Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-09, 11:41
Ankan Ankan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 457
Standard Högre alkoholpris!

I dagens DN hittade jag följande notis:

"20 % högre skatt på alkohol införs med omedelbar verkan i Grekland.
Åtgärden är ett försök att dämpa landets stora budgetunderskott."

Nå't att tänka på då reskassan ska planeras...

Anki
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-09, 11:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Det mår vi säkert alla bra av!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-09, 12:03
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Men, det är något som inte riktigt stämmer. Skatten ska alltså öka på alkohol från 11,4€ per liter till 13,7€. Men en liter Ouzo kostar ju under 11,7€ idag på plats i grekland!

Se BBC-utdraget här nedan.

Arne





The Greek government has announced increases in taxes on alcohol and tobacco as it seeks to counter the country's debt crisis. For most drinks, tax per litre of alcohol will rise from 11.4 euros (£10.23) to 13.7 euros with immediate effect.
Tax on a pack of cigarettes will rise from 57.5% to 70% on 12 January.
The Finance Ministry said the measures would increase revenues. The government has ruled out increasing VAT.
Value added tax currently stands at 19%.
The Finance Ministry also said the increased taxes on alcohol and cigarettes would deter consumption, "to the benefit of public health".
As taxes on drinks are levied according to alcohol content, the rise will be more significant for spirits than for wine and beer.
Greece's debt has reached 300bn euros, the highest level in its modern history.
Prime Minister George Papandreou has already announced major cuts in public spending as he tries to reduce the country's debt.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-09, 13:12
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Jeg går ut fra at skatten blir regnet ut fra innholdet av ren alkohol, slik at en liter ouzo blir beskattet med ca. 40 % av skatten pr. liter alkohol.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-09, 14:02
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Högre alkoholpris!

... som en effekt av den stora krisen...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-09, 14:34
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Nu blir det egna vinet och den egentillverkade rakin hårdvaluta.

lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-09, 15:41
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Högre alkoholpris!

....och det här är nog bara början.Grekerna kommer att ha många tuffa år framför sig.
Alla lånade pengar skall nu betalas tillbaka. EU har varit riktigt tufft i sina krav och ingen ser ut att komma undan t o m pensionerna kan sänkas (var de nu hittat den idén?).
Glädjande kan ju vara att eventuella bonusar kommer att beskattas med 90%.
EU kommer att ha fingret bokstavligt talat i ögat på Grekland med besök på ministerierna en gång i månaden för att på plats följa upp arbetet.
Så mycket "siga siga" blir det nog inte utrymme för.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-09, 22:36
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Citat:
Ursprungligen postat av lars Visa inlägg
Grekerna kommer att ha många tuffa år framför sig. EU har varit riktigt tufft i sina krav och ingen ser ut att komma undan. EU kommer att ha fingret bokstavligt talat i ögat på Grekland.
Skrev ett längre svar som jag lyckades slarva bort... Så jag kortar ner det. Men visst har du rätt! Och deras kris kommer även med stor sannolikhet att påverka våra kostnader i Grekland framöver. (Som om det har med saken att göra...)

Som jag ser det finns det tre faktorer som påverkar Greklands ekonomi. Den första är korruptionen. Den är genomgripande i hela samhället. Från kyrkan, till staten och politikerna, för att inte tala om den privata sektorn. Den är så omfattande att den påverkar landets ekonomi.

Det andra är den svarta ekonomin. Och den går ju lite hand i hand med den första punkten... Bara inom turistnäringen, Tavernor och hotell, klipper man minst 15 - 20 % av intäkterna svart på toppen. Jag har det från en tämligen säker källa och det gäller tydligen i hela Grekland. Alla vet det och alla blundar...

Och då ska man tänka på att Grekland har 15 - 20 Miljoner besökare varje år, plus att Greker äter ute rätt mycket och dessutom oftast reser och semestrar i sitt eget land. Hade man skattat för detta hade det inneburit att staten hade fått många miljarder mer och kanske inte behövt låna så mycket. Min gissning är att MINST 20 % av Greklands ekonomi är "svart"...

Den tredje faktorn/frågan är vilken kompetens finns, och kanske ännu mer, vilken VILJA, finns det att förändra det Grekiska samhället? Då menar jag naturligtvis den ekonomiska sidan. Greker är, som vi vet, väldigt speciella. I det absolut mesta fantastiska, men ständigt med en egen personlig agenda...

Jag betvivlar inte ett ögonblick på att Grekland verkligen vill vara en del av EU. Grekland är en av de största bidragsmottagarna och har haft enorma fördelar av sitt medlemsskap. Men nu börjar man sitta i en rävsax. Omvärldens krav på att rätta in sig i ledet, betala skulder osv. Mot det den Grekiska själen, patos, om självständighet och en sedan urminnes tider ovilja att förändras.

Jag tror att jag har äntligen lyckats hitta lite ord som beskriver Greker. Eller rättare sagt hur de fungerar. Även om det egentligen är negativt säger jag det ändå med kärlek.

Jag har några Grekiska vänner som står mig mycket nära. Och jag uppfattar att jag står nära dem också. MEN. Om något skulle bli allvarligt så finns det ingen solidaritet. En Grekisk familj tar bara ansvar för sig själv. Inte för vänner eller för grannen... Och absolut inte för staten. För staten har aldrig gjort något för dem. Därför kommer det att vara väldigt svårt att dämpa den svarta ekonomin tex.

Så jag skulle tro att det kommer att ta generationer att förändra denna inställning. Och innan det skett kommer Grekland att vara EUs svarta får med stora problem....

