Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-04-20, 15:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Briam, tourlou, grönsaksröra

Det är ju inte så viktigt vad det heter bara det är gott. Jag läste en blogg som fick mig att minnas en jättegod grönsaksrätt ( "Aktuellt i Grekland", svenska bosatt i Naousa, mycket läsvärd)- och eftersom jag hade nästan alla ingredienserna hemma blir det det vi ska äta om en stund.

Så här: Häll en bottenskyla olja i en långpanna eller form- Skiva potatis över hela bottnen. Skiva äggplanta på samma vis. Nästa lager med paprikabitar och squash. Sen olika sorters lök, om du har , och några hackade vitlöksklyftor. Krossa tomater eller använd burkdito och häll över. Massor av persilja sen . Till slut salt och peppar och mer olivolja. En kopp vatten sist och bums in i ugnen, först tjugo minuter i 250 grader, sen en timma i 200 grader.
Man kan röra om nån gång mot slutet och kolla att det inte kokar torrt.

Du som har köksträdgård har kanske annat som passar att blanda i också.

Till min belåtenhet finns det färdighackade djupfrysta blandningar att köpa, så då blir det enkelt.

Man äter detta med fördel avsvalnat så det går att göra långt i förväg. En bit feta till, kanske? Jag steker några kycklingbitar, annars kan det duga med lite gott bröd att suga upp såsen med.

Slurp!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:53.