Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Zakynthos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-05-27, 17:44
MaggieH MaggieH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 11
Standard Zakynthos 3/6, turer mm

Har varit på flera öar och fastlandet i Grekland men aldrig till Zakynthos. Finns det någon som vet var man bäst bokar båtresan till "Smugglers"? Någon hade haft tur att få en snabbgående båt dit, men hur ser man det? Är det värt resan eller är det bättre att se det uppifrån? Har tänkt hyra bil några dagar också.
Har läst e-guiden men hittar inte några tips på bra restauranger? Finns det någon som har tips på bra mat i Argassi/Zakynthos. Ska bo i Argassi.

Hälsningar
Maggie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-05-29, 13:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Citat:
Ursprungligen postat av MaggieH Visa inlägg
Är det värt resan eller är det bättre att se det uppifrån?
Jag tycker absolut att ni ska se stranden både nerifrån och uppifrån. Bästa sättet att ta sig dit (tycker jag) är med taxibåt från Porto Vromi, dit kör ni med bil, efteråt kan ni köra upp till utsiktsplatsen. Då får ni se allt på samma dag.

Citat:
Finns det någon som har tips på bra mat i Argassi/Zakynthos.
Vi hittade inga restauranger som stack ut från mängden. Zorba var ganska bra, liksom det lilla gyroshaket Poldos place (de har "annan" mat också).



Poldos place ser inte så roligt ut kanske, men maten är god och billig, personalen trevlig och läget perfekt om man vill titta på folk.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-05-29, 13:54
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Jag håller med om att man bör se stranden både uppifrån och nerifrån...känslan när man kommer med båt och ser denna underbara strand från båten och vet att man snart får sätta fötterna i den vita stenstranden är magisk
Jag kan fortfarande känna känslan när fötterna sjunker ner i sanden...men det är inte sand egentligen utan mycket små mjuka vita stenar,lite svårt att gå på vissa ställen men det är det värt...ta en simtur in i grottan..jätte häftig upplevelse,men det var lite strömt på vissa ställen.

Dagen efter hyrde vi en jeep och åkte runt på ön,många fina vyer men det var så länge sen vi var där så jag kommer inte ihåg vad alla ställen hette som vi åkte igenom. Men jag kommer ihåg utsiktsposten över smugglers wreck...det fanns en liten platå man kunde gå ut på och titta ner över bukten...jätte vackert....ni bör inte missa något av det tycker jag

Jag kan tyvärr inte ge så bra restaurang tips,jag har glömt bort vad ställena hette...men vi åt på en jätte mysig taverna som låg precis vid vattnet...jättegod mat och underbart att höra vågskvalp under tiden man äter,men tyvärr minnet har svikit mej angående namnet.

trevlig resa/
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-05-29, 14:45
MaggieH MaggieH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 11
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Tack! Då har vi lite att gå på. Ska bli spännande bara sonens förkylning också ger med sig. Men tips på huskurer finns ju också på denna förnämliga sajt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-05-29, 15:01
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Den snabbgående båten var den vi bokade via resebolaget, i mitt fall airtours. Men det verkade vara alla möjliga olika bolag med.

Många tipsar alltid om Zorba så jag var tvungen att testa den. Absolut inte dålig men inget speciell heller.

Mitt tips, Zeus

Zeus hade aldrig särskilt mycket folk och dessutom någon form av inkastare, något som jag personligen hatar, så vi gick bara förbi dom första dagarna. Men det visade sig vara den bästa maten och trevligaste personalen.

Fanns även en liten restaurang på andra sidan gatan som jag gillade men tyvärr har glömt namnet på. Har för mig "oriental" eller international ingick i namnet eller marknadsföringen iaf. =)

Senast redigerad av Rob Roc den 2008-05-29 klockan 15:11.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-05-29, 15:42
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Men jag kommer ihåg utsiktsposten över smugglers wreck...det fanns en liten platå man kunde gå ut på och titta ner över bukten...jätte vackert....ni bör inte missa något av det tycker jag
...och när vi var där så fanns det en "brygga" ut i "intet" så att säga...ut från den platån...det gällde att INTE ha höjdskräck då, eftersom det bara var luft under fötterna....
Men fina kort blev det när jag lyckats koppla bort mina darriga ben....
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-05-30, 22:21
Surfdudes avatar
Surfdude Surfdude är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 43
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Detta ämne passar mig perfekt - kolla Avataren!

Håller med Janne mfl - självklart att Ni skall se bukten både från nedan och ovan.

Vid Porto Vromi finns också en liten mysig bar som ligger helt perfekt om man måste vänta på en taxibåt en stund. En engelsk hippie driver baren om jag inte misstar mig helt - hursomhelst helt klart värd ett besök!



En helt otroligt mysig by som många missar på Z är för övrigt Tsilivi. Där finns "allt". Bra nattliv, perfekt blåflaggad långgrund strand, bra boende och restauranger - och inte minst: en äventyrsminigolfbana där det också finns en riktigt bra bar!! Åk dit via kustvägen norrut via Z Stad. Hemåt kan man ta en av de trevliga vägarna som inte går via kusten, utan längre västerut.

Lycka till!!

Senast redigerad av Surfdude den 2008-05-30 klockan 22:31.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-05-30, 23:29
MaggieH MaggieH är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 11
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Fantastiskt! Det blir säkert en bra vecka. Vi får kasta oss över en biluthyrare direkt vi kommer fram. Hippiebaren passar säkert vår åldersgrupp (fast inte sonens) men han får väl hänga med ändå. Höga höjder är inget jag gillar men väl utsikten från dem, så jag får väl hålla mig i bakgrunden. Nu blir det Smugglers från båda hållen. Tsilvisi hade vi tänkt åka till också samt Porto Roma bara för att kolla om det kan vara något att bo på till hösten eventuellt. Om vi nu kommer att gilla Zanthe.

Nu har jag startat nerräkningen och försöker hinna vattna den torra jorden innan vi far också.

Tack för alla goda råd!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-06-14, 23:39
Lillis Lillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Skurup
Inlägg: 48
Standard Sv: Zakynthos 3/6, turer mm

Hej Surfdude o ni andra med så klart
Vi åker ti Zante den 27/7 för att fira ettårs bröllopsdag o ska bo i villa i Tzilivi. Har du/ni några bra tips om byn? Bra restauranger,fina stränder i närheten o.s.v? Det är mest de stötte turistorterna det skrivs om i reseböcker o även här i kalimera..Vi åker med en då 9 månaders bebis o en blivande 3-åring. Finns det några klapperstensstränder på Z? Är maten "förstörd" av alla engelskmän som invaderar? Min man e svår me maten,har inte lyckats omvända honom till att bli greklandsälskare än, så behöver bra tavernor för hans räkningTack
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT