![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
![]()
En bekjennelse fra meg, jeg tar en overveid risiko på å miste "venner"!
Jeg/vi har forsøkt AI, og har fortsatt verdens beste samvittighet i fht Hellas ![]() Av ren nysgjerrig-/nyfikenhet tilbrakte vi 4-fire av vår 56 døgn's ferie i fjor høst på et AI hotell på Rhodos! Vi har tilbrakt minst 98% av feriene våre i Hellas de siste 30årene, f.o.m 2011 12- 13 uker pr år. Jeg har som hobby å planlegge Hellasferier, reiser aller mest "på egenhånd", men tar gjerne en billig charter restplass når det passer/dukker opp! Hvordan vi reiser påvirker ikke det vi "fyller" feriene våre med ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag håller med Laero (!) och de flesta andra här. Även om jag också tycker att AI är skit på alla sätt, så inte tänker jag lämna forumet bara för att tappre, tappre Janne råkar ha tagit in på ett dylikt nån gång. Och inte tänker jag (faktiskt) moralisera över andra som gör det heller. Alla har väl sin anledning. Att det knappast gynnar lokala näringsidkare är väl rätt klart. Liksom att det verkar oerhört tråkigt. Jag skulle själv aldrig ens fundera över AI, men det kan ju faktiskt finnas någotsånär vettiga anledningar till att en del väljer det, trots allt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Va kul med en fråga som rör upp så mycket känslor! När jag åker till Grekland gör jag det för att uppleva så mycket som möjligt. Att boka allt själv och resa på egen hand ger mig upplevelser längs hela vägen. Från början till slut. Målet blir inte att komma fram utan i resan ingår allt från själva pusslandet med bokningar, allt längtande till att få bekräftat att allt till slut funkar. Om det inte gör det blir ändringarna en del av resans oplanerade upplevelser. Där emellan finns alla möten med människor, miljöer, lukter, värme, bad, mat osv på alla underbara ställen i Grekland. Om jag däremot skulle resa för att komma fram och hem igen så fort och så friktionsfritt som möjligt ja då skulle jag nog välja charter. Men det är inte den typen av gruppupplevelser som jag söker. Och definitivt inte All Incl. eftersom man då troligtvis reducerar upplevelsen av Grekland ytterligare. Till något som man kan få i vilket solparadis som helst. Vi är alla olika och som tur är finns det många sätt att ta del av allt det fina som finns i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Javisst Stigge är det härligt när alla sinnen går på högvarv!
Lukt, mak, syn och hörsel används fullt ut på resan. Jag, charterresenären ![]() vi reser. Möjligtvis att en "grupp" personer går på och av planet och på och av bussen..haha.. Nej, veckans vistelse fixar vi själva och vill komma ner och hem på direkten, så att vi får så mycket tid som möjligt på plats. /Kajja ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Ja, så är det! Vi bokar alltid flygstol med Apollo, TUI eller vilka som nu flyger på Kos. Sedan är det eget bokande av transferbåten till Kalymnos och nånstans att bo. Det här med att charter skulle vara nån slags gruppresa upplever jag inte heller, det var nog förr det var så. Då är det väl värre med alla bussresor som görs! DET om något är väl gruppresa! /Eva |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE
Det här med att charter skulle vara nån slags gruppresa upplever jag inte heller, det var nog förr det var så. Då är det väl värre med alla bussresor som görs! DET om något är väl gruppresa! /Eva[/COLOR][/FONT][/QUOTE] Det tog min syster flera år av övertalning för att jag skulle att åka med henne på en solresa. Hade stenhårda fördomar om charter, bekräftade av filmen "Sällskapsresan" så klart, och föredrog resor till storstäder. typ London. Men så kom filmen "Tzatziki morsan och polisen" och jag kläckte ur mig att "kanske Grekland" ... Ett par månader senare knatade hon och jag en guide ensamma i gränden mot hotell Antonios i Pythagorion, Samos. Året efter hittade vi själva och lät guiden åka vidare med bussen som skulle fortsätta mot andra hotell och byar. Vi har aldrig bott på samma hotell som någon annan från flighten. Men så väljer vi små familjehotell. Och en solresa på prov har nu blivit mitt andra hem ![]() Och vi är noga med att gynna grekerna på många sätt. Vi ger mycket dricks på restaurangerna, köper bara grekiska produkter (utan undantag) och släpar hem både vin, ouzo, krimskrams och fina hant-/konstverk. Vill egentligen inte nämna AI på grund av grälen, men om jag inte får min dos tavernor och grillad fisk jag själv pekar ut och dukar som blåser i vinden vid stranden så är det inte en Greklandsresa ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Känns lite som en sekt detta... Otäckt...
|
|
|||
|
|||
![]()
Åh, jag/vi bara älskar att hänga med och drömma oss till Grekland med hjälp av vårt fantastiska forum här. Skittråkigt, de dagar det inte funkar som det ska.
Vi uppskattar forumet jättemycket!!! Fortsätt kämpa med "vårt" underbara Kalimera länge till, Janne! Det ger många en guldkant på vardagslivet. Ha en fin adventssöndag ![]() Lena |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jeg synes AI, og konsekvensene av den ferieformen, er TRAGISK! Ekstra tragisk er utviklingen, at det blir mer og mer AI.... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men efter det, Janne, så hoppas jag verkligen att du orkar kämpa lite till. Kanske en liten uppdatering enligt vad du säger ovan skulle göra susen? Men det är naturligtvis ditt eget val och det har jag full respekt för. Men vi är nog många som fäller tårar om Kalimeraforumet går i pension. Det är Kalimera som öppnade mina ögon för Grekland. Riktigt så där ordentligt alltså! / Anne ![]() |
![]() |
|
|