Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-07-18, 13:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Båtar mellan Pireus och Amorgos

Jaha, så nu har Airtours ställt in sina söndagsflygningar till Santorini (fr.o.m. mitten av augusti), pga "för lågt passagerarantal". Eftersom vi inte har möjlighet att åka med den lördagsflygning man erbjuder i stället för vår bokade flygstol, så blir det i stället flyg till Aten och båt från Pireus till Amorgos. Ang detta har jag några funderingar, som någon/några kanske kan svara på?

1. Vi åker ut den 9:e september. Då ska man väl inte behöva boka färjebiljett från Pireus till Amorgos, va? Åtminstone inte till Blue Stars bilfärjor (som vad jag har förstått tar över 1500 passagerare)? Möjligen kanske Hellenic Seaways katamaran kan bli full, eller vad tror ni (om den nu går överhuvudtaget)? Enligt tidtabell ska båda utgå från Pireus på eftermiddagen den 9/9 (17.30 resp 16.00).

2. Hur pass tillförlitliga brukar Blue Stars bilfärjor vara vad gäller att båtarna verkligen går när det ska (på ett ungefär alltså, några timmar hit eller dit spelar mindre roll) och inte blir inställda? Eftersom vi ska flyga hem på morgonen 23/9 funderar vi på Blues Stars båt som ska gå från Amorgos dagen innan (framme i Pireus på eftermiddagen). Eller man ska kanske, för att vara på den säkra sidan, åka redan på fredagen två dagar innan hemflyget? Man vill ju absolut inte missa planet!

/Thomas
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-07-18, 13:26
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Båtar mellan Pireus och Amorgos

Innan någon, som liksom jag själv gärna märker ord, undrar om vi ska sitta på samma flygstol, så skulle det alltså stå "våra bokade flygstolar" i inledningsstycket...
/Thomas
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-07-18, 13:37
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Båtar mellan Pireus och Amorgos

Hej,

Under vår luff i juni-juli i år råkade vi ut för 2 fulla båtar.
Lördagen den 23/6 kl, 16,00 hade vi planerat att ta Hellenic Seaways Katamaran från Pireus till Amorgos. Denna var då fullbokad, så vi fick lägga om planerna.
Måndagen den 9 juli hade vi kikat in oss på Blue Star Ferrys båt från Paros till Pireus, även denna var fullbokad. Det löste sig med att vi fick ta en Katamaran som kostade 20 EUR mer per person

Hur det brukar vara i september känner jag inte till, men båtarna från/till Pireus kan ibland vara problematiska.

Torbjörn
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-07-18, 13:44
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Båtar mellan Pireus och Amorgos

Hej !
Reser ofta till Kykladerna från Pireus i september/okt.
Har aldrig bokat biljett i förväg och det brukar vara ganska lugnt med folk på Blue Star som går 17.30. Åker själv några dagar senare än Ni i år 13/9

Beträffande hemresan brukar jag alltid åka dagen innan, dvs..som du skriver , komma till Pireus på em. och sedan övernatta där för att komma med flyget dagen där på.

Har aldrig varit med om att Blue Star inte gått när jag åkt dom senaste 5 åren, under hösten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-07-18, 18:37
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Båtar mellan Pireus och Amorgos

Du kan nog lita på Blue star. Båtarna är så stora att dom är okänsliga för vädret, och dom är ganska nya så tekniska fel bör vara rätt sällsynta.
Så sent som i september är det nog inte en chans att det är fullbokat heller. Jag brukar ta båten från Amorgos på kvällen innan jag ska åka, så jag kommer till Pireus samma morgon som flyget går. Fast det är alltid lite pirrigt
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-07-18, 19:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Båtar mellan Pireus och Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yak Visa inlägg
Jag brukar ta båten från Amorgos på kvällen innan jag ska åka, så jag kommer till Pireus samma morgon som flyget går. Fast det är alltid lite pirrigt
Vilken tid på säsongen har du provat? Vi har planer att i år ev. åka båten som går 23.50 (tror jag det är) från Naxos den skall vara framme i Pireaus 07.30. Jag vet inte om vi vågar chansa, någon som vet om den brukar vara i tid? Den 3 augusti är dagen vi tänker åka.

// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2007-07-18 klockan 19:51. Anledning: la till datum
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT