Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-03, 08:58
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Grekisk påsk

Någon som vet hur påsken firas i Grekland?
Är det Långfredag, Påskdag, etc som hos oss?
Vilka dagar är röda?

Birger
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-03, 09:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk påsk

Birger, påsken i Grekland är årets största högtid. Det skulle ta halva dan att berätta om hur den firas...dessutom är sederna olika i landets olika delar. Jag rekommenderar dig att googla runt lite så kan du få den information du vill.- Hos oss på Kalymnos är det till exempel stora dynamitsprängarhelgen, på Chios har man raketkrig...vad detta har att göra med Kristi lidande fattar jag inte...fastan har pågått i flera veckor och många har ett lamm på tillväxt i sin trädgård , som till alla barns förtvivlan slaktas till påsk. Gammal judisk ärvd tradition tror jag (som vägrar att göra detsamma).
Liksom i Sverige har tendensen nog gått mot att påsken mest är en ledig tid för skolbarn och andra, som nyttjar tillfället att åka ut på landet och hälsa på släkten. Kyrkans ceremonier har möjligen urholkats hos den unga generationen, men greppet är fortfarande fast hos majoriteten av befolkningen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-03, 17:37
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Grekisk påsk

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Birger, påsken i Grekland är årets största högtid. Det skulle ta halva dan att berätta om hur den firas...dessutom är sederna olika i landets olika delar. Jag rekommenderar dig att googla runt lite så kan
Tack Monica.
Hur funkar det rent praktiska under påsken? Har affärer öppet, matställen, busstrafik, etc? Är det kanske som i min barndom då det enda som var öppet på långfredagen var kyrkan(?)
Birger
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-03, 18:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekisk påsk

Jag kan bara svara för Kalymnos.
-I regel finns det någon enstaka affär som har öppet under helger, minimarket och liknande. Bagarbilen kör inte runt . Kaféer finns det året om, helg eller inte... Jag vet inte hur det är med restauranger, det är ju en stor familjehelg och jag tror det är svårt att finna någon öppen fredag-lördag. Apoteken brukar ha jouröppet, en skylt i fönstret hänvisar till vem som har jour, så man får fråga sig fram. Jag tror inte busstrafiken fungerar här, hur det är på andra håll vet jag inte alls. Taxi jobbar på förstås.
-Skulle du vara i Grekland under påsken kan du se en mängd människor som går runt stan med helgonbilder på långfredan och på lördagsnatten är det midnattsmässor överallt .Kulmen är nådd när prästen utropar Christos Anesti (Kristus är uppstånden) och sen tänder alla sina ljus från det ljus prästen har tänt. Så försöker man ta sig hem utan att ljuslågan slocknar. Påskdagen är fest, massor av grillande människor och mat i otroliga mängder. Här på ön har man som tradition "mouri", det är lamm och ris och lite annat tillagat i ugn i ett slutet kärl.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT