Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-15, 18:01
Lolas avatar
Lola Lola är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Santorini - Ios med Apollos chartrade färja

Jag flyger till Santorini med Apollo lördag 5/7 och planet beräknas landa 12:50. Eftersom jag inte kan se att det går någon färja vidare till Ios förrän kl 19:30 (som det ser ut nu), har jag köpt transfer av Apollo, då Apollosäljaren säger att de inväntar ett par, tre flighter med någon timmes mellanrum och sedan forslar oss vidare med inhyrd båt, för att förhindra allt för långa väntetider i hamnen.

Mitt problem är att säljaren inte har någon aning om när denna chartrade färja avgår och när jag kan räkna med att komma fram till Ios' hamn. Det kommer att stå en bil och vänta på mig där, för vidare transport till Manganari och jag skulle alltså behöva ha ett hum om när jag kommer fram, så slipper chauffören sitta och peta navlen hela dagen Att jag sälv raggar tag på en taxi vid ankomst, är inget alternativ.

Så, ni som gjort denna tripp någon gång, vet ni ungefär när färjan kan tänkas avgå, eller när man får reda på avgångstiden. Direkt på flygplatsen kanske? *hoppas*
Svara med citat
Gammal 2008-06-15, 19:49
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Standard Sv: Santorini - Ios med Apollos chartrade färja

Jeg har ikke reist til Ios, men fr Santorini til Naxos flere ganger med Apollos innleide charterbåter. Beroende på hvor mange fly de skal ha med venter båten (eller båtene) i havnen. Noen ganger er det en båt, andre ganger er det to. Vi har flere ganger kommet på den båten som har et stopp på Ios før den kommer til Naxos. Vanligvis pleier båtene å gå ca. 15.00 - 15.30 (som sagt - det beror på hvor mange fly som kommer og så hender det av og til at det er for store bølger til at de får legge ut..dette med bølgene skal du altså ikke gå å tenke på. Det er veldig sjelden det hender. Som regel er den en fin tur). Vanligvis er du fremme på Ios ca. 17.00-17.30 om ettermiddagen. Det er veldig bekvemt å kjøpe trasfer med Apollo. Havnen på Santorini er veldig liten og det er ikke mye å foreta seg der - kun et par dyre tavernaer. Å sitte i mange timer for å vente på at Blue Star skal gå vil bli veldig tråkig.
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 10:03
Lolas avatar

NaxosNille: Tusen tack för ditt svar! En liten fråga till: fick ni veta båtens avgångstid någon gång i hamnen eller direkt på flygplatsen? Jag gissar att mottagningen för mobiltelefoni inte är den bästa i hamnen med alla dessa bergväggar, och jag behöver ju som sagt ringa och meddela min ungefärliga ankomsttid. Så jag hoppas ju på flygplatsen då
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 10:07
NaxosNille NaxosNille är inte uppkopplad

Hei igjen Lola.
Det er ingen som gir deg avgangstid, uten du må bare stå og vente til båten går. Det som virker smartest, er å ringe med en gang du er kommet ombord på båten. Skal du ordne med transport fra kaien på Ios selv, eller er det Apollo som gjør dette, i og med du har kjøpt transfer med dem? Hvis det er Apollos oppgave, trenger du jo ikke tenke mer på dette. Dessuten tror jeg at det står både "romsraggare" og taxisjåfører og venter på kaien når båten kommer inn. Det pleier det alltid å gjøre. God tur.
Svara med citat
Gammal 2008-06-16, 10:19
Lolas avatar

NaxosNille: Det kommer att stå en bil och vänta på mig i Ios' hamn, eftersom personen jag ska träffa i Manganari vill ha det så och han kommer att skicka bilen oavsett hur jag gör Jag tycker mest synd om chauffören om han ska behöva vänta "hur länge som helst". Men nu vet jag på ett ungefär när jag kan tänkas komma fram och det var en god idé att ringa när jag gått ombord på färjan! Tack
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.