![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vet någon var jag kan hitta information angående vad för regler som finns för att få ta med sig läkemedel hem från Grekland, jag har några favoriter som i Sverige är receptbelagda men som jag brukar köa med mig hem, har inte haft en tanke på att det skulle vara olagligt, men fick höra att det i vissa fall kunde klassas som narkotikasmuggling.
// Helén fd. knarkkurir? |
|
|||
|
|||
![]()
Narkotikaklassade läkemedel tror jag inte man kan köpa utan recept i Grekland heller.
http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/P...y=1&narcotic=2 Mediciner som är receptfria i Grekland, men inte i Sverige, får man ta in för personligt bruk i tre månader. Med betoning på PERSONLIGT d.v.s det ska sitta en etikett på med ditt namn. Så har jag uppfattat reglerna. ![]() Vad tror du när du läser dom? http://www.tullverket.se/sokordao/l/...928000692.html Jag brukade också köpa med lite hem ![]() Även vid besök i Spanien har jag handlat förr. Men när vi var där för någon månad sedan så hade dom helt nya regler när det gällde bl.a antibiotika fr.o.m årsskiftet. Helt stopp utan recept! Undrar om det är likadant i Grekland nu? |
|
||||
|
||||
![]()
Vad för medicin är det du funderar på?
Rena narkotikaklassade mediciner verkar ju vara lika hård koll på i Grekland som i Sverige. Hur det är med t ex värkmedicin som innehåller kodein, vet jag inte. Det är väl egentligen inte narkotikaklassat (även om den omvandlas till morfin i kroppen, som jag fattat det som) |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill bara klargöra att mitt syfte inte är att smuggla narkotika,
![]() ![]() Antibiotika skulle jag aldrig ta utan läkarordination, men att ta en värktablett vi de tillfällen huvudet känns som det skulle sprängas anser inte jag vara lika farligt. // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Uppfattade ABSOLUT INTE ditt inlägg som detta!!! ![]() ![]() Neurofen tror jag innehåller kodein. Även om den är receptfri i Grekland, så verkar det ju , om man läser på tullverkets sida, att du behöver ha en läkares ordination på burken/förpackningen för att den ska räknas som okej. Sen tror jag inte att kodeinpreparat som Neurofen, är narkotikaklassade, i Sverige iallafall. För några år sedan när jag jag arbetade som tandsköterska så fick patienter med tandvärk värktabletter med kodein utskrivet och dessa var då skrivna på vanligt receptblock. Hur det är nu, de sista 4 åren vet jag inte, så det ska jag låta vara osagt egentligen. Men jag kan ha fel, kanske har ändringar skett sen dess. Det bästa är kanske att ringa tullverket och höra med de. De borde ju ha någon lista på mediciner som finns i Grekland med inte i Sverige, men som kanske är någon slags motsvarighet. |
|
|||
|
|||
![]()
Nej, jag tror inte heller att du medvetet skulle köpt något narkotikaklassat
![]() ![]() Även salvor mot myggbett, som man ibland köper, är ofta receptbelagda - men inte tänker man på det när den åker med hem i packningen ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Gå in på ett apotek och fråga tycker jag. De vet garanterat!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag köper alltid med mig Voltaren tabletter 100mg,har aldrig ens tänkt på om man får det
![]() |
![]() |
|
|