Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-22, 22:48
minda minda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 54
Standard Naxos-Aten

Vad tror ni gamla Greklandsrävar om detta: flyg från Aten avgår 13.30 i juni. Är det möjligt att åka med tidig morgonbåt från Naxos och hinna med flyget eller måste vi räkna med en övernattning i Aten? Även om det går en tidig morgonbåt är frågan om man vågar chansa med tanke på ev blåst. Alternativa förslag emottages tacksamt. Familjen på två vuxna och två barn skulle helst undvika Aten om möjligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-22, 23:14
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Naxos-Aten

Jag skulle absolut ta båten dagen före så tidig avfärd från Athen.
Har nämligen blivit "inblåst" på Naxos för några år sedan och missat flyget hem. All båttrafik ställdes in. Även de stora färjorna.

// Paittas

Senast redigerad av Paittas den 2010-01-22 klockan 23:19.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-23, 00:56
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Naxos-Aten

Citat:
Ursprungligen postat av minda Visa inlägg
Är det möjligt att åka med tidig morgonbåt från Naxos och hinna med flyget eller måste vi räkna med en övernattning i Aten?
Frågan är tämligen retorisk eftersom det ytterst sällan finns morgonfärjor in till fastlandet från Naxos. Eller andra öar i Kykladerna. Trafiken in mot fastlandet börjar vid 11- 12-tiden då alla färjor först utgår från fastlandet på morgonen och sedan ska vända... Enda möjligheten är om det passerar någon färja från Dodekaneserna som är på väg in. Och i Juni är det en 1 %-are....

Däremot kan ni ev hitta en färja som går 23 - 24-tiden in till Pireus dagen innan... Då är ni på fastlandet vid 04 - 05 på morgonen. Så är familjen OK med brist på sömn och lite tufft resande så kan det fungera.

2 tim frukost i Pireus och drygt en timme med bussen så är ni kring kl 8.30 på flygplatsen. Incheck 11.30 så då har ni tre timmar att fördriva på flygplatsen... Det är rätt lätt. Det finns gott om butiker, caféer och matställen.

Om det sedan finns så sena färjor ser du nog inte förrän i Maj på GTP. Och när ni är där så måste du hålla koll på vädret så ni inte blir inblåsta. Skulle det blåsa upp, vilket inte är så troligt i Juni, måste ni åka tidigare och offra er på en natt i Athen i alla fall.

Jag brukar dra sådana här repor. Men det är lättare när man reser ensam...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-23, 08:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Naxos-Aten

Jag skulle nog vilja föreslå att ni tager morgonflyget från Naxos till Athen.
Flyget ställs ej in vid murrigt väder och går alltiid på tidtabell.
Vi valde flyget i höstas. Avgång vid halvtio på morgonen och ankomst Athen 35 minuter senare. Pris per vuxen 55€.

Det finns dock all anledning att förboka flyget eftersom man opererar sträckan med små propellerplan med 30-talet stolar.

Nu förhåller det sig emellertid sålunda, att upphandling av just denna sträcka pågår och ej beräknas vara klar förrän slutet av Mars. Det lutar nog ändå åt att Olympic Air får koncessionerna.

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-23, 16:13
Svein B. Svein B. är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 72
Standard Sv: Naxos-Aten

Jeg ville ikke tatt sjansen på det flyet heller. Fly kan også bli innstilte, også av andre grunnen er vær og særlig i Hellas. Jeg opplevde at en flygning med Olympic ble innstilt uten forhåndsvarsel i sommer og det eneste Olympic var villige til å gjøre, var å refundere billettprisen. Olympic har hatt problemer lenge og jeg tror ikke problemene er over.

Det er en liten trøst i å få refundert billettprisen når du ikke kommer deg hjem. Hvis du ikke har kjøpt gjennomgående billett, er det ingenting å hente hos det andre flyselskapet heller. Du må selv ordne og betale ny hjemreise som lett kan bli meget dyr. Forsikringsselskapene i Norge betaler merutgifter til innhenting av reiserute ved utreise, men ikke ved hjemreise, så vidt jeg har forstått. Jeg antar at det er det samme i Sverige. Uansett vil du spare deg mye unødvendig bryderi ved å planlegge en overnatting eller to i Athen på hjemveien. Da vil dere kanskje oppdage at Athen også er en by som er vel verdt et besøk.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-23, 21:06
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Naxos-Aten

Arnes idé om att ta flyget in är ju inte helt fel... Men det kostar nog ung dubbelt mot att ta färjan. Och jämför man då det med att ta sig rum i Athen en natt går det kanske på ett ut... Men det är ju er värdering av tid och pengar...

Citat:
Ursprungligen postat av Svein B. Visa inlägg
Forsikringsselskapene i Norge betaler merutgifter til innhenting av reiserute ved utreise, men ikke ved hjemreise, så vidt jeg har forstått. Jeg antar at det er det samme i Sverige.
Det kan säkert vara olika mellan olika bolag men min försäkring täcker även hemtransport om jag skulle missa flyget hem pga av tex vädret, trafik (olycka?) och det mesta annat. Det enda de kräver är att jag varit normalt aktsam och försökt hinna fram i tid. Då har jag ett speciellt rese-tillägg i min hemförsäkring. Jag ringde försäkringsbolaget för ett antal år sedan just för att förhöra mig om vad som gällde om man tex blev inblåst på en ö.

Nu har jag inte behövt utnyttja detta ännu men enl det samtalet skulle det inte vara några problem så länge jag kunde dokumentera att tex färjan inte gick... Dvs med intyg från hamnpolisen. Sedan är väl frågan hur väl det fungerar i verkligheten...? Jag har ingen större lust att ta reda på det! Det är lätt att lova att saker löser sig innan de hänt...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-23, 21:13
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Naxos-Aten

Citat:
Ursprungligen postat av minda Visa inlägg
Vad tror ni gamla Greklandsrävar om detta: flyg från Aten avgår 13.30 i juni. Är det möjligt att åka med tidig morgonbåt från Naxos och hinna med flyget eller måste vi räkna med en övernattning i Aten? Även om det går en tidig morgonbåt är frågan om man vågar chansa med tanke på ev blåst. Alternativa förslag emottages tacksamt. Familjen på två vuxna och två barn skulle helst undvika Aten om möjligt.
Vi har vid flera tillfällen gjort som du frågar om, ett år fick vi ta oss från Naxos till Paros och därifrån ta båten till Piraeus.
Men det handlar om hur myket gambler man är
// Helén
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-23, 21:23
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Naxos-Aten

I samband med färjekatastrofen vid Paros hösten 2000, hamnaden vi i den situationen att alla färjor genom myndighetens besluts stoppades i hamn.
Vi hade färja bokad Paros- Pireus en onsdag. samma dag som katastrofen inträffade. Hem skulle vi fara torsdag em.

Vi missade hemfärden från Paros och kom dryga dygnet senare iväg in till Pireus med första färjan efter stoppet. Detta var fredag morgon. Vår flight hem hade avgått dryga dygnet tidigare.

Hem kom vi, men fick på lördagen trassla oss till Stockholm med Alitalia.

Så togo vi vid hemkomst kontakt med Folksam samt VISA/Nordea i försäkringsfrågan. Det gick bra. Vi erhöll hela kostnaden för hemresan med Alitalia (5000Kr) samt ett schablontillägg på 3 dagar ggr 780 Kr för utlägg avseende rum o mat. Vad Folksam krävde var intyg från färjebolaget och Apollo, och det fixade vi på plats.


Vi gingo helt skadeslösa ur den affären, kanske till och med lite plus, självrisken tog VISA.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-23, 22:29
minda minda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 54
Standard Sv: Naxos-Aten

Tack för intressanta svar!
jag ville mest checka, men det jag hör av er styrker vad jag redan har tänkt. Dvs, att vi inte kommer undan en natt i Aten. Det är inte värt att ta risken att chansa. Får vända på det och tänka att en natt i Aten blir en trevlig kontrast mot öarna innan vi åker hem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-23, 22:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Naxos-Aten

Om ni åker in dagen innan kan ni normalt sett välja om ni vill åka till Pireus eller Rafina. Ni kan då välja att bo i Pireus, sådär kul..., eller inne i Athen. Det finns många bra tips här i Forumet om hotell i Athen. Adonis tex. De flesta i närheten av Plaka. Som man kanske vill uppleva? Turistfälla, men en rätt rolig sådan.

I Rafina finns tex Coralli där ni sover bra i renoverade rum med AC. Sedan kan ni ta buss eller taxi till flygplatsen nästa dag. Tyvärr har Coralli blivit dyrt så det är nästan samma pris som i Athen. Men med bättre standard. Det finns ett annat hotell i en annan by närmare flygplatsen som också vissa bor på nu. HALLÅ LISSI! Jag kommer inte ihåg vad det heter... Men de kör er till flygplatsen dagen efter. Det ingår i rumspriset.

Annars är det rätt kul att ta sista natten i Glyfada! Athens "nöjescentrum". Ligger vid kusten söder om Athen vid gamla flygplatsen. Lite dyrare, men där finns massor att göra. Kan också vara kul för er, lite beroende på hur gamla barnen är.

Oavsett var ni väljer att ta sista natten rekommenderar jag er att åka in så tidigt som möjligt den dagen. Den är ju ändå "förstörd"... Men ju tidigare ni kommer in till fastlandet ju mer hinner ni se.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-24, 00:47
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 591
Standard Sv: Naxos-Aten

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Det finns ett annat hotell i en annan by närmare flygplatsen som också vissa bor på nu. HALLÅ LISSI! Jag kommer inte ihåg vad det heter... Men de kör er till flygplatsen dagen efter. Det ingår i rumspriset.
Hej!

Det heter Peris Hotel och ligger i Loutsa. Transfer till och från flygplatsen ingår.

/Ofelia - som inte heter Lissi, men förhoppningsvis var till hjälp ändå.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT