Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #141  
Gammal 2016-12-08, 11:22
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 832
Standard Sv: Charterresor

Det var väldigt bra skrivet, Inkan!
Janne och Camilla har tillfört oss svenskar samt även staten Grekland väldigt mycket.
Själv lider jag varje morgon när forumet är nedstängt. En ny förlorad dag

Birgitta
  #142  
Gammal 2016-12-08, 16:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Charterresor

Varför allt ståhej kring några som valt att lämna oss? Vad vore detta forum om alla tyckte likadant?


Överreaktion eller ej?


Vuxna människor som tar egna beslut, händer varje dag.


Det finns väl andra att diskutera med, eller?




/Hasse
  #143  
Gammal 2016-12-08, 17:03
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Överreaktion eller ej?/Hasse
Ånej, bristen på konsensus är ångestfyllt
  #144  
Gammal 2016-12-08, 17:47
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 085
Standard Sv: Charterresor

Hasse, i varje fall i mitt tycke var detta lite av ett specialfall. Men visst, du har rätt, det finns andra. Många andra, fina!

Och annat att diskutera. Annat som är mycket trevligare.

/ Anne
  #145  
Gammal 2016-12-08, 19:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 627
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Vad gäller Janne så skulle jag tro att han är den enskilde svensk som genererat mest turismintäkter till Grekland, efter snart 20 års intensiv Greklandslobbying på sajten, med sina e-guider och som "expert" i t ex Aftonbladet. Därför är det så otroligt oförskämt att anklaga honom för något annat. Han förtjänar grekiska statens hederspris
Jag har fått många tack från Grekiska turistbyrån och Grekiska ambassaden genom åren. Jag har till och med fått något slags diplom med massor av stora stämplar på.

Jag hade först inte tänk bry mig mer i ämnet, men kände att jag var tvungen att skriva av mig, och försvara mig, eftersom jag känner mig påhoppad av personer som aldrig har träffat mig, och inte har en aning om vem jag är som person. Ändå dömer de mig som typ landsförrädare, om jag hade varit grek vill säga.

Jag förespråkar inte AI, och har aldrig gjort. Däremot uppmuntrar jag inte andra att välja AI om de frågar mig. Men om folk väljer AI så dömer jag ingen för det, och jag säger inte upp bekantskapen med dem som väljer AI. Skulle jag göra det skulle min vänskapskrets decimeras. För mig får folk resa precis hur de vill.

Upprinnelsen till allt var att jag skrev att jag förra sommaren bodde på ett AI-hotell. Och det får man alltså inte göra om man driver en sajt om Grekland. Jag valde inte AI, jag hamnade där när jag åkte på en ospecificerad resa till Kreta. Men det spelar ju ingen roll i sammanhanget, jag får, precis alla andra människor, resa precis hur jag vill, och så här har jag rest under åren:

- Två veckors charter med Club 33 till Rhodos i september 1979. (Jag åt faktiskt hamburgare nästan varje dag.)

- En veckas charter med Spies till Aten i mars 1986. När veckan hade gått valde jag att stanna kvar i Grekland, och blev kvar i fem månader.

- En veckas ospecificerad charter med Fritidsresor till Kreta i juni 2015. Jag hamnade på ett AI-hotell i Gerani. Dagen efter flyttade jag in till mitt favoritpensionat i Chania. Varför då? Jag trivdes inte på hotellet.

Resten av mina drygt 60 resor till Grekland har jag rest på egen hand. Varför inte mer charter kanske ni undrar? Anledningen är att jag ända sedan jag var tonåring, och tågluffade runt i Europa sommar efter sommar, har tjusats av att ordna mina resor på egen hand. Men jag har självklart inget emot att andra reser på charter.

Under åren har jag besökt 65 öar, och en del ställen på fastlandet, som Parga, Aten och delar av Peloponessos. Jag skulle tro att jag spenderat cirka fyra år av mitt liv i Grekland. Det kan var mer, orkar inte räkna just nu. Under tiden har jag lärt känna Grekland som land, och jag har lärt känna massor med greker. Så jag tror mig kunna påstå att jag kan Grekland. Något som somliga inte anser. Att många greker har det svårt under krisen är inget som gått mig förbi. Tvärtom för jag ofta lyssna på sorgliga historier från vänner i Grekland.

Under alla de här åren jag har varit i Grekland har jag spenderat massor med pengar. Så jag har bidragit till många grekers ekonomi, dock har det troligen inte gynnat statskassan så mycket. Men att åka på AI, det får jag inte göra, för då ”skadar (jag) landet, lokalbefolkningen och turistnäringen”. Det bästa vore kanske att inte åka till Grekand alls, och i stället skänka alla pengar, som resa och uppehälle skulle kosta, till hjälporganisationer i Grekland. Eller varför inte till de få hjälporganisationer som finns kvar i Aleppo.

Här kan ni läsa vad jag skriver om AI på Kalimera.

Här kan ni läsa varför jag älskar detta bångstyriga Grekland.

Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället.

Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd.
  #146  
Gammal 2016-12-08, 20:09
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 518
Standard Sv: Charterresor

Tack själv Janne
  #147  
Gammal 2016-12-08, 20:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Charterresor

Well said, Janne, även om du inte hade behövt säga något alls.

