![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Edit: Hinner inte leta upp de exakta uppgifterna men det var i den här artikeln i The Economist. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, den siffran fanns med (för 2014). I Economists artikel finns en grafik som visar att andra skuldtyngda euroländer betalar högre ränta än Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tycker för övrigt inte att diskussionen skulle behöva vara så polariserad. Det borde finnas en mellanväg där Grekland "gör rätt för sig" UTAN att folk tar livet av sig, föräldrar lämnar sina barn till SOS barnbyar och varannan ung person är arbetslös.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men det finns ju en del till i det hela, intäktsidan. Och här kan man ju inte annat än häpna över Grekiska myndigheters oförmåga. Om vi bara ser tillbaks till starten på akuta krisen så har grekerna haft 7-8 år på sig att få till en fungerande skatteindrivning. Nu läser vi i media att skatteintäkter sjunker med 20% bara iom hotet om nyval. Hur kan detta vara möjligt? Det framställs som att befolkningen lite godtyckligt kan välja om man vill gå och betala in skatten eller inte. Stämmer detta? Kan nån Greklands-boende bekräfta? Senast redigerad av laero den 2015-02-18 klockan 12:53. |
|
||||
|
||||
![]()
Men vad har de för ränte-sats på lånen? för 1-2 år sedan var nödlånens ränta ca 3% tror jag men det är svårt att hitta fakta om vad som gäller nu.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Någon frågade om sympatier för Syriza även om man röstade på annat parti: min tro är att den har ökat, en slags vi-mot-alla andra-känsla. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi får något för våra skatter. Det har greker sällan sett att de får. Detsamma gäller synen på staten överhuvudtaget. För oss svenskar representerar staten i huvudsak något gott - för greker i huvudsak något dåligt. Det här är ingen motivering för att greker ska slippa betala. Det är snarare en förklaring till varför det antagligen kommer att ta många, många år innan skattemoralen i Grekland förändras. Syriza har sagt att de ska ta tag i det där, och det vore tacknämligt om de lyckades. Men jag tvivlar på att det kommer att ge resultat på kortare sikt. |
|
||||
|
||||
![]()
Jo men oavsett om man ser det som gott eller ont... Ska det vara omöjligt att under 7-8 år införa ett system som (likt vårt) inte gör det möjligt att själv avgöra om man har lust att betala eller inte. (jag vet att det finns invändningar om att vi också har kryphål, men jag menar i stora drag)
|
|
||||
|
||||
![]()
Men hur är det med alla anställda i privata verksamheter, stora som små ?
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att perspektivet på skattefrågan - och synen på/förtroendet för staten är längre än 7-8 år.
I en rapport från Atens universitet (som underkänner skattesystemet) sägs t ex: Rapporten visar bland annat att när det gäller skattestrukturen så påminner Grekland mer om ett land i tredje världen än om resten av EU. Rika länder brukar få större delen av sina intäkter från inkomstskatt, och ju högre välstånd, desto mer betalar invånarna i skatt. Fattiga länders befolkning har ofta så låga löner att de inte går att beskatta och staten drar därför in pengar på skatt på konsumtion. Grekland hittar man enligt Vassilis Rapanos i den där senare gruppen, precis som i fattigare länder kommer större delen av statens intäkter från mervärdesskatter. – Så sent som 2009 betalade 60 procent av alla greker ingen inkomstskatt, säger Rapanos och förklarar att det dels beror på att Grekland har en osedvanligt hög andel egenföretagare. En tredjedel av arbetskraften driver eget och kan med lite kreativ bokföring lätt sänka sina inkomster på pappret. Fram till och med 2010 betalades dessutom ingen skatt på årslöner upp till 12 000 euro. Föräldrar kunde komma upp i 15 000 euro skattebefriad lön per person, eftersom barn ger rätt till skatteavdrag. De gränserna har sänkts nu, men fortfarande kvarstår problem med en osedvanligt stor svart sektor. Beräkningar visar att den motsvarar hela 25 procent av BNP. Ett annat handikapp är att grekerna inte litar på varandra. Folk är övertygade om att grannarna skattefifflar, att politikerna är korrupta och att de rika ändå kommer undan – alla faktorer som sänker skattemoralen. – Jag har inga konkreta bevis, men min känsla är att förtroendet fallit ytterligare under krisen. De är medvetna om att skattesystemet inte fungerar, men litar inte på politikerna och vill därför inte betala skatt, säger professor Rapanos och efterlyser mer hjälp utifrån. (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...er_7753426.svd) Visst kan man säga "ska det vara så svårt att" - men då visar man också noll förståelse för orsaker. (Förståelse är inte det samma som ursäkt). |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men sen så kan jag inte låta bli att tycka illa om Syrizas stil. Detta har Aleksis Tsipras presterat idag. http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w...02/2015_547408 Jag suckar djupt. ![]() / Anne |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det där är väl i konsekvens med Greklands protester mot utökande EU-sanktioner mot Ryssland tidigare i år. Då kunde de ha stoppat dem men backade, de vågade väl inte annat.
Tsipras är inbjuden till Ryssland 9 maj för att fira krigsslutet. Läste häromdagen att Kim Jong Un ska göra sitt första utlandsbesök någonsin där och då. Fint sällskap ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det blev som vanligt, alltså: avrio ... ![]() http://www.bloomberg.com/news/articl...d07e761d007d6d |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"By August, they (Hellas) need 15 billion euros of debt repayment and interest payments on those loans," (star investor Wilbur) Ross said. "Greece right now is paying about 8 billion euros a year in interest. The average rate is about 2.5 percent." If the lenders are willing to cut that rate in half, "that would save them 4 billion euros a year," Ross explained." Newsmax.com, 27 jan. 2015. |
|
||||
|
||||
![]()
I artikeln som Inkfish citerar kan man också läsa:
"– Jag har inga konkreta bevis, men min känsla är att förtroendet fallit ytterligare under krisen. De är medvetna om att skattesystemet inte fungerar, men litar inte på politikerna och vill därför inte betala skatt, säger professor Rapanos och efterlyser mer hjälp utifrån. (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...er_7753426.svd)" I samma artikel skrivs vidare: "Han beskriver en situation där alltför mycket fokus lagts på att skära i utgifter och där politikerna fortfarande, tre år efter att Greklands katastrofala ekonomiska läge uppdagades, inte på allvar gett sig i kast med att få en fungerande skatteindrivning. – Jag vet inte om politikerna har läst vår rapport, men jag vet att de inte gett problemet tillräcklig uppmärksamhet. Trots trycket från EU och IMF, säger professor Rapanos och lägger till ett uppgivet ”just nu vet jag inte ens om regeringen har en plan”." ..... och Inkfish skriver bl a: "Visst kan man säga "ska det vara så svårt att" - men då visar man också noll förståelse för orsaker." Det är inte utan att jag då undrar ....... ..... om inte grekerna litar på sina politiker och inte vill betala skatt ..... ..... om inte de grekiska politikerna vill eller kan genomföra en reformering av skattesystemet eller ens planerar för det inom överskådlig tid (om en sådan reform tar lång tid att genomföra finns än större skäl att sätta igång, det borde ju vara påbörjat för längesedan) ...... ..... då innebär det ju rimligtvis att skatteintäkterna under lång tid framöver bara kommer att minska ...... ..... men de offentliga kostnaderna ska inte minskas till en nivå som grekerna vill vara med att betala för ...... ..... hur ska man då kunna förvänta sig förståelse och villighet från skattebetalare i andra länder att med sina effektivare skattesystem på långsiktig basis betala de grekiska offentliga utgifterna? Biståndet/bidragen till Grekland kan rimligtvis bara fortsätta om det kombineras med tilltro till åtgärder som genererar balans i statsfinanserna inom snar framtid (Vilket inte nödvändigtvis bara behöver ske genom minskade utgifter. Det är ju inte fel med ökade inkomster heller.). Kanske kunde svenskt bistånd med fungerande skattesystem vara till nytta. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om inte Mona Sahlin hade händerna fulla med jihadister kunde vi skicka ner henne, hon tyckte ju att det var sexigt att betala skatt. Och sexighet brukar gå hem i Grekland
![]() Skämt åsido, jag tror inte att det är lärdomar från rediga svenskar och effektiva system för skatteindrivning som behövs. Jag tror att det viktigaste är att attityder förändras, och i värsta fall tar det generationer. |
![]() |
|
|