Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-01, 13:26
lasselisa lasselisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Skiathos i sommar

Hej,
Denna sommaren bär det av till Skiathos och Skopelos, flygstolarna är bokade Vi undrar om det finns nå´n som kan tipsa om bra, prisvärda boenden typ studios, på båda öarna. Har aldrig varit på denna del av grekiska ö-världen så det blir nytt för oss
Finns det även tips på matställen, GREKISKT, och bra ställen hyra moppe så vore det oxå läsvärt....

Längtande hälsningar från två ivriga Greklands-resenärer
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-24, 08:26
tanum
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Skiathos i sommar

Hej!

Vi var på Skiathos, Skopelos och Alonissos i slutet av juni 2004. Vi älskade Sporaderna. På Alonissos spenderade vi 10 dagar. Vandrade, hyrde MC, badade och njöt av lugnet. På Skopelos var vi 4 dagar. Det kände vi var för lite. För det var en härlig ö. Lagom lugn och finare stränder än Alonissos.
Skiathos var för livligt för oss. För boende på Skopelos kan vi rekommendera Stella Studios, 5 minuters promenad från hamnen. Underbar värdfamilj.

Mer info om vår resa och fler tips på boende: http://www.kalimera.nu/resebrev/2004/benny.html

Senast redigerad av Kalimera den 2005-03-24 klockan 08:31. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-28, 16:52
lasselisa lasselisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 35
Standard Sv: Skiathos i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av tanum
Hej!

Vi var på Skiathos, Skopelos och Alonissos i slutet av juni 2004. Vi älskade Sporaderna. På Alonissos spenderade vi 10 dagar. Vandrade, hyrde MC, badade och njöt av lugnet. På Skopelos var vi 4 dagar. Det kände vi var för lite. För det var en härlig ö. Lagom lugn och finare stränder än Alonissos.
Skiathos var för livligt för oss. För boende på Skopelos kan vi rekommendera Stella Studios, 5 minuters promenad från hamnen. Underbar värdfamilj.

Mer info om vår resa och fler tips på boende: http://www.kalimera.nu/resebrev/2004/benny.html
Hello,

Jo, vi har varit inne å läst/skrivit ut er berättelse från resan Trevlig läsning. Har suttit och spånat en del på nätet och hittat MÅNGA mysiga boende varav vi kontaktat ett av dom - till mycket bra pris - 20 €/natt/studio! Det tyckte vi passade ypperligt, nu återstår bara att se hur det blir men vi tror det blir jättebra. Har tänkt tillbringa större delen av semestern på just Skopelos, då den ön verkar vara i vår smak, med lugn å ro god mat å dryck å så kan man ju cirkulera lite runt på ön och Alonissos kanske en tur....

Hälsningar lasselisa
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-07, 14:41
Jonna Jonna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 12
Standard Sv: Skiathos i sommar

om ni kan tänka er annat än grekisk mat måste jag bara rekommendera "Marias Pizza" (inne i Skiathos stad)!!! Jag är själv en sån person som gillar det typsikt grekiska och rent av avskyr de tradiga och kommersiella restuarangerna som det finns allt för många av på de flesta ställen - men trots detta - är Marias Pizza ett helt fantastiskt bra ställe - deras hemmagjorda Papardelle med rökt lax är himmelsk!
Smaklig måltid!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-16, 06:36
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Skiathos i sommar

Åker ner till Skiathos den 6:e juni. Skulle vilja ha ett färdigbokat hotell de första 2 nätterna eller så. Någon rekommendation angående boende på Skiathos?

Då det gäller de första nätterna är det inte några större krav. Bara att det är hyfsat nära från flyget.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-16, 22:18
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Skiathos i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av David
Åker ner till Skiathos den 6:e juni. Skulle vilja ha ett färdigbokat hotell de första 2 nätterna eller så. Någon rekommendation angående boende på Skiathos?

Då det gäller de första nätterna är det inte några större krav. Bara att det är hyfsat nära från flyget.


Hej! Det tar 5 min med taxi in till "stan" och kostar 3-5 euro - sedan tar du en promenad upp ( från hamnen) genom huvudgatan där finns massor av små pensionat eller Hotell vid alla små gränder. Men se till att ditt boende är inne i "stan" sedan tar du bussen ut till alla beacher...
AnderS/Jönköping

Senast redigerad av anderz den 2005-05-16 klockan 22:20.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-05-17, 19:41
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Skiathos i sommar

tack för infon!

det finns alltid rum att hyra inne i stan? man behöver inte fixa något på förhand? vilken prisnivå får man räkna med?

skulle vara skönt att kunna koppla av utan att oroa sig för boendet direkt då man kommer ner...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-05-18, 20:26
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Skiathos i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av David
tack för infon!

det finns alltid rum att hyra inne i stan? man behöver inte fixa något på förhand? vilken prisnivå får man räkna med?

skulle vara skönt att kunna koppla av utan att oroa sig för boendet direkt då man kommer ner...


Det finns ingen anledning till att fixa något rum i förväg. När du kommer med taxi från flyget så stanna vid färjeläget. Sedan går du huvudgatan upp (från hamnen) tills du kommer till ( ligger på vänster sida) Polisstationen. Där går du till höger det ligger en liten restaurang på högersida också. På denna lilla gata ligger massor av boende. Det finns bra boende längst huvudgatan också men lite dyrare. Prisnivån ligger mellan 10 - 15 euro hyfsat ställe - det finns boende som du kan betala hur mycket som helst för..
Anderz/JÖNKÖPING
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-05-21, 13:10
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Skiathos i sommar

Tack! Ska följa dina instruktioner då vi kommer till Skiathos!

Hur smidigt är det förresten att ta sig runt ön på moped? Den är väl inte så värst stor så det borde gå ganska smidigt? Hur länge tar det att ta sig till Koukounaries (stavning?) från Skiathos Town tillexempel?

Har lite tunt med platser/sevärdheter/stränder/restauranger att besöka på Skiathos än så länge... Har någon nåt favoritställe på Skiathos att delge?

Senast redigerad av David den 2005-05-21 klockan 13:20.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-05-25, 20:02
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Skiathos i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av David
Tack! Ska följa dina instruktioner då vi kommer till Skiathos!

Hur smidigt är det förresten att ta sig runt ön på moped? Den är väl inte så värst stor så det borde gå ganska smidigt? Hur länge tar det att ta sig till Koukounaries (stavning?) från Skiathos Town tillexempel?

Har lite tunt med platser/sevärdheter/stränder/restauranger att besöka på Skiathos än så länge... Har någon nåt favoritställe på Skiathos att delge?
Hej...
Det finns "bara" en väg på Skiathos som går mellan Skiathos stad och Koukounaris beach - sedan går det lite små stigar ner till olika beacher. när det gäller favoritställen så läs på "Kalimera Skiathos"
Anders/Jönköping
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-05-31, 16:21
Jonna Jonna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 12
Standard Sv: Skiathos i sommar

Återigen... favvoställe på Skiatos när det gäller restaurang så säger jag bara "Marias Pizza"! och tro mig... detta är inte, att tyda av namnet, ett traditionellt pizza-ställe (jag själv gillar inte ens pizza). Marias pizza är ett genuint litet mysigt ställe inne i en gränd i Skiatos stad. stället har bara några bord ute i gränden och det sitter alltid folk o väntar (ibland riktigt länge) på att få ett av dessa bord. Deras pasta är av en annan värld, för att inte tala om deras sk. vitlöksbröd. Muuums!
vad det gäller stränderna så måste jag, till skillnad mot många andra, säga att Koukounaries stranden inte alls var så bra som vi hoppats på... ok, vit sand men annars ganska o-charmig - "utslängd" i öns utkant... vill man ha nära till stranden från staden så tycker jag att Meagli Ammos funkar utmärkt (känns lite grekisk genuin...). annars är det bara att hoppas av, lokalbussar går flera gånger om dagen till alla stränder, på en ny liten strand varje dag om man så vill...!

Trevlig resa!
//Jonna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-05-31, 17:52
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Skiathos i sommar

Hej!
Jag håller med "Maria Pizza" är också ett av mina favorit restauranger - underbar pasta.




Här kommer en liten bild på stället - för att hitta dit ska gå upp till kyrkan ovanför "gamla" hamnen så ligger den där inne.... lite gömd..

Anders/Jönköping
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-06-01, 08:41
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Skiathos i sommar

Banana beach er MYE bedere enn koukounaries etter min smak!
Buss til samme/endeholdeplassen, derifra ca. 5 minutters gange, følg skiltet.
Bil eller moped kan kjøres nesten helt frem.
Det er ikke en ren nudiststrand som det står oppført om mange steder, men delt. en del med og en del uten badetøy. Ellers en del klipper og småviker som man kan legge seg ved/på om man bare går litt bort fra selve stranden og leter litt.

Ellers om du er glad i grillet lam..., så finnes det en restuarant/grillkjøkken som heter georgos som serverer det beste grillede lammet jeg noen gang har spist. Ligger litt i den lille trappegågaten som går fra havnen på venstre side av byen om du har sjøen i ryggen. Du skjønner antagelig forklaringen når du først er der.
Kos dere, dere får garantert en fin tur (om dere gjør litt ut av det)

Ia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-06-18, 11:23
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Skiathos i sommar

vrololimnos eller nagat liknande ar battre an koukounaries och banana. pa banana far man ju se en massa bananer hela tiden!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-06-20, 13:02
Melan Melan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 11
Standard Sv: Skiathos i sommar

bananabeach är absolut den finaste stranden med en utmärkt taverna för luncher! Det går att åka moppe hela vägen ner!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-06-20, 22:08
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Skiathos i sommar

Hej!
Jag bodde ut i Koukounaries när jag var på Skiathos. Kom hem 6 juni. Hade en underbar vecka där! Jag badade inte en enda gång på Koukounaries Beach, för mycket folk och ingen taverna. Där fanns kantiner men hur grekiskt och charmigt är det?!? Jag hittade istället Agia Eleni och Mandraki, som blev mina absoluta favoriter! Båda stränderna var relativt folkglesa, Agia Eleni med en enkel taverna (men charmig!) och Mandraki med en mysig snack bar. Rekommenderar även Agostura Bar, bredvid supermarket i Koukounaries (busstopp 24), för en drink eller en enklare lunch! En vacker dag ska jag återvända, det är en sak som är säker!
Ha en härlig Skiathos semester!
Jenny
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-06-21, 13:41
Sagapos avatar
Sagapo Sagapo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Västerås/Kozani
Inlägg: 91
Standard Sv: Skiathos i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av lasselisa
Hej,
Denna sommaren bär det av till Skiathos och Skopelos, flygstolarna är bokade Vi undrar om det finns nå´n som kan tipsa om bra, prisvärda boenden typ studios, på båda öarna. Har aldrig varit på denna del av grekiska ö-världen så det blir nytt för oss
Finns det även tips på matställen, GREKISKT, och bra ställen hyra moppe så vore det oxå läsvärt....

Längtande hälsningar från två ivriga Greklands-resenärer
Två omtyckta är lägenhetshotellen Elias och Dafne beach på skiathos.

Caroline
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-06-22, 12:39
David David är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 29
Standard Sv: Skiathos i sommar

Pansion Pandora erbjuder väldigt bra boende. Kan jag rekommendera om man lyckas förhandla fram ett bra pris. Nybyggt, fräscht, tyst och fantastisk daglig städservice.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-06-25, 19:07
anderz anderz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jönköping
Inlägg: 139
Standard Sv: Skiathos i sommar

Hej David!
Vad ligger Pension "pandora" inne i stan eller?
Anderz
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-06-25, 20:10
telma telma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 6
Standard Sv: Skiathos i sommar

Hvor vil dere bo - by eller strand.
Ifjor leide vi hus av Filitsa mellom byen & Megali Amos Beach.(i nærheten av sykehuset & kirken) Vi leide 2 store komplette leiligheter (2 etasjer) + takterasse med kjempeutsikt for 60 EUR/døgn.
Filitsa er moren til hun som har Pandora. Jeg kan forstå at Pandora er ryddig & rent. Filitsa kalte vi bare for Filitsa Clean - maken til regjøring har jeg aldri opplevd noe sted. Dere vil treffe Felitsa og/eller døtrene nede ved "utleiebua" nede ved havnen - de konkurrerer hardt om kundene.
Tel. Pandora 24270 24357 - mobil 6944 137377
Tel. Filitsa 24270 21185 - mobil 6944 953988

Lykke til!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT