Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-11, 19:29
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

[QUOTE=Thira;Det är EU + Euro som inte kan hantera Grekland. Det har de aldrig kunnat.[/QUOTE]

Ja, Thira. Visst är det precis så.
Det är dags att omformulera vad som är problemet.
Så, igen, för att ta det från början. När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.

Jag tar det igen.
När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.

Den skulden är större än 200 miljoner euro. Den skulden kommer de aldrig att betala tillbaka. Alltså ger de Grekland den allt överskuggande ansvaret och skulden.
Det kallar jag en krigshandling.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:08
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Ja, Thira. Visst är det precis så.
Det är dags att omformulera vad som är problemet.
Så, igen, för att ta det från början. När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.

Jag tar det igen.
När ska vi fatta att problemet är att EU godkände Grekland som medlem, samtidigt tog på sig det allt överskuggande ansvaret. Tog på sig den allt överskuggande skulden.

Den skulden är större än 200 miljoner euro. Den skulden kommer de aldrig att betala tillbaka. Alltså ger de Grekland den allt överskuggande ansvaret och skulden.
Det ÄR en krigshandling. Efter att ha pratat med så många unga under min senaste resa så har jag sett det Kimmen inte sett, det Laero inte sett m fl. Det finns en människa bakom varje siffra. En människa som lider! En familj som fryser ihjäl om natten i bergen i Peleponessos. En kvinna med tre barn som tvingas ut i prostitution - hon bodde i Aten och ä'r en nära vän till min vän. Det finns människor bakom alla siffror, som för så många, är just bara siffror. DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.

Senast redigerad av Thira den 2015-08-11 klockan 20:13.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:09
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg

Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.

Det beste som er skrevet i denne tråden. Og dessverre en trist sannhet som pengetellerne altfor lett glemmer. Eller skiter i.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
DET ÄR VÄLDIGT ENKELT ATT SITTA HÄR OCH RABBLA SIFFROR OCH TEORIER OCH OM VEMS FELET ÄR. MEN FAKTUM KVARSTÅR. BAKOM VARJE SIFFRA AV BESPARINGAR FINNS EN MÄNNISKA.
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 20:40

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Skulle det kanske kunna bero till största del på att när hjälpen behövdes, och till slut anlände så var Greklands egenskapade problem så enorma att det inte gick att hantera dem?

Ett land som har problem och som söker hjälp, ska då EU + Euron klandras för det?

/Hasse

Ahhh please, ingen kan komma och försöka tuta i mig att ingen i Trojkan visste att de grekiska politikerna "skymde" "dolde" "ljög" om sanningen inför eurogruppen vid inträdet. Men Grekland har ett strategiskt läge i Europa. Viktigt på flera sätt än bara ett. Naturligtvis valde man att se genom fingrarna från eurogruppens sida vid inträdet. Något man nu lastar Grekland för. Detta är fortfarande ovidkommande anser jag. Varför ska man straffa en så stor del av befolkningen för vad deras politiker en gång gjorde?
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 21:14
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Ahaa... Nu har Kalimeras experter på nationalekonomi förklarat för mig att Greklands långvariga problem med korruption, skattefusk och klientelpolitik alltså är EU+eurons fel! Att jag inte har fattat det innan...

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 21:20

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
...och vad ska de spara på nu? Det finns ju inget kvar för de allra flesta.

Lissi

Jag tror tyvärr det är som Xenos säger. Detta blir Greklands död. Framför allt som man nu skapat vad Merkel kallar för "Security fund". Eurogruppen är fullt medveten om att Grekland inte fixar de nya avtalen. De har medvetet satt ribban högt, alltför högt. Mer och fler tidigare oexploaterade delar av Grekland kommer att säljas ut för att kunna betala skulderna och Merkel kan gnugga sina hönder i lönndom och girighet eftersom hon, sedan länge, insett att Grekland är en oslipad diamant vad gäller alla naturtillgångar och alla vinster de kan göra på hittills oexploaterade stränder och annat.
Jag hoppas och tror dock att Tsipras just nu, bakom Trojkans rygg, smider planer för ett alternativ. Men detta är naturligtvis bara mina egna förhoppningar. Jag tror inte han skulle våga spela ett så högt spel om Greklands framtis annars, inte utan en back up - plan.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 21:50
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Det är helt fantastisk! Såväl inom alla eu-organ som i grekiska och andra europeiska parlament, finansvärlden och vi här på Kalimera, så har vi efter all denna tid av debatt fortfarande fokus på en enda meningslös sak ..... "VEMS ÄR FELET?". Allt för få, om ens någon, ställer den enda meningsfulla frågan, vilken också återfinnes i en dansk topplåt, ..... "SÅ VAD GÖR VI NU LILLE DU? Det är lätt att tycka en massa, men .... oavsett vems felet är, .... "Vad gör vi nu lille du?"

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 21:58
RobEri RobEri är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2015

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det är helt fantastisk! Såväl inom alla eu-organ som i grekiska och andra europeiska parlament, finansvärlden och vi här på Kalimera, så har vi efter all denna tid av debatt fortfarande fokus på en enda meningslös sak ..... "VEMS ÄR FELET?".

Masse

Jag skrev i ett tidigare inlägg idag:
"Skulden ligger på omkring 320 miljarder E. Nu kommer det ytterligare drygt 80 miljarder E att läggas på toppen av tidigare skulden, alltså skulden passerar 400 miljarder E.
Dess värre, om 2 eller 3 år är vi där igen, och då skall situationen sönderdiskuteras om vems fel det är."

Ja Masse, det är verkligen helt fantastiskt!
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 22:10
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
..........så har jag sett det Kimmen inte sett, det Laero inte sett m fl. Det finns en människa bakom varje siffra. En människa som lider..... .
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.
Övriga kommentarer överflödiga.

Senast redigerad av laero den 2015-08-11 klockan 23:09.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 22:28
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Av underliga påhopp jag tagit del av i de här trådarna var detta det i särklass mest korkade.

I hvert fall b l a n t de mest korkade, kanskje

Det er denne evige poraliseringen og moraliseringen; 'hvem er snillest og mest empatisk i dette landet her'
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 22:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Exakt, som om vi vore så dumma och empatibefriade att vi inte förstår att många människor har det svårt nu... Vi är inte blinda.

Men...
Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
"Vad gör vi nu lille du?"
Något måste göras för att komma tillrätta med korruption, skattefusk och klientelpolitik. Kanske ska man börja med att rösta fram politiker som VILL förändra detta, och inte bara lovar guld och gröna skogar till alla? Och jag tror definitivt INTE att Tsipras är en sådan politiker.

Annars tror jag att det blir samma visa igen om två-tre år. Vem vill det?

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2015-08-11 klockan 22:36.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:24

Citat:
Verkligen? För annars är det väldigt lätt att tro att allt du ser är siffror och teori. Jag har inte sett många tankar från dig i denna tråd på människan bakom alla dessa siffror. De som faktiskt får ta smällen. För det är ju knappast du?!
Sen, det där med korkad, tja du. Det uttrycket får helt stå för dig. Själv väljer jag att inte se ned på människor på det sättet.
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Citat:
Har inte använt den här nån gång tidigare sedan den infördes, men nu är det verkligen dags .................

Masse
Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:28

Men, när vi ändå är inne på ämnet, Laero (och Kimmen för all del) så kan jag inte låta bli att tycka att det är osedvanligt korkat att inte se de som drabbas av alla era så varmhjärtigt förespråkanden för besparings och eurogruppenharalltidrättoavsettvad - argument. Verkligheten ser ut på ett sätt. Era siffror på ett helt annat. Det, om något, anser jag vara korkat. Även om jag inte gillar att använda den benämningen om någon endaste människa här i världen - gillar nämligen inte att sänka mig så lågt!. Sånt får stå för snobbar och råkapitalister
Och, ska jag kanske tillägga, jagsvaga stackare som gör tummen upp för den som de, för tillfället, tror är den starkaste
Möjligt är att jag nu blir avstängd. Men, om så är, så var det värt det och jag tar konsekvensen av mina ord. Jag tycker faktiskt du är rätt så korkad Laero.Och du, Kimmen och Masse m.fl. behöver ta er en promenad in i verkligheten i Aten, möta människor på samhällets botten där och se människan istället för alla siffror. Det är bara ett råd.

Senast redigerad av Thira den 2015-08-12 klockan 00:12.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 00:58

Citat:
Ursprungligen postat av malou Visa inlägg
I hvert fall b l a n t de mest korkade, kanskje

Det er denne evige poraliseringen og moraliseringen; 'hvem er snillest og mest empatisk i dette landet her'

Jadu Malou,
Begriper du inte att detta för länge sedan överskridit alla gränser om moralisering och polarisering så vet jag faktiskt inte vad jag ska säga. De gränserna är sedan länge utplånade. Det handlar inte om det längre. Det handlar om liv eller död för många i storstäderna. Så att du sitter här hemma i din trygga miljö och tycker du kan se till sådana futtiga småsaker som ovanstående och pluttifiera deras livssituation är rätt illa. Det är verkligen väldigt litet och fjuttigt i det stora sammanhanget. Ta dig ut i stora världen istället och se lite av verkligheten och hur människor faktiskt har det.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 01:09
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Re: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag tycker det är sorgligt att kalla folk korkade. Debatter kan vara hätska men personangrepp är bara en trist härskarteknik
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 01:19

Kan ingen människa fatta det?
Det handlar inte om vem som har mest empati eller inte. Det är löjligt att pluttifiera grekernas svåra situation just nu på det sättet.
För grekerna handlar detta om att överleva eller inte. Så sitter vissa här och förminskar situationen till något löjligt litet som "du håller alltid på Grekland" eller "du har mest empati eller inte" medan vardagen för många greker just nu handlar om att fixa mat för dagen. Fyra av tioi lever nu i fattigdom i Grekland (och då pratar jag inte om barnfattigdom som varit på tapeten i Sverige, även om den också är hemsk) utan om den sorts fattigdom där man inte får mat för dagen.

Det blir verkligen skitlöjligt då när man, drar ned diskussionen så lågt som att den skulle handla om vem som har mest empati eller inte i ett forum där Greklandskrisen diskuteras. Men det är i mina ögon bara ett bevis på att man inte fattat vad det handlar om.
Svara med citat
Gammal 2015-08-12, 01:26
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012
Standard Re: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag har inte hunnit läsa hela tråden, men ska. Är det inte så att du bor i Grekland? Oavsett är det enkelt att dra till med argumentet : det är korkat! Nej sorry, det är faktiskt inget argument
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:18.