Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-16, 08:41
dettiss avatar
dettis dettis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag förstår inte att man kan säga att man inte är orolig för hur det skall gå för grekerna. Grekland är ju inte bara ett semesterparadis för människor med en magväska full med pengar.
Vi som bor här ser hur folk kämpar och hur oroliga de är för framtiden, vi är också oroliga.
Hoppas, hoppas att det ordnar sig till det bästa.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 08:42
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Dettis
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:16
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Guardian citerar Reuters på att Schäuble fortfarande håller en tillfällig grexit som det bästa alternativet. Talar han inte mycket för sina egna nu? Alltså att hans ställningstaganden mest är riktade mot tyska parlamentet och tyska folket. Han vill låta så tuff som möjligt hemåt.

(Därmed inte sagt att en grexit inte skulle vara det bästa, det kanske det skulle. Jag har ingen aning).
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 09:59
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Jag förstår inte resonemanget att skära ner,höja momser,skatter m.m.
Sälja ut hamnar m.m.???Nä!!Vem/vilka krafter tar dem?Inget bra tror jag.
Bara mer ruffel.Se bara här hemma, fr.o.m.Domänverket,Televerket(telefonkatalogen såldes via Holland,tror jag det var,för skattemässig fördel) osv.Sverige ska inte slå sig för bröstet.Jävla rufflare!!!(tycker jag)Politiker med fina pensionsavtal,tjänstemän med detsamma...Många är bara rövslickare utan tillräckligt kunnande(fortfarande mitt tyckande)

Redan nu far familjer hellre till Thailand 2v än Grekland 1v pga.höga kostnader.
En vän och hans sambo+3barn räknade på stolar till Thailand och boende o mat m.m.Behöver jag fortsätta?
Få ordning,städa bort korruption,underlätta för företagen och krav på motprestation med att betala skatter.
Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i..
Alla måste ju hjälpas åt.Inte dra iväg med sitt pick o pack(pengar m.m.)
Grekland har ju tillgångar...Omstart/Nystart...
Många tankar om vårt älskade Grekland snurrar på...
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 11:48
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

En av allt fler som inte håller med om att åtstramningar skulle vara lösningen är som bekant Paul Krugman (s.k. Nobelpristagare i ekonomi). Och han menar alltså att budgetöverskottet i slutet av 2014 helt enkelt berodde på att man då släppte lite på åtstramningarna:
http://krugman.blogs.nytimes.com/201...pause-of-2014/

Lite svårgenomträngligt och tekniskt kanske, men som icke-nationalekonom till yrket (dock ingår matte i min dagliga gärning) förstår åtminstone jag hans poäng efter ett par genomläsningar.
Finns f.ö. många intressanta inlägg i hans blogg (även kommentarerna). Tycker jag, alltså.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 12:49
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Fastighetsskatter m.m. var på tapeten i SVT morgon tv och det är mycket att ta tag i.

Vad sa de om fastighetsskatter? Vi utlänningar likasom greker betalar ju mycket fastighetsskatt!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 12:54

Vad jag förstod så har inte Grekland nåt egentligt fastighetsregister. Vilket är ett av de problem dom behöver ta tag i. En rättvis fastighetsskatt (mer skatt ju större/finare fastighet) är en bra skatt. Anser många. Bl.a. jag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 13:07
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Det är ju just det vi betalar här.En procentuell summa baserat på hur stort hus,tomt,hur gammalt/nytt,var,hur nära stranden mm.....
Tidigare las det på elfakturan men från förra året måste det betalas direkt till Skatteverket!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 13:12
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av dettis Visa inlägg
Jag förstår inte att man kan säga att man inte är orolig för hur det skall gå för grekerna. Grekland är ju inte bara ett semesterparadis för människor med en magväska full med pengar.
Vi som bor här ser hur folk kämpar och hur oroliga de är för framtiden, vi är också oroliga.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 13:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:

Jag har full förståelse för din oro, den du själv ser i din näromgivning på Kreta. Men där befinner inte jag mig, jag kan inte se det du ser. Jag kan läsa och förstå, vilket jag gör! Jag kan inte påminna mig att jag sett något i Grekland som fått mig att reagera och som i så fall skulle ha varit relaterat till nuvarande situation. Om jag ser ett par år tillbaka så har jag väl i så fall haft "tur", fel ord kanske men platserna jag har varit på har kanske varit förskonade från det du och många andra ser?

Okej, nu senast på Syros, inne i Ermoupolis så såg jag två tiggare, en kvinna med litet barn och en tonåring som båda gick runt bland barerna på kvällarna då det fanns som mest folk i rörelse. Jag såg en man som vid varje tillfälle jag såg honom, satt och sov på en stol utanför ett café. Han var sjaskigt klädd och hade ena foten i en stor plastpåse, antagligen en skada av något slag?

Som alltid syns även hus som är fallfärdiga, lokaler där någon slags verksamhet har upphört. Men det går inte att veta när detta har hänt, förra året eller tidigare? Därför är det svårt att förstå om det handlar om något som hänt 2014-15?

Därför hävdar jag att jag personligen inte är orolig men jag är medveten att det jag kallar "återhämtning i ekonomin" i Grekland, naturligtvis kommer att ta enormt med tid. Har jag som sagt haft "tur" och missat det som kanske hade fått mig att reagera och tänka efter?

Och jag är fullt medveten att Grekland inte bara är ett semesterparadis för folk med magväskan full med pengar, ska jag ha dåligt samvete för att jag platsar rätt bra i denna kategori människor?

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 13:26

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Det är ju just det vi betalar här.En procentuell summa baserat på hur stort hus,tomt,hur gammalt/nytt,var,hur nära stranden mm.....
Tidigare las det på elfakturan men från förra året måste det betalas direkt till Skatteverket!
Jovisst, men vad jag förstod så är det många fastigheter som inte är med i nåt slags register och därför inte betalar nån fastighetsskatt (antar att det som vanligt är dom som borde ha råd att betala som inte gör det). Som jag förstod det, alltså.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 14:53
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Vad jag förstod så har inte Grekland nåt egentligt fastighetsregister. Vilket är ett av de problem dom behöver ta tag i. En rättvis fastighetsskatt (mer skatt ju större/finare fastighet) är en bra skatt. Anser många. Bl.a. jag.
De begynte å registrere eiendommer i slikt register før krisen, kommune for kommune (min leilighet er f.eks. registrert). Hvor langt de har kommet er jeg ikke sikker på, grekerkjæresten sier det bare er små landkommuner som ikke har registrert ennå. Da krisen slo til for fullt var det ikke penger igjen på budsjettet til å opprette registreringskontor i de små kommunene.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 15:17

OK, då borde det ju vara i alla fall hyfsat heltäckande redan. Verkar alltså som han på tv i morse hade dålig koll. Men så var ju nationalekonom också...
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 15:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 15:49

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Min kompis arbetar på ett sånt där register, poleodomia, och det är ett oerhört komplicerat jobb. Hur många krångligheter som helst + att lagändringar kommer titt och tätt. Hennes chef är mer än förvirrad. Deras område är stort. Folk har hus men bor i andra världsdelar...men något är på gång i alla fall...
Det har jeg også hørt. Jeg fikk skjøte på min eiendom da jeg kjøpte den, så det var en enkel sak å få den registrert. Men det finnes folk som har hatt eiendommene i flere slektsledd, fra før det fantes skjøter i Hellas. To naboer kan vite at grensen mellom eiendommene deres går "mellom det gamle oliventreet oppå haugen og den steinen nede ved veien som er formet som et eselhode", men ingenting er noensinne skrevet ned. Problematisk nok, men hva med de som ikke har et godt naboforhold? Oppmåling koster uansett mye penger, og greske bønder har jo stort sett ikke flust av det.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 16:36
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Jag håller verkligen med dig, dettis!! Min empati för det grekiska folket är oerhört starkt!! Om vi frångår det rent "politiska läget" för en stund...Jag funderar mycket över hur till exempel den höga arbetslösheten hanteras. Finns det något socialt skyddsnät (stiftade lagar) i form av "arbetslöshetsersättning", "ekonomiskt bistånd"? Vad gör alla dessa ungdomar som inte har något jobb? Hur löser människorna att betala sitt leverne nu när bankerna är stängda, fakturor till exempel? Jag skulle verkligen uppskatta att få svar ifrån någon som bor i "verkligheten". Antaganden och att personer har läst det någonstans har jag tillräckligt av...
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 16:56

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
Jag funderar mycket över hur till exempel den höga arbetslösheten hanteras. Finns det något socialt skyddsnät (stiftade lagar) i form av "arbetslöshetsersättning", "ekonomiskt bistånd"? Vad gör alla dessa ungdomar som inte har något jobb?
Før kunne man få arbeidsledighetstrygd i opptil 1,5 år om man hadde jobbet lenge, nå er den redusert, iallfall for de fleste, til 0,5 år, med en liten utbetaling i måneden, ca 200-300 euro er vanlig.

Deretter: Ingenting.

Slik har det alltid vært, det har aldri vært et "sosialkontor" man kunne henvende seg til dersom man ikke fikk ny jobb etter at perioden med arbeidsløshetstrygd utløp. Da måtte man leve på foreldre/besteforeldre/ektefelle, kanskje ta seg en strøjobb i ny og ne. Pensjon tjener man naturligvis ikke opp, og man må betale for helsetjenester. Man er altså ikke trygdet på noen måte uten jobb. En jobb man betaler skatt i, vel merke, det er derfor det er så overdrevet når det skrives at "grekerne ikke betaler skatt". Betaler de ikke skatt får de heller ikke "pensjonspoeng" eller gratis helsetjeneste, f.eks.

Så mister f.eks et ektepar med barn jobbene sine (som mange har gjort nå), må de ofte flytte hjem til foreldre/besteforeldre og leve på deres pensjon. Som i verste fall ikke er mer enn 2-300 euro per måned den heller. Nesten 4 av ti barn lever under fattigdomsgrensen. Og fødselstallene, som var lave i utgangspunktet, synker enda mer, for hvem tør å sette barn til verden nå?
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 17:42
Maggys avatar

Tack, Admirala, för ditt svar!! Det här ger en helt annan dimenssion, anser jag, inför kommande diskussioner här!

Jag nöjer mig inte med "hörsägen" och har aldrig gjort. Politiska "revolutioner" och eventuella kommande förändringar inom EU/EMU, kommer alldeles säkert att "förevigas" i kommande historiebeskrivningar/böcker. Däremot inte kring hur människor levt i de olika samhällena.

Berätta gärna mer, Admirala!!
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 18:22

Dette med helse og betaling er virkelig en tragedie for mange. Folk dør fordi de ikke har råd til behandling. Min "svigerfar" måtte nylig opereres for en sykdom som er dødelig uten operasjon. Prisen var 3000 euro (for ordens skyld: og ingenting i fakelaki/konvolutt). Denne operasjonen var tidligere gratis.

En månedslønn på 1000 euro regnes for tiden som en høy lønn i Hellas, så prisen for operasjonen er altså tre høye månedslønner. Heldigvis for svigerfar har han en datter og svigersønn som fremdeles har gode jobber, så de betalte regningen til sykehuset. Legene sa etterpå at han ville dødd i løpet av få måneder om han ikke hadde blitt operert, det samme sa "fastlegen" hans, som er en venn av familien og var den som oppdaget sykdommen før det var for sent.

Men svært mange har jo ikke så mye penger. Folk dør altså, rett og slett fordi de ikke har råd til å betale for behandlinger og operasjoner.
Svara med citat
Gammal 2015-07-16, 19:11
Maggys avatar

det här handlar ju om solidaritet gentemot länder, medlemmar i EU. Visst kan vi ju tycka vad vi vill om EU/EMU men nu är vi ju där...Såklart förväntar sig ju länderna inom den monitära unionen att det ska finnas en något sånär jämlik lagstiftning/levnadsstandard? Var det inte det som var tänkt från början? Av olika skäl är ju inte alla länder komna lika "långt", men då måste de ju få hjälp att komma framåt? Det här är en allvarlig situation i Grekland då landet håller på att "förlora" åtminstone en generation...jag skulle vilja säga två generationer...
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:11.