Nu tycker jag att du gott kan göra som kungen, vända blad. Och lägga den här pinsamma historien bakom dig.
  #148  
Gammal 2016-12-08, 20:36
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 940
Standard Sv: Charterresor

Bra Janne!

//maji
  #149  
Gammal 2016-12-08, 20:38
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 862
Standard Sv: Charterresor

Tack Janne!
Så synd att du behöver försvara dig, tycker jag!!
Men samtidigt förstår jag om du kokar inombords efter den obefogade kritiken som jag tror att 98% (100-2) av medlemmarna inte står bakom.
Personliga påhopp hör inte alls hemma i ett ofentligt forum!!
Och speciellt inte av folk man aldrig har träffat.
Du har en otrolig skattkista med info om älskade Grekland.
Jag har stor respekt för dig o din kunskap!!

Nu slänger vi det sura äpplet och och tar ett nytt, rött o sött äpple och njuter av julen som snart är här!

Var rädda om varandra!💖

/ Kajja
  #150  
Gammal 2016-12-08, 20:42
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Charterresor

Jag vill tacka Janne för många saker OCH Kalimera forum! En av de viktigaste sakerna är att Janne fick oss att välja Honeymoon Beach Hotell första gången -04. Självklart finns det en massa annan information vi har tagit emot med glädje,men HMB är än så länge det bästa tipset!
KEEP KALM,KEEP WELL AND KEEP LIVING AND ALIVE!
  #151  
Gammal 2016-12-08, 21:53
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 395
Standard Sv: Charterresor

En bra skriva Janne!!!!

Genom att få läsa det du skriver så får vi helt klart för oss vilka proportioner som gäller i sakligheten i kritiken mot dig, och grunderna för de två medlemmarnas avhopp. Man har i princip haft noll på fötter. Det är tråkigt och dumt när vi på det sättet låter intoleransen styra vårt handlande och känslorna får oss att tappa fotfästet totalt.

Förstår om du blivit både arg, besviken och ledsen över påhoppet. Men jag hoppas verkligen att du har kraft att lägga det bakom dig och glädjas över allt fint här på forumet, och alla supporters som du faktiskt har här.

Och alla vi andra har kanske något viktigt att lära av det inträffade. Jag menar att det är att se till att inte känslorna får bära iväg hur som helst i debatten utan att vi lägger oss vinn om viss markkontakt och faktainnehåll när vi käbblar. För debatt hoppas jag att vi ska ha även i fortsättningen. Annars blir det ju lite tråkigt.

Som sagt, bra inlägg Janne. Och intressant att läsa länkarna som du lagt in. Det var läsning som jag missat tidigare.

Masse
  #152  
Gammal 2016-12-08, 22:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 865
Standard Sv: Charterresor

Väl talat, Janne. Inte för att du behövt försvara dig, men jag förstår. Om det funnits några tvivlare kvar, förutom avhopparna, så måste de vara överbevisade nu. Vi är många många som håller på dig!
/Netwolf
  #153  
Gammal 2016-12-08, 22:29
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 862
Standard Sv: Charterresor

Jag vill bara tillägga att jag hade åxå sagt upp mitt medlemskap om jag hade gjort sådana påhopp/inlägg.
Jag hade skämts förmycket för att va kvar!

/Kajja
  #154  
Gammal 2016-12-08, 22:42
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 014
Standard Sv: Charterresor

Varför behövs försvarstal?


Varför ifrågasätts de grundförutsättningar som ges för oss medlemmar så ofta numera?


Varför anklagas Janne för någonting han inte har gjort? Känner inte ALLA till den betydelse han har för informationsspridningen om Grekland och den betydelse han har "utanför" själva driften han utför av sidan (hans många resor, de pengar som spenderats osv. osv.)?


Förtal är ett hårt ord, ska inte nämnas då det är en tung juridisk term. Men anklagelserna om hans "inblandning" angående AI är grundlösa, falska och kan med alla nu givna fakta helt viftas bort som kvalificerat TRAMS (Lidbom-Björck).


Ordet time-out har nämnts, "de bör kanske tänka över sina handlanden", JASÅ???


Ge mig EN anledning till VARFÖR???


Kraftigare än så här väljer jag att inte uttrycka mig, jag har lärt mig av hur jag ibland felaktigt och onyanserat har uttryckt mig här förr om åren, precis lika mycket mognad numera i uttryckandet/skrivandet jag gör, jämfört med min syn på hur och varför jag RESER till Grekland.


Att häva ur mig en anklagelse mot någon annans resande är för mig ett helt främmande agerande även om jag innerst inne kan TYCKA något, utan att SKRIVA det till allmänt beskådande.


Ska enskilda medlemmars skrivna åsikter driva Kalimera till vansinne och skaka om sidan så att den helt ifrågasätts så är det DEFINITIVT inte driften och skötseln av Kalimera som det är fel på, tamme f**n.




/Hasse
  #155  
Gammal 2016-12-08, 23:47
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 862
Standard Sv: Charterresor

Där satte du den, Hasse!
Nu när alla har fått lite distans så flödar orden!
Och jag tror att även icke längre medlemmar har
läst och begrundat inläggen!

Handling talar högre än ord✌

Kajja
  #156  
Gammal 2016-12-09, 08:00
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Charterresor

Vårt behov av syndabockar är omättligt, jag vet.
Janne, sluta försvara dig. Det föder alltid misstanken om skuld, inte rent samvete typ, vilket du, eller ex:s jag, naturligtvis inte har.
Forumet är inte en folkdomstol, eller bärare av ”gillasyndromet” från asociala medier.
  #157  
Gammal 2016-12-09, 09:52
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det var nog allt jag hade att säga. För tillfället.

Tack för alla uppmuntrande ord. Ingen nämnd, ingen glömd.
Säger som de flesta andra här: Janne, Du har ju inte gjort något fel och behöver inte förklara Dig !
Förstår dock om Du känner ett behov att försvara Dig mot orättfärdiga och kränkande påhopp. Kom ihåg att Du betyder SÅÅÅ mycket för Greklandsturismen och för alla oss Greklandsvänner!
  #158  
Gammal 2016-12-09, 10:16
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 085
Standard Sv: Charterresor

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Och alla vi andra har kanske något viktigt att lära av det inträffade. Jag menar att det är att se till att inte känslorna får bära iväg hur som helst i debatten utan att vi lägger oss vinn om viss markkontakt och faktainnehåll när vi käbblar. För debatt hoppas jag att vi ska ha även i fortsättningen. Annars blir det ju lite tråkigt.
Masse
Bra sagt, Masse! Det är möjligt att debattera och att vara saklig samtidigt.

Och Janne, bra att du skrev av dig. I mina ögon är det inte för att försvara dig, utan att du säger din synpunkt i saken. Bra gjort och bra skrivet!

Och nu känner jag att det är frid och fröjd på Kalimera igen.

/ Anne
  #159  
Gammal 2016-12-09, 12:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Charterresor

Det är jättetråkigt som debatten blivit här I tråden och jag tycker ärligt att " drevet" nu efteråt är tråkigt. Om, Du Janne hade skrivit Ditt inlägg direkt efter Admiralas och Thiras inlägg så hade det kännts mycket bättre för då hade de kunnat svara. Jag tycker dessutom att Admirala och Thira borde få en stor erkänsla för allt arbete de lagt ned på Kalimera. Det är precis som bortglőmt nu. Det reagerar jag emot och står för.

Det är så många de senaste åren som blivit avstängda eller själv slutat efter diskussioner som varit lite hetsiga sa så nu känns Kalimera urvattnat. Man vågar inte skriva så mycket som kan uppfattas kontroversiellt. Dessutom är det ju lätt att slänga ur sig saker som inte stämmer och ge någon skit för något som är osant. För min del känns det som att jag också gjort mitt här... Det som ju är 90 % av forumets innehåll är ju öarna frågor om dem och det är förutom TINOS inget jag är intresserad av. Jag har funnit min del av Grekland. Jag älskar fastlandet och det är dit jag vill... Jag tror att mina dryga 16 år här får räcka.
Jag har gett allt jag har att ge om Grekland här och ber att få avsluta mitt medlemskap....Nu får nya krafter sätta igång att skriva och stafettpinnen går även till alla er som läser men inte skriver så ofta.. Er tur nu!!!

Tack för mig!

Lissi - nu även kalimerapensionär.
  #160  
Gammal 2016-12-09, 13:42
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 564
Standard Sv: Charterresor

Allt stöd, kärlek och tummen upp för Janne och hans Kalimera.

Det som hänt i forumet ser jag som ett grekiskt drama , där både Admirala och Thira uppträdde mycket grekiskt. De brinner för grekernas sak, och offrade sina goda alias och framtida medverkan på Kalimera.se för ett ställningstagande mot AI. Att det nu blev Janne som orättvist fick lida för det, är jag ledsen för och jag tror nog att de är det också. Det kan inte vara roligt att vara föremål för en sådan impulsiv aktion. Men likväl som Janne och Camilla tillfört den grekiska staten mycket turistintäkter, har ju Thira och Admirala tillfört den här sajten så oerhört mycket i form av berättelser och anekdoter (minns Admiralas humoristiska beskrivning av sitt behov av rörmokare i Napflio) information, insikter, humor och sist men inte minst känslor. Nu rann känslorna överstyr och det blev olyckligt.

Jag förstår dock att Janne behövde tid på sig att tänka över detta - skulle det svalna eller inte? Och jag tycker det är bra att höra hur arg han blev. Ord ger konsekvenser. Men tråden fortsätter och jag tycker också att många kommit upp diskussionslystna och vill fortsätta fördöma. Känns olustigt.
Pudla (Kungspudel?) och återuppstå Admirala och Thira. Ni behövs tycker jag - det finns något ni uppväger här! Och Lissi ! - som så oförtrutet hållit liv i forumet när diskussionslystnaden lyst med sin frånvaro. Jag försöker ibland starta trådar, men det fungerar inte så bra. Däremot är jag bra på att vara tråddödare.
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT