Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-07-29, 17:23
äjlin äjlin är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Var på Chaniakusten?

Jag och min pojkvän skall boka resa till Kreta och Chania nu i oktober och vi funderar på vart vi skall bo, det verkar ju finnas åtminstånde 4 olika ställen
Agia Marina, Kato stalos, kato daratso och platanias.

Är det någon som kan tipsa om vilket av dessa ställena man ska åka till? (speciellt med tanke på att det är precis i slutet på säsongen. Vi vill ju inte vara ensamma på stället).

Vart är det "störst"?

Sen om ni har något tips på hotell (ving) mottages det gärna!

Kram Elin
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 18:16
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Var på Chaniakusten?

Största orten är Platanias som är sammanväxt med Agia marina. Eftersom Platanias har störst utbud av restauranger och barer mm så borde det vara störst chans till lite liv i oktober.
Kan tyvärr inte rekomendera något hotell med Ving då jag aldrig rest med dem till Kreta.

Malin
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 18:41
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag säger också det.. Platanias... är nog ingen risk att ni blir ensamma där. Fin ort och fin strand. Ta en promenad upp i gamla stan och njut av utsikten ut över havet.
Vill ni sen ha ännu mera liv omkring er är det bara att ta bussen in till Chania.
Vings utbud av hotell vet jag inget om eftersom jag reser med Fritidsresor.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 18:49

Tack för dom svaren det låter ju som det blir Plantanias!
Ska bli såå härligt!
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 18:59

Är det förresten någon som varit på Platanias i början av oktober som vet hur det set ut? Är lite orolig att restauranger är stängda och så...
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 19:20
Nortons avatar
Norton Norton är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ving har ett hotell i utbudet för Platanias som heter Santa Helena.
Bodde granne med det hotellet ('05) och kom i samspråk med lite folk som bodde där och dom var då jättenöjda med allt.

Sj bodde jag på Alkionides som var ett bra hotell men det finns inte med i Vings utbud nåt mer vad jag kan se...
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 22:03

Då var det bokat 8-15 oktober, skall bli otroligt skönt. Nu skall jag läsa igenom forumet efter diverse tips och idéer, derkar ju finnas massa kunskap och erfarenhet här!
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 22:05
Anna-Maria Anna-Maria är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Platanias är bra i oktober och ett vinghotell jag kan rekommendera är Ariadne, det är bäst! Trevlig personal, fina lägenheter och kanonbra personal, ligger vid stranden. trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 22:18
MonkanSs avatar

Ni har valt ett bra resmål och ni får säkert jättetrevligt där. Och det finns säkert en massa restauranger öppna även i oktober i en så pass stor ort. Dessutom finns närheten till Chania med hela det utbudet som finns där. För självklart måste ni ta bussen in dit nån dag och/eller kväll också.
Jo det finns massor av info att läsa om i detta forum. Och många fina bilder att se på.
Själv åker jag till Platanias 27 augusti. Bara en vecka tyvärr.. vet hur fort dagarna går när man väl är på plats. Det gäller att planera väl så att man hinner med en del.. men utan stress.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-07-29, 22:29
Acinom Acinom är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Tror inte att ni behöver vara rädda för att det är stängt. Har själv varit i Platanias och även i Georgiopolis i alla fall fram till 10 okt tidigare och vi hade sån himla tur med vädret så det fanns inte ett moln på hela veckan, och efter en sån här Sverigesommar så kan det väl nästan bara bli bättre.
VI är ett stort sällskap som också skall bo i Platanias men mellan 3-10 okt.

Hoppas ni får en fin resa!
Svara med citat
Gammal 2009-07-30, 23:05

Ska försöka att inte vara orolig då skönt att höra att det kommer vara mer folk där. Tycker det är svårt att hitta den informationen på faktasidor..

Hoppas ni får det härligt också!
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 14:56
Amsterdammers avatar
Amsterdammer Amsterdammer är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Nea Chora är perfekt. Nära till staden, saluhallen m.m. samt bad och mycker bra fiskrestauranger och se där bor det "Greker"!
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:54
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Jag kan rekomendera Blue sky i Agia Marina om ni vill åka med Ving. Jättebra hotell och supertrevlig personal.
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 13:41
ceciliajulin ceciliajulin är inte uppkopplad

dom flesta ställena håller upp till slutet av september eller mitten av oktober har jag hört. mina vänner var i platanias i oktober förra året. och hon beskrev platanias med ett ord: "ghosttown"

satsa på att bo i agia marina eller platanias
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 17:50
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Ni har valt ett bra resmål och ni får säkert jättetrevligt där. Och det finns säkert en massa restauranger öppna även i oktober i en så pass stor ort. Dessutom finns närheten till Chania med hela det utbudet som finns där. För självklart måste ni ta bussen in dit nån dag och/eller kväll också.
Jo det finns massor av info att läsa om i detta forum. Och många fina bilder att se på.
Själv åker jag till Platanias 27 augusti. Bara en vecka tyvärr.. vet hur fort dagarna går när man väl är på plats. Det gäller att planera väl så att man hinner med en del.. men utan stress.

//Monica S
Ja Platanias rekommenderar jag också. Jag och MonkanS var ju där för två år sedan och gillade stället. Och som sagt en tur till Chania är att rekommendera + att ni går upp i gamla stan och deras restauranger
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag fick ett samtal på jobbet igår från några studenter som jag haft undervisning för och som känner till mitt Greklandsintresse. De hade besökt Platanias i juli och sa att det var en förfärlig massturismort utan någon som helst charm. Vad är det du med sign Ovett ser som tjusningen med orten? Själv har jag bara åkt igenom och det är för mer än fem år sedan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:51
MonkanSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Jag fick ett samtal på jobbet igår från några studenter som jag haft undervisning för och som känner till mitt Greklandsintresse. De hade besökt Platanias i juli och sa att det var en förfärlig massturismort utan någon som helst charm. Vad är det du med sign Ovett ser som tjusningen med orten? Själv har jag bara åkt igenom och det är för mer än fem år sedan.

Eva
Platanias är mer än bara "turistrakan".
Som någon sa i en annan tråd. Det är tur att vi har olika smak. Tänk vad trångt det skulle bli på en och samma ort annars..
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 21:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ja det förstår jag Monkan men vad är den speciella tjusningen med orten som verkar älskas av många och avskys av andra.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 22:01
ovetts avatar
ovett ovett är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Ja det förstår jag Monkan men vad är den speciella tjusningen med orten som verkar älskas av många och avskys av andra.

Eva
Som sagt smaken är som baken - delad
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 08:17
KarinL KarinL är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Visst massor av turister o alla räknas väl som det. En del tror dom har ensamrätt på en del ställen. Platanias är som sagt mycket mer än en turistfälla. Har man lärt känna människor som bor o lever där o deras gästvänlighet så kan man inte låta bli att gilla stället. Men som sagt, alla har ju sin egna smak o tur det
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:16.