Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 00:04
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Men jag menar, du har pengar på ditt konto, du får räkningen med ett kontonummer dit räkningen ska betalas och du för över betalningen via din internetbank?

Så måste det ju gå till för de flesta. Om alla betalar alla räkningar kontant skulle de ju inte ha klarat månadsskiftet utan att riskera hamna hos kronofogden allihop - eftersom de bara får ta ut 60 € om dagen.
Nej jag menar att om du inte kommer åt ditt konto!
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 00:09
Greekfamilys avatar
Greekfamily Greekfamily är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Finns en sak som Grekland bryter emot vilket jag påtalat herrarna i Parlamentet i EU via mail
Det är att Grekland inte ska bryta mot överenskommelsen som gjorts gällande sanktioner mot Ryssland. Detta borde föras in i avtalet som ligger till grund för nytt stödlån.
Vem vill ha in ryssarna i Grekland och vad kan det ställa till med vill ingen veta.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 00:28
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Grekland är trots allt medlem i NATO och regeringen och möjligen även parlamentet har nyligen uttalat att de så ska förbli. Tvekar landet på den punkten finns stort land i väst som kommer att ha mer än starka synpunkter.

Jag tror inte att de behöver föra in något om ryssen i dokumenten. Det faller på sin naturliga orimlighet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 00:32
elena2de elena2de är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2015

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Grekland är trots allt medlem i NATO och regeringen och möjligen även parlamentet har nyligen uttalat att de så ska förbli. Tvekar landet på den punkten finns stort land i väst som kommer att ha mer än starka synpunkter.

Jag tror inte att de behöver föra in något om ryssen i dokumenten. Det faller på sin naturliga orimlighet.
och det är tack vare Greklands samtal med Ryssland som stora landet i väst började sätta press på Merkel
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 06:28
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
Leif GW eller inte. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier. Då hjälper det inte att stå och lova. Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:18
LenaochJanis LenaochJanis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Nu ska Grekland straffas, som en skolklass som opponerat sig mot sin skolledning. Att se och höra finansminister Stubb när han triumferande deklarerade att " det här paketet är mycket, mycket hårdare än det som Grekland förkastade i folkomröstningen" var beklämmande. Jag inser mycket väl att uttalandet var riktat till hemmaopinionen. Det är många som är rädda om sina små taburetter. Snyggt var det inte.
/Lena
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:22
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Kommer vi idag äntligen få se ett beslut, tro
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:40
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
Nu ska Grekland straffas, som en skolklass som opponerat sig mot sin skolledning. Att se och höra finansminister Stubb när han triumferande deklarerade att " det här paketet är mycket, mycket hårdare än det som Grekland förkastade i folkomröstningen" var beklämmande. Jag inser mycket väl att uttalandet var riktat till hemmaopinionen. Det är många som är rädda om sina små taburetter. Snyggt var det inte.
/Lena
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:49
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Verkar som det kommit fram en deal nu fast inga detaljer än

http://www.theguardian.com/business/...d-no-deal-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:54
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av LenaochJanis Visa inlägg
/Lena
Jag såg Stubb i tv, tycker nog inte att han uttryckte sig triumferande, snarare bekymrat. I vilket fall som helst har du nog rätt i att det var riktat till hemmaplan. Och av det kan man förstå kärnan i problematiken, euroländernas ledare måste komma fram till nått gemensamt som dessutom möjligen kan få folklig acceptans i hemlandet. Samt i vissa fall godkännande i parlament, folket kan kanske köras över men inte parlamenten.
Här gjorde Tsipras o co ännu en grov felbedömning när man lovade väljarna att man skulle få en starkare förhandlingssits vid ett nej. Nu förhandlar han istället med ett europa som kan tänka sig en grexit som ett bättre alternativ.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 08:57
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg

Ja,återstår att se vad det blev!
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 09:06

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg

heja Grekland!!! hoppas bara priset inte blev för högt
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 09:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Fajotta Visa inlägg
. Det är ju ändå så att Grekland måste vända på skutan och få bättre statsfinansier.
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Citat:
Tror inte en sekund att detta dramat skulle hållit på så länge om inte Merkel verkligen ville ha kvar Grekland i samarbetet.
Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 10:08
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Du kan väl titta på ett klipp från Godmorgon i SVT i fredag så får du en liten inblick i problemet med hjälp utifrån.
http://www.svtplay.se/klipp/3096613/...eindrivning-ut
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 10:22

Citat:
Klart de måste få bättre statsfinanser. Men frågan är hur. Så som det nu gått till låter mer som hot och tvång än politiskt samarbete för mig. Att ställas inför ultimatumet Antingen går du med på våra stenhårda krav eller så åker du ut på några år, och först om du åker ut sockrar vi med en omstrukturering av skulden - det är inte förhandlingar för mig, det är utpressning.

Nu såg jag visserligen att en omstrukturering av skulden antagligen kommer att finnas med i fortsatta förhandlingar, och det är bra. Det är inte bara jag och andra blöthjärtade vänsterkalimeror som tror att det behövs, det är även många ekonomer.

Sedan kan jag tycka att det hade varit bra med kraftfullt europeiskt stöd i den grekiska statsförvaltningen, till exempel vad gäller skatteindrivningen. Men när man ser vilka metoder de tog till under den gångna helgen känns det inte förtroendeingivande.

Haha, när jag först läste det där såg jag inte ditt andra "inte". Jag tolkade dig som att det inte skulle hållit på så länge om Merkel verkligen velat ha kvar Grekland. Och det lät helt rimligt för mig, jag trodde under helgen att de bedömare som trott att detta var Tysklands sätt att trycka ut Grekland hade rätt. Reglerna säger tydligen att ett land inte kan sparkas ut ur euron, däremot kan det själv begära utträde. Och blir det tillräckligt obehagligt därinne, så ...
Håller helt med
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 10:25
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Från dagens ekathimerini

http://www.ekathimerini.com/resource...humb-large.jpg
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 10:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
Ska titta på ditt klipp när jag har bättre tid men - teckningen
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 10:34

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
så sant
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 11:00

från The Guardian: Analyst Marc Ostwald of ADM Investors services reckons the measures in this bailout package are “infinitesimally worse” than the ones turned down in last Sunday’s referendum:

Indeed what is on the table as a deal highlights that:

a) there is no long-term future for the Eurozone;

b) the desire on the part of Eurozone creditor nations to completely destroy the Greek economy - it can certainly be asserted that this is indeed a worse deal than the 1919 Treaty of Versailles.
Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 12:43
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Citat:

Jag tror att alla försvarar euro-bygget till varje pris. Själv är jag glad att jag röstade nej och att vi slapp. Tycker, som de flesta andra här, att den vanliga greken får betala ett alldeles för högt pris. I min lilla enkla hjärna tycker jag att Grekland förtjänar betydligt bättre politiker som kan dra in lite mer skattepengar och banta bort onödigt inom de offentliga. Men det krävs långsiktighet och inte ständiga nyval där den som lovar mest vinner. Men jag är ingen nationalekonom