Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-17, 20:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Appropå olika åsikter.

Vi hör ju mycket om Syrizas anhängare som går ut och exempelvis demonstrerar till förmån för den goda saken

Men hur är det med motståndarna till Syriza bland befolkningen, hörs de något (eller är de månne så få så de inte hörs alls) och hur är stämningen just nu inne i Grekland politiskt sett, någon som vet?

Jag har fått känslan av att fler och fler av dem som inte röstade på Syriza i valet nu mer och mer börjar s.a.s "glida över" på deras sida ( åtminstone åt deras håll). Att man enas alltmer för att hålla stånd mot Euroländerna eller har jag fel där?
Gammal 2015-02-17, 20:20
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fortsätt med diskussionen och även jag är jätteglad för alla länkar. Det är verkligen en thriller! Ett högt spel av Syriza med oviss utgång. Men självklart måste en kompromiss till för att lösa detta...eller??

Lissi - intresserad men okunnig ...
Ok, her er en side jeg følger litt med på; også interessert men ukyndig

Tidligere i dag var det virkelig spennende lesing - kontinuerlig live updates
http://www.theguardian.com/business/...l-live-updates
..den passer ikke så godt dersom man misliker at ulike perspektiv kommer frem.
Gammal 2015-02-17, 21:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Fortsätt med diskussionen och även jag är jätteglad för alla länkar. Det är verkligen en thriller! Ett högt spel av Syriza med oviss utgång. Men självklart måste en kompromiss till för att lösa detta...eller??

Lissi - intresserad men okunnig ...
Jag tror som du - att det BLIR en kompromiss lagom till fredag. Visst har det kallats dödläge efter i går men samtidigt låter en del inblandade som att det finns ändar att dra i.

Min gissning är att Grekland fortsätter vägra tills elfte timmen, och därefter går med på en ny variant av förlängning av avtalen fast med mer eller mindre kosmetiska förändringar (typ att trojkan förvandlas till "enskilda representanter" eller vad det nu var förra veckan). Sedan gäller det att folkopinionen köper Tsipras och Varoufakis försäkranden om att de gjort vad de kunde ;-)
Gammal 2015-02-17, 21:24
inkfishs avatar

Ser nu att det så sent som ikväll läckt ut uppgifter om att Grekland kommer att begära förlängning av paketet imorgon. http://www.borsen.se/Nyheter/greklan...av-stodprogram
Gammal 2015-02-17, 21:28
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Appropå olika åsikter.

Vi hör ju mycket om Syrizas anhängare som går ut och exempelvis demonstrerar till förmån för den goda saken

Men hur är det med motståndarna till Syriza bland befolkningen, hörs de något (eller är de månne så få så de inte hörs alls) och hur är stämningen just nu inne i Grekland politiskt sett, någon som vet?

Jag har fått känslan av att fler och fler av dem som inte röstade på Syriza i valet nu mer och mer börjar s.a.s "glida över" på deras sida ( åtminstone åt deras håll). Att man enas alltmer för att hålla stånd mot Euroländerna
Den sista formuleringen där gör mig lite fundersam "Att man enas alltmer för att hålla stånd mot euroländerna" Hur menar du då ? Ser man i Grekland de övriga euro-medlemmarna som motståndare så tycker jag Grekland ska skämmas.
"De medlemsstater som har euron som valuta är Belgien, Cypern, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike. Därutöver har de europeiska mikrostaterna Andorra, Monaco, San Marino och Vatikanstaten euron som valuta genom monetära avtal med unionen, medan Kosovo och Montenegro har euron som valuta utan några monetära avtal." Wikipedia
Av dessa går det att peka ut ett flertal länder som inte tillhör det ekonomiska toppsiktet i europa, snarare bottenskiktet, men som medlemsstater genom det monetära avtal man slutit är med på samma villkor som Grekland och klarat av att fullfölja sina åtaganden. Vad jag vet i alla fall. Eller har jag fel där ?

För egen del så oroar jag mig mer för Sveriges ekonomi och hur den kris som Grekland befinner sig i ska påverka omvärlden och oss och min egen knapra privatekonomi, för fast vi inte har Euro som valuta så är väl vi också en del av kakan så att säga ? Och vad som kan hända om Grekland kollapsar ekonomiskt står väl än så länge skrivet i stjärnorna....

