Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-07-08, 23:08
Anna-Maria Anna-Maria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Inlägg: 27
Standard Laktosintolerans

Ska till Kreta nu i Juli och nu undrar jag vad det finns för några laktosfria produkter? om det nu finns några alls. Och vad heter laktosfritt eller laktos? Visserligen så packar jag väskan full med Lactrase tabletter, men det kan ju vara bra att veta för man vill ju inte stoppa i sej piller i onödan.
Tack
A-M
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-07-08, 23:32
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Laktosintolerans

Jag är själv laktosintolerant, dock inte så allvarligt så jag klarar mig om än med vissa "bieffekter"
Men jag kunde inte hitta någon laktosfri produkt i affärerna nu i våras. Iofs blir det inte lättare när man inte kan grekiska...
Problemet är ju också när man äter ute på restauranger mest, det är inte direkt läge att fråga om de använt laktosfri yoghurt i tzatzikin direkt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-07-09, 00:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Laktosintolerans

Du vet kanskje dette, men nyttig info er det uansett:
Ost laget på sau- eller geitemelk (og bøffelmelk) kan spises av noen av dem laktoseintoleranse. Det finnes laktose i melk fra sau og geit også, men det er en annen type enn den i kumelk, så den gir sjeldnere problemer.
Har en venninne som er laktoseintolerant, men hun kan finst spise mange greske oster, fordi de ofte er laget på sau- og/eller geitemelk.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-07-09, 10:55
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 187
Standard Sv: Laktosintolerans

Hej,
laktos finns i alla typer produkter där mjölk på något sätt är inblandat. Det är mängden laktos som varierar, och därför kan en del äta t ex getost (mindre än 0,1 g laktos per 100 g) utan att få problem med magen. Det är väldigt individuellt hur mycket laktos man tål, vanligen tål man ca 5g laktos per dag, men vissa tål inget alls.
Min erfarenhet är att det inte finns sk låglaktos/laktosfria produkter i Grekland i den mening som det finns här i Sverige (eller i Finland för den delen som måste vara världsbäst på detta område). Man får helt enkelt låta bli mat med mjölk, alternativt knapra på tabletter om det hjälper. Däremot är medelhavsmaten tacksam för en laktosintolerant då den generellt tillagas med få mjölkprodukter. (Jämfört med Sverige då en stor del av maten som serveras på restauranger innehåller laktos i form av såser etc).

Hälsningar,
Outi - laktosintorelant sedan tonåren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-07-09, 18:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Laktosintolerans

Det finns massor av låglaktos mat i Grekland. Mjölk är inte alls lika vanligt som här hemma och minst 15 % av Greklands befolkning är laktosintolerant.

Du kan lugnt välja bland många grönsaks och kötträtter. Traditionella tavernor steker oftast som tidigare i olja men margarin har blivit vanligare. Osten är ofta gjord på get eller får och som du naturligtvis känner till är lagrad ost oftast ok. Om du är osäker är det enkelt att ta enzym det är billigare i Grekland än här hemma. Jag är själv laktosintolerant sedan många år tillbaka och båda mina barn är det också. Nu tillhör jag den lyckliga skara som ändå tål en viss mängd laktos vilket de flesta gör. När jag fick min diagnos gjordes det med laktosbelastning men för mina barn var det enklare. De behövde ju bara ta ett blodprov vilket underlättar. Enkelt för alla som funderar på om de är laktosintoleranta men inte vet säkert.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-07-09, 20:24
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Laktosintolerans

Jag rekommenderar dig för att vara på den säkra sidan o ta lactrastabletter när du äter på restaurang för visa rätter har dom mjölk eller grädde i maten. Jag har en dotter som är lactosintolerans o tar alltid med sig lactrastabletter för att vara på säkra sidan eftersom det finns inte så gott om toaletter som man kan besöka om ens mage sätter igång o behöver gå. Dom dricker ju inte så mycket mjölk i grekland som vi gör här hemma i sverige så dom är inte vana vid lactosintolerans för jag har frågat min väninna om hon har kunnat finna någon yougert till min dotter nere på rhodos o hon hittar ingen sådan. Ett råd är om du skall bo på hotell så ta med dig mjölkfrittmagarin i resväskan som du kan använda till frukosten för vi har alltid ett sådant packet med som vi lägger i en liten kylväska med kylklamp o det håller bra. Sen när vi åker hem så kastar vi det som är kvar.
Dom gör god sorbeglass i grekland som du kan äta istället för vanlig glass o det är svalkande..
Lycka till o trevlig resa..
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT