Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-06, 23:44
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Sv: Charterresor

Jag kan heller aldrig, aldrig någonsin dra mig till minnes att Janne har förespråkat AI. Jag tycker det skulle vara oerhört tråkigt om både Admirala och Thira (och andra?) avslutar sitt medlemskap pga det. Ni båda (och alla andra) tillför mycket kunskap om Grekland som är värt för oss andra att känna till!

/Helena S
Gammal 2016-12-06, 23:51
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag skulle själv kunna tänka mig att testa, bara för att veta bättre om vad jag talar om.
/Netwolf
Det var nettopp derfor/av samme årsak jeg/vi valgte 4 dager AI i fjor høst!
( av a l l e våre dager og uker i Hellas hvert år)
....om noen har lest mitt innlegg tidl i dag?)

Det har aldri tidligere vært, og kommer heller ikke til å bli, en ferieform vi ønsker!!!
Hvor tragisk og ødeleggende det er for lokalsamfunnene er helt klart!!!
Gammal 2016-12-07, 00:00
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Det ligger väldigt långt utanför mitt förstånd.
Gammal 2016-12-07, 07:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Varför vill man testa något i Grekland som man vet skadar landet, lokalbefolkningen och turistnäringen?
Ja det kan jag ju inte heller förstå.

Lissi
Gammal 2016-12-07, 07:20

Jättetråkigt är det att Admirala och Thira lämnar forumet. Det är två röster som verkligen gett mig mycket vad gäller information om Grekland.

Admirala är ju en av dem som verkligen fått i alla fall mig att upptäcka Peloponessos på "riktigt" 2006 , även om jag hade varit i Nafplion redan år 2000. Hon lever ju så mycket i Grekland att hon kunnat ge inblick i det tuffa vardagsliv alla har nu i krisens spår.
Thira är en senare bekantskap , men även hon en eldsjäl och sann greklandsvän.

Det blir tomt, men jag respekterar givetvis deras val att lämna.

Lissi
Gammal 2016-12-07, 08:17
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Men snælla, rara, vilka reaktioner!
Om man bestæller en sista minuten resa, vet man ju sællan var man hamnar, inte ens på vilken ort.
Ofta ær det en chansning dær man valt detta væl vetande att man kanske vill vælja att flytta av olika anledningar, men bara valt resan 'som transport'. Ibland ær sista minuten ett mer førdelaktigt erbjudande æn 'flight only'.
Inte minns jag att Janne sjælv har sagt något om att han ville testa AI eller att det var anledningen till att han valde en sista minuten resa.
Nu ær det ju så, att nær man hamnar på ett større hotell med AI-møjlighet, så INGÅR det absolut inte AI i det boende man får som sista minuten gæst, så vitt jag vet i alla fall. Det måste tillkøpas - och det tror jag kanske inte Janne har gjort nær han nu valde att flytta næsta dag.
Vi har køpt sista minuten resor ibland (men æven snickrat ihop egna resor ett otal gånger). Ibland har vi hamnat på små trevliga stællen och ibland på større och lite finare stællen dær vi bott några nætter eller kanske inte alls, men inte sjutton ska man ha dåligt samvete før att det har passat ens situation att boka en sista minuten resa oavsett VAR man hamnar!
Gammal 2016-12-07, 08:22
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Kanske för tidigt, men definitivt inte för sent: Tack Adnirala för alla år av generositet. Tack Thira bl.a. för att du har en ståndpunkt - ansvaret. Tack Janne för ditt stoiska arbete genom alla år.

Ibland går det undan, lugnet före stormen och allt det där.
Gammal 2016-12-07, 09:31
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja det kan jag ju inte heller förstå.
Lissi
Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette
Gammal 2016-12-07, 10:21
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Kari, alle har lov at holde den semester de vil uden at skulle forklare.

/Mette
Gammal 2016-12-07, 10:31
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg

/Mette

Birgitta
Gammal 2016-12-07, 10:33
karis avatar

Citat:

/Mette
Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...
Gammal 2016-12-07, 11:03
karis avatar

Citat:

/Mette
Jeg vet det, Mette😊
- og gjør det!
Som jeg skrev innledningsvis, jeg trenger ikke forklare!!!
Hvorfor jeg likevel gjorde det vil jeg ikke utdype...
Gammal 2016-12-07, 11:13
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015

Snälla ni!!
Sluta att känna er tvugna att bikta er om era "syndiga resor"!
Nu har det gått för långt!
Vilken är nästa resnärsgrupp som ska behöva gå till skampålen?!
Dom som har bokat hotell med halvpansion...eller helpansion?
När jag startade tråden var tanken att charter skulle diskuteras
på ett trevligt sätt och att väcka upp forumet igen.
Ja det gjorde jag ju sannerligen men inte på det sätt
jag hade trott och velat.

Min förhoppning är att Kalimera hålls igång på ett informativt sätt,
med glimten i ögat och och ett glatt humör.
Det händer/hände att man blir lite provocerad ibland och med facit
i hand så skulle jag kanske låtit bli att fortsätta kommentera.

Tack Netwolf för att du startade en ny positiv tråd!
Själv känner jag mig lite mätt för att delta.
Den tråkiga attityden hos vissa har har gjort att inspirationen
har sjunkit.
Jag är fullt medveten om allt elände i Grekland och andra länder
MEN det är inte det som avgör hur, när och varför jag reser!!

/Kajja 😟
Gammal 2016-12-07, 11:26
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Kajja. Jag håller med! Vi är alla medvetna om krisen i Grekland, så även de flesta i Europa. Men att starta gruppslagsmål här, bland Greklandsälskare, hjälper ingen. Liksom att bolla tankar inte skadar någon. Det är inte vi här som är problemet. För övrigt vill jag upprepa att jag har fått fina tips och inspiration som jag är mycket tacksam över. Synd att Thira blev så arg, men det satt i henne och inte i tråden. Jag - som charterturist - tyckte om tråden och hoppas få fler idéer i framtiden. Och nej! Jag har bara varit på AI en gång och det var i Egypten där alla sprang och spydde i vilket fall som helst
Gammal 2016-12-07, 11:37
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

De jag känner som åker med AI är småbarnsföräldrar som inte har råd att åka annars. De kan bli Spanien, Cypern, Turkiet eller Grekland - vad som finns då. absolut inga Kalimera-medlemmar.
Gammal 2016-12-07, 11:33

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Forstår at Thira og du er enige, Lissi...!
- siden jeg har "bekjent" at vi "testet" AI fire dager i fjor, så....
(Forresten har jeg skrevet om det tidligere og, uten reaksjon...)

Dere, og andre, må mene hva dere vil om våre fire dager !
- jeg hadde på forhånd, og har fortsatt et klart standpunkt MOT AI som ferieform, det er TRAGISK for HELLAS!!!

Jeg vil, men føler ikke at jeg trenger å forsvare at vi ( det var ikke planlagt) i fjor testet disse fire dagene!

Du Lisa, og noen andre, vet at vi av helsemessig årsaker endret ferien vår i fjor høst!
PLANEN var 18 dager på øyene ( Chalki, Leros, Lipsi) og to dager i Rhodos by, før vi reiste videre til Kreta...
Så BLE det 20 dager på Rhodos!
- og hvor skulle vi bo???
Det ble fskj steder på øya, hadde forhåndbestilt noe, så var det at vi søkte etter 4 " ledige" dager på booking og hotels.com og det aller billigste tilbudet vi fikk,
i det området vi ønsket å bo, var på et AI hotell...!

Kun 25 euro for rom/døgn alt inkl ...

Da tenkte vi, " det kunne faktisk være ok å vite hvordan dette, som vi er så imot, er.."
-og gjorde det! Hadde vi ikke " blitt fast" på Rhodos, hadde det ikke blitt noe AI.

Men, Som sagt, vi har den beste samvittighet for dette
Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.

Lissi
Gammal 2016-12-07, 11:55
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Kari, det jag instämde I som Thira citerade var att I det citerade inlägget både fanns ett avståndstagande mot AI , samtidigt som samma person kunde tänka sig att testa... DET förstår jag inte, men respekterar.....och det har inget med vänskap att göra vänner emellan. Om man bara hade vänner med exakt samma åsikter som en själv så blev det lite trist.

Lissi
???

Egentlig har jeg viktigere ting å gjøre enn dette..., så siste fra meg på ei stund!

Siden jeg ikke kan " multisitere" på telefoneb, fikk det bli et bilde...

HER er sitat jeg så, det er lagt inn etter mitt innlegg...
Det er enkelt og tydelig, uten forbehold.

Gammal 2016-12-07, 10:42
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg

Är absolut ingen förespråkare av AI o har inga planer på att prova av skäl som många andra skribenter påtalat, men att extrapolera en AI-semester till att man medvetet vill skada landet o befolkningen låter som en överdrift!
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
Gammal 2016-12-07, 11:21
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
VARJE greklandsturist lär väl vara till fördel för Grekland- även om någon skulle välja att på på AI-hotell borde väl varje besökare tillföra Greklands ekonomi NÅGOT mer än om man väljer att stanna hemma eller resa till annat land?
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
Gammal 2016-12-07, 11:58
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Fast tyvärr är det nog inte så enkelt. AI-hotellen slår ut de lokala (både hotell och restauranger) när de senare får färre gäster. Jag är av den uppfattningen att AI bara är till skada för Grekland. Men jag tänker stanna kvar i forumet ändå (trist att ni lämnar, Admirala och Thira, jag kommer att sakna era inlägg). Jag tycker ju även att det t.ex. är skit att flyga med Ryan och att resa till Thailand (båda av flera skäl), och skulle aldrig göra det själv, men jag slutar inte att umgås med mina vänner och bekanta som gör det för det.
För en gång skull är vi tämligen överens om annat än fotboll Charleston.
Du nämner flyg med Ryan som exempel. Ja, att inte flyga med just dem, det är ju ett "moraliskt" val man kan göra. Ett annat är att inte flyga alls av miljöhänsyn. Eller att inte dricka "lyxdrycken" kaffe, vars plantager exploaterar arbetskraft hänsynslöst, etc, etc.
Med andra ord; var och en väljer sin egen moraliska svansföring och ingen av oss gör rätt i allt.
Att då, som två nyss avgångna medlemmar, skriva andra på näsan och sätta den egna moralen på hög pedistal tyder på dåligt omdöme.
Men jag instämmer, det är tråkigt att ni lämnar Thira och Admirala. Kanhända kommer ni på bättre tankar när ni sovit en natt på saken.
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:04.