Jag är inte nationalekonomiskt kunnig eller insatt. Men hur var det nu när Grekland ville och fick införa euro som valuta, var det inte något med mörkning av tillgångar i budgeten eller nåt sånt? Det var kanske där denna tråkiga historia tog sin början ?? Vad vet jag
Gammal 2015-02-17, 21:29

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ser nu att det så sent som ikväll läckt ut uppgifter om att Grekland kommer att begära förlängning av paketet imorgon. http://www.borsen.se/Nyheter/greklan...av-stodprogram
En del av kritiken Syrizas nya förslag har fått är att man haft för kort tid på sig att förhandla om det.
Så de där sex månaderna känns väldigt förklarliga ur den aspekten.
Gammal 2015-02-17, 21:34
inkfishs avatar

Fast förslaget de vägrade gå med på i måndags gällde väl också 6 månader? Tror att det är mer detaljer man förhandlar om nu.
Gammal 2015-02-17, 21:39
inkfishs avatar

Här är en rätt uttömmande artikel: http://mobil.svd.se/naringsliv/eurog...ms_svd-4341389
Gammal 2015-02-17, 21:50

Citat:
Ursprungligen postat av larstommy Visa inlägg
Den sista formuleringen där gör mig lite fundersam "Att man enas alltmer för att hålla stånd mot euroländerna" Hur menar du då ? Ser man i Grekland de övriga euro-medlemmarna som motståndare så tycker jag Grekland ska skämmas.
Naturligtvis var det slarvigt uttryckt. Trojkan, menar jag. Men förhandlingarna med eurogruppen gick ju inte heller så bra. Däremot betyder inte det att Syrizas anhängare för den skull ser alla euroländer som motståndare får man ju förmoda så klart. Även om det nu var en fråga och inget påstående från min sida, så tackar jag för att du gjorde mig uppmärksam på det hela.

Senast redigerad av Thira den 2015-02-17 klockan 21:57.
Gammal 2015-02-17, 21:56
inkfishs avatar

Om bloggen keeptalkinggreece är välunderrättad ska morgondagens begäran innehålla:

a 6-month extension of the loan agreement [Please, note: Not the bailout program!] until August. The original thought was an extension until May but the Athens decided to make gesture of good will as the EU partners wanted a 6-month extension.

commitments to no measures that will burden the budget.

continuation of the funding

important key words: “bridge”, expand” and “amend”

measures against the humanitarian crisis

changes in the labor market that will not burden the budget

Att kalla det loan agreement istället för bailout program låter som precis en sån där kosmetisk förändring ...
Gammal 2015-02-17, 23:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Att man enas alltmer för att hålla stånd mot Euroländerna eller har jag fel där?
Vadå "hålla stånd mot euroländerna"? Varför tror du att grekiska regeringen nu sitter i förhandlingar med euroländerna och den sk trojkan?
Därför att de vet att de är helt beroende av den hjälp de måste få därifrån. 70-80% av befolkningen vill ha kvar euron, de fattar faran med att hamna utanför.
Gammal 2015-02-18, 07:23

Jösses, ett sånt otroligt ordvridande Laero.
Du förstår mycket väl hur jag menar, kan inte föreställa mig annat.
Hasse och Sunny verkligen helt rätt. Det hela blir verkligen extremt ointressant när man börjar med pajkastning eller som du gör nu, letar efter ord att anmärka på istället för att hålla sig till sakfrågan och diskutera den.

Men nåväl, om du nu uppriktigt inte förstår så kan jag förtydliga mig: Många kanske inte precis älskar trojkan och var inte exakt överlyckliga över att förhandlingarna kapsejsat med eurogruppen i måndags kväll. Så min FRÅGA gällde alltså, hur man ställer sig till Syriza inne i landet bland de väljare som inte röstade på Syriza tidigare, hur vibbarna är där och den riktade sig nog mest till dem som bor i Grekland men skriver här på forumet?

Senast redigerad av Thira den 2015-02-18 klockan 07:30.
Gammal 2015-02-18, 08:48
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Många kanske inte precis älskar trojkan och var inte exakt överlyckliga över att förhandlingarna kapsejsat med eurogruppen i måndags kväll. Så min FRÅGA gällde alltså, hur man ställer sig till Syriza inne i landet bland de väljare som inte röstade på Syriza tidigare, hur vibbarna är där och den riktade sig nog mest till dem som bor i Grekland men skriver här på forumet?
Jeg vet ikke om noen meningsmåling eller noe, men jeg har inntrykk av at mange av dem stiller seg bak hovedbudskapet til denne grekeren, som sa:

"Jeg hater Syriza, men jeg stemte på dem allikevel, og vet du hvorfor: Jeg orker ikke dette lenger, vi (grekerne) er som en kreftpasient som holdes kunstig i live, jeg vil det skal være over, bare trekk ut kontakten! Hvis det er meningen at vi skal overleve, så gjør vi det, hvis ikke kommer vi til å dø, og uansett hva som skjer så vil iallfall den tilstanden vi er i nå være over, fordi dette "ikke-livet" er uutholdelig! Så tro meg når jeg sier det: nesten ingen grekere som stemte Syriza stemte basert på økonomi eller BNP, de fleste av dem tror IMF er initialene til en person! Vi er bare lei, vi er slitne, så vi stemte på en russisk rulett. Leve eller dø, samme det, bare det er OVER!"

Senast redigerad av Admirala den 2015-02-18 klockan 09:02.
Gammal 2015-02-18, 09:00
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Sen Admirala, en grej till. Du tillskriver mig att sakna/mangle empati. Lägg ner den debattmetoden.
Hvor skrev jeg at du mangler empati?

Det jeg skrev var at jeg ser en skremmende mangel på empati, men sa jeg at det gjaldt deg? Kalimeramedlemmene? Nei. Men jeg kan godt utdype hva jeg synes er mangel på empati, så får det være opp til hver enkel om de føler seg trufne eller ei (men Eurogruppen og Merkel kan godt føle seg trufne):

Mangel på empati er, i denne sammenhengen, å mene at Hellas nå må prioritere å betale tilbake renter og avdrag isteden for å prioritere de sultne og fattige i landet sitt.
Gammal 2015-02-18, 09:06

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg vet ikke om noen meningsmåling eller noe, men jeg har inntrykk av at mange av dem stiller seg bak hovedbudskapet til denne grekeren, som sa:

"Jeg hater Syriza, men jeg stemte på dem allikevel, og vet du hvorfor: Jeg orker ikke dette lenger, vi (grekerne) er som en kreftpasient som holdes kunstig i live, jeg vil det skal være over, bare trekk ut kontakten! Hvis det er meningen at vi skal overleve, så gjør vi det, hvis ikke kommer vi til å dø, og uansett hva som skjer så vil iallfall den tilstanden vi er i nå være over, fordi dette "ikke-livet" er uutholdelig! Så tro meg når jeg sier det: nesten ingen grekere som stemte Syriza stemte basert på økonomi eller BNP, de fleste av dem tror IMF er initialene til en person! Vi er bare lei, vi er slitne, så vi stemte på en russisk rulett. Leve eller dø, samme det, bare det er OVER!"
Mitt hjärta går nästan sönder när jag läser dina ord Admirala. De orden är ungefär desamma om krisen (fast då innan Syrizas framgångar naturligtvis) som jag stött på hos folk jag känner i Aten. Men även hos dem jag mött ute på öarna från fastlandet som är där och jobbar i säsongen för att det inga andra jobb finns att få. Detta är det folk som alltid tagit emot oss med sån värme och gästfrihet och som så generöst delat med sig av sitt land till oss i alla år. Oavsett alla olika orsaker till krisen och oavsett alla utomliggande faktorer som påverkat den så slår åtstramningarna så orättvist och så hårt. Måtte det bli en förändring...
Gammal 2015-02-18, 09:14
inkfishs avatar

Såvitt jag sett av opinionsmätningar så har stödet för Syriza bara ökat efter valet.

Samtidigt verkar många inte lita på att regeringen ska gå "segrande" ur det här. Eller hur man nu ska tolka att greker tagit ut 2 miljarder euro i veckan från bankerna.

Vore jag grek skulle jag nog främst hoppas på att en vänsterregering tar sig an klyftorna i landet. Jag har en obehaglig känsla av att väldigt många faktiskt inte drabbas av krisen alls, medan andra går under och inte kan ge sina barn mat. Läser just att 300 000 grekiska barn inte får en bra kost med både kött och fisk (UNICEF).
Gammal 2015-02-18, 09:27
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Jösses, ett sånt otroligt ordvridande Laero.
Du förstår mycket väl hur jag menar, kan inte föreställa mig annat.
... Det hela blir verkligen extremt ointressant när man börjar med pajkastning eller som du gör nu, letar efter ord att anmärka på istället för att hålla sig till sakfrågan och diskutera den.
Thira,
Om du läser mina inlägg i tråden så ser du att jag är väldigt noga med att hålla mig just till sakfrågan.
Jag startade tråden för att få till stånd en diskussion om vad som kommer att hända med Syriza vid rodret, inte för att ägna mig åt pajkastande. Jag har inte pajkastat i tråden och kommer inte att göra det i fortsättningen heller.
Däremot om man skriver ett så provocerande inlägg (inlägg 141) som du gör så får man kanske tåla ett svar med lite tuffare ton. Kan dock erkänna att om jag sett LarsTommys inlägg och ditt svar till honom kanske jag inte brytt mig om att kommentera öht.
Visst, jag förstår vad du menar men förstår inte att man kan skriva det, därför är inte mitt svar ordklyveri.

Det är provocerande om man försöker se hela saken i ett lite större perspektiv. Det är enkelt för oss i Sverige att sitta och flumma om att allt Syriza hittar på är bra och att Grekland ska få skulderna avskrivna, vi är inte direkt ekonomiskt inblandade.
Se till skattebetalare i normalstabila länder som Finland och Tyskland som försöker förstå varför deras pengar återigen ska gå till nödlån som förmodligen aldrig återbetalas.
Eller ta ett land som Lettland. De hamnade i ett läge liknande Greklands 2008-2009. Deras politiker agerade kraftfullt direkt. De tog landet genom ett riktigt stålbad. (något som Greklands inkompetenta regeringar borde gjort för 10-15 år sedan) Befolkningen led under detta men det har funkat. Idag har man statsfinanser som i princip är i balans och man ser tillväxt MEN man är fortfarande ett dubbelt så fattigt land som Grekland mätt i BNP per capita. I ljuset av det ska "medel-Letten" förstå varför hans skattepengar ska vara med och rätta till ekonomin i ett land som hela tiden obstruerar mot att sanera sina egna statsfinanser.
Och ja, då blir påståendet att Grekland ska "hålla stånd mot euroländerna", som att de vore en fiende, provocerande.

Men jag ska ge dig en eloge också Thira, du har bildat dig en egen åsikt och framför den med egna ord. Det gillar jag.
Gammal 2015-02-18, 10:13
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

I Reuters (15.02.15) er en artikkel som sier at to meningsmålinger siste uken tyder på at 79% av folket støtter Tsipras, og 74% tror at forhandlingsstrategien hans vil føre frem, - selv uten støtte fra en eneste alliert blant de 19 eurosone-landene. Det refereres også til et utsagn fra en gresk dame ' Europeerne har ydmyket oss. Jeg vet ikke om Tsipras lykkes, men noen måtte fortelle dem det' (min oversettelse ).

Tsipras har åpenbart en enorm støtte i folket. Et stort ansvar å skulle innfri håp og forventninger knyttet til valgløfter. Bare synd (synes jeg) det inntrykket man kan få når de gjelder 'de' og 'vi'; Euro-landene mot Hellas. Eller omvendt. Politikkens vesen er jo samarbeid o g kompromisser.
Gammal 2015-02-18, 10:20
inkfishs avatar

Uppgifterna igår kväll stämde. TT skriver:

GREK-KRIS: ATEN BEKRÄFTAR STÖDANSÖKAN
En talesperson för Greklands regering, Gavriil Sakellaridis, bekräftar att en begäran om förlängt stöd från övriga euroländer är på gång.
Greklands finansminister Yanis Varoufakis kommer att lämna in en ansökan under onsdagen, säger han i en intervju med en grekisk tv-kanal, rapporterar byråer.
Vilka villkor för stödet den nytillträdda grekiska vänsterregeringen kan gå med på framgår inte.
Gammal 2015-02-18, 10:58
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Hvor skrev jeg at du mangler empati?

Mangel på empati er, i denne sammenhengen, å mene at Hellas nå må prioritere å betale tilbake renter og avdrag isteden for å prioritere de sultne og fattige i landet sitt.
Här måste jag snabbt bara kommentera en sak. Om vi talar om just stödlånen till Grekland så är villkoren för dem redan förmånliga. Grekland lär inte behöva betala ränta på dem på flera år och samma sak gäller amorteringar. Eftersom jag jobbar hinner jag inte söka något pålitligt att länka till angående detta, ska se om jag hinner senare om inte någon annan hinner före.

Och dessutom har ju Eurogruppen varit villiga att diskutera ytterligare ändringar på detta. Men, få se, nu har man ju tydligen kommit lite framåt.

/ Anne
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.