod grönsaksrätt ( "Aktuellt i Grekland", svenska bosatt i Naousa, mycket läsvärd)- och eftersom jag hade nästan alla ingredienserna hemma blir det det vi ska äta om en stund.
Så här: Häll en bottenskyla olja i en långpanna eller form- Skiva potatis över hela bottnen. Skiva äggplanta på samma vis. Nästa lager med paprikabitar och squash. Sen olika sorters lök, om du har , och några hackade vitlöksklyftor. Krossa tomater eller använd burkdito och häll över. Massor av persilja sen . Till slut salt och peppar och mer olivolja. En kopp vatten sist och bums in i ugnen, först tjugo minuter i 250 grader, sen en timma i 200 grader. Man kan röra om nån gång mot slutet och kolla att det inte kokar torrt. Du som har köksträdgård har kanske annat som passar att blanda i också. Till min belåtenhet finns det färdighackade djupfrysta blandningar att köpa, så då blir det enkelt. Man äter detta med fördel avsvalnat så det går att göra långt i förväg. En bit feta till, kanske? Jag steker några kycklingbitar, annars kan det duga med lite gott bröd att suga upp såsen med. Slurp! ![]() |
|
|