Senast redigerad av Kalimera den 2010-01-13 klockan 19:39. Anledning: Tagit bort en mening
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-10, 01:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg går ut fra at skatten blir regnet ut fra innholdet av ren alkohol, slik at en liter ouzo blir beskattet med ca. 40 % av skatten pr. liter alkohol.
JohnS har säkert rätt här men ett annat alternativ är att Ouzu inte räknas som alkohol, det räknas som en sed, alltså påverkas det inte av udda skattebesked. Skål!!

Mvh Janérik
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-10, 13:11
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Kloka ord, Peter!
Birgitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-10, 18:15
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Uträknat på priset, så innebär det att en 70cl whisky kommer att öka med lite drygt 7 kr. Det kan man väl stå ut med
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-01-10, 23:41
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Peter har noen gode argumenter her, om å se den økede alkoholprisen i en større sammenheng og langsiktig perspektiv.. Korrupsjon, svarte innkomster etc. Men akk og men; vi nordboere vil helst ikke forholde oss til det. Vi relaterer temaet til oss selv og eget forbruk, hva en ouzo eller whisky koster oss.
Nå sank akkurat euroen takket være den skakkjørte økonomien. Til glede for oss turister, men hva med grekerne selv? For de kan vel ikke livnære seg kun med hjemmelaget sprit, eller hva?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-01-11, 08:38
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Om jag är rätt informerad så betalar man ingen inkomskatt om man har en inkomst under 9500€/år i Grekland. Gäller även byggnadsarbetare från vilket land dom än kommer.
Gunilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-01-11, 12:53
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Grekland har mycket allvarliga problem, som kan påverka hela eurosamarbetet.
Landets kreditbetyg har sänkts och man börjar sälja ut tillgångar, folkets protester och andra oroligheter, sänkta aktiekurser etc, etc.
Det ser dessvärre inte särskilt lovande ut för grekerna för tillfället. Det är inte den globala ekonomiska krisen som ligger bakom (den har naturligtvis inte förbättrat situationen) utan att man helt enkelt har levt över landets tillgångar.
Den europeiska solidariteten kommer säkert att sättas på prov.
lars
Kriti sin kardia mou
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-01-11, 17:43
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Om jag är rätt informerad så betalar man ingen inkomskatt om man har en inkomst under 9500€/år i Grekland. Gäller även byggnadsarbetare från vilket land dom än kommer.
Gunilla
Så här ser det ut för en svensk pensionär som blir resident i Grekland:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 11,000 0
11,001- 13,000 15
13,001 - 23,000 30
23,001 - 40

Ändringar har skett 2009 och numera ser det ut så här:
Bra länk om skatt i Grekland för residenta!
http://www.utlandinvest.se/index.php...104&Itemid=160

Senast redigerad av Svend_Ö den 2010-01-11 klockan 18:01.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-01-11, 18:00
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Citat:
Ursprungligen postat av Svend_Ö Visa inlägg
Så här ser det ut för en svensk pensionär som blir resident i Grekland:

Inkomst, EUR Skatt, %
- 11,000 0
11,001- 13,000 15
13,001 - 23,000 30
23,001 - 40
Svend, vad jag har läst mig till, så måste pensionärer från Sverige betala s.k. SINK-skatt på 25%, iaf på en del av pensionen och då måste du skriva ut dig från Sverige annars får du betala vanlig svensk skatt.

Yanna
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-01-11, 18:03
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Som jag förstår det så har det väl avskaffats. Sverige har dubbelbeskattningsavtal med Grekland.
Efter 183 dagar är man räknat som permanent boende i Grekland och skattar enligt grekisk skattemodell!
Rätta mig om jag har fel!
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-01-11, 18:08
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Länk om SINK skatt!

http://www.skatter.se/index.php?q=node/1882

Som jag ser det så är det inte aktuellt med SINK när du bor stadigt i Grekland.
Har väl med antal dagar du befinner dig i Sverige om du arbetar utomlands. Sink 25% grunder sig väl på huruvida du anses utnyttja de kommunala kostnaderna mm under tiden i Sverige och om du skall anses vara stadigvarande bosatt i Sverige.
Kanske nån skattekunnig här kan reda ut problemet?

Senast redigerad av Svend_Ö den 2010-01-11 klockan 18:14.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-01-11, 18:30
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Jag hoppas du har rätt Svend!
Men svensk skatt får man tydligen mer eller mindre betala hur man än gör. Reglerna är verkligen snåriga!

"För att få skriva ut sig från Sverige krävs följande:
- Man får inte ha kvar anknytning i form av minderåriga barn eller hustru i Sverige.
- Man får inte äga fastighet, insatslägenhet eller sådant eller för övrigt ha ägd permanentbostad. Dock får man ha vinterbonad sommarstuga, bara man inte nyttjar den mer än för semesterbruk.
- Man får inte ha företag eller vara delägare i företag eller ha affärsintressen av vissa slag i Sverige.
Om man uppfyller dessa krav kan man bli beviljad skattefrihet på sin pension. Detta gäller emellertid inte statlig eller kommunal tjänstepension. På den vill svenska staten ha 25% som är den gängse skattesatsen som man får betala om man beviljas särskild inkomstskatt som utlandsboende, sk. SINK. Det är således skillnad på att vara utlandsboende med anknytning till Sverige och att vara utvandrad."
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-01-11, 18:58
Svend_Ös avatar
Svend_Ö Svend_Ö är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Högre alkoholpris!

Jag har googlat lite nu och som jag fatter det så kan man bosätta sig i Grekland som pensionär och betala skatt efter grekiska reglar, så länge man kan påvisa att man som du skriver inte längre har" väsentlig anknytning" till Sverige. Att man har svenskt medborgarskap eller varit bosatt i sverige mer än 10 år, skall inte kunna räknas som väsentlig anknytning!
Läs gärna mer här:

http://www.taxzero.se/skatt-och-juri...lig-anknytning
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT