Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-10, 09:36
anettecat anettecat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Åtorp
Inlägg: 4
Standard Flytta till Grekland.

Hej!

Jag är en kvinna på 43 år som planerar att flytta tillbaka till Grekland efter att ha bott hemma i Sverige i 13 år. Jobbade och bodde på Rhodos och Kos i mitten på 90-talet och flyttade sedan hem igen. Nu är det inte lika enkelt att flytta då jag inte har något charterbolag som står för allt pappersarbete mm utan jag måste ordna allt själv. Planerar att flytta om ca 1-1,5 år och jag vill bo på Rhodos och arbeta som sjuksköterska. Någon som vet hur man går tillväga med allt praktiskt?? Vart jag ska vända mig för att ordna allt med sjukförsäkringar, banklån, studieslulder mm...ja, det är så mkt att jag blir yr! Behöver även träna min rostiga grekiska innan jag far och där jag bor finns inga språkkurser i just grekiska..några tips även där?! Ja det blev en del och ALLA tips och råd mottages MYCKET tacksamt!

Med vänlig hälsning
Anette
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-10, 10:12
ouzakia ouzakia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: från jämtland, bor i norge
Inlägg: 172
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Hej.

Kalimera-medlem"Anoula " bor på rhodos, kanske hon kan hjelpe dej

Hilsen ouzakia
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-10, 22:32
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Flytta till Grekland.

På vissa arbetsförmedlingar finns en person avsatt för att hjälpa till för sådana som ska flytta till länder inom EU/EEC. Här i Umeå finns en som jobbar med detta och hon reser tydligen runt på förmedlingarna runt om och hjälper till där också. Det ska finnas information om detta på deras hemsida också men jag orkar inte börja söka där nu, titta dej runt lite där. Fråga på närmaste arbetsförmedling hur det fungerar hos dem, då de själv pratade om det så lät det väldigt bra.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-12, 16:53
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Det är inte så krångligt att flytta och du fixar det mesta på plats.Hos lokala polisen söker du uppehållstillstånd som du behöver för att få ett skattenummer. Du skall ha med dig pass och två foton till polisen. Skattenummret (som är som vårat personnr. kan man säga) behöver du om du skall ha fast telefon,köpa bil/hus/lägenhet m m. På IKA (försäkringskassan) anmäler du dig också.
Allt svenskt (CSN banklån m m)kan du ju fortsätta sköta och ha genom internet, gör en flyttanmälan bara.
Vill du ha ett grekiskt bankkonto så tar du med passet till den bank du väljer och öppnar konto.Även dessa konto kan skötas via internet göra betalningar och överföringar m m.
Svenska Ambassaden har önskemål om att man talarom för dem var man bor,där förnyar du senare dina svenska handlingar som pass och körkort.

Agda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-12, 19:13
anettecat anettecat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2007
Ort: Åtorp
Inlägg: 4
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Hej!

Tack alla för era svar!

Agda: Menar du att jag inte behöver göra ngt mer än adressändring innan jag åker, avseende lån odyl?

//Anette
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-01-04, 10:41
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Jag betalar pa ett lan i sverige genom internetbanken....
Sa dina lan ar nog det minsta problemet
Det ar valdigt krangligt med papper, forsakringar, mm (knappt grekerna vet vart dom ska vanda sig:
Men har man ork och en jakla vilja klarar man allt...Jag VET for jag har gjort allt det dar men var nara ge upp.....Sa bit ihop, var stark och njut sen av d grekiska livet!!!!
Lycka till!!!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-01-04, 17:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Som Agda sier må du ha skattenummer, såkalt AFM (Afimi). Uten dette papiret kan du ikke engang få deg gresk mobilnummer, etter nye regler som kom i sommer. Det er ulik praksis fra kommune til kommune om du trenger å registrere deg hos politiet før du får AFM. Noen kommuner bryr seg ikke om denne registreringen i det hele tatt, for oss EU/EØS-borgere.

Skal du ha konto i en gresk bank, så husk å spørre om de har nettbank på engelsk - siden du skriver at gresken din er rusten. Jeg bruker Alpha Bank, for min gresk er også rusten, men så vidt jeg vet har ikke alle banker gjort som dem og oversatt sidene sine til engelsk.

Et tips til slutt: Den første regningen du får tilsendt fra et offentlig kontor får du bruk for! Mange steder (som banker og telefonnettverks-leverandører) vil be om å få se et bevis på at du har fast bosted i Hellas før de lar deg åpne konto, og da er en regning fra det offentlige, sendt til ditt navn og adresse, eneste beviset du trenger.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-01-05, 14:57
BADarkness BADarkness är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Mitt i småland
Inlägg: 111
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Åhhh...

Blir så himla avundsjuk på er som kan flytta..
Är 31 i år. Och det enda jag tänker på att ge mig iväg och bosätta mig.
Dock på Santorini men verkar mycket krångligt att få ett seriöst jobb och sånt. Är säljare till vardags och skulle kunna tänka mig att fortsätta med det även i Grekland...
Men någon gång ska jag väl oxå våga ta hela steget.
Men är grymt Imponerad av er som gör det oavsett ålder och kön.

God Lycka till er alla
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-01-05, 15:08
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av BADarkness Visa inlägg
Åhhh...

Blir så himla avundsjuk på er som kan flytta..
Håller fullständigt med!!! Det är inte lätt att hitta jobb som biståndshandläggare / socialarbetare i Grekland eftersom jobbet inte kan liknas med arbetet i Sverige...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-01-05, 19:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Det finns en del socialarbetarjobb Kick i Grekland om det är det du vill men konkurrensen är hård och lönen låg. Börja med att lära dig språket vilket är en förutsättning då många hjälpbehövande inte pratar engelska. Själv fick jag för ett antal år sedan ett stipendium via internationella socialarbetarförbundet som brukar ha med Grekland på sin lista. Krävs minst tre års dokumenterad yrkeserfarenhet, god engelska och forskningserfarenheter kan ge förtur.

Jag åkte aldrig iväg men några år senare åkte min dotter för en praktikperiod på tre månader. Hon var placerad hos Arsis och där var goda grekiska kunskaper mer eller mindre ett krav.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-01-06, 07:25
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Flytta till Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det finns en del socialarbetarjobb Kick i Grekland om det är det du vill men konkurrensen är hård och lönen låg. Börja med att lära dig språket vilket är en förutsättning då många hjälpbehövande inte pratar engelska. Själv fick jag för ett antal år sedan ett stipendium via internationella socialarbetarförbundet som brukar ha med Grekland på sin lista. Krävs minst tre års dokumenterad yrkeserfarenhet, god engelska och forskningserfarenheter kan ge förtur.

Eva
Det stannar nog bara i drömmarna än så länge Känns nog inte helt realistiskt för min del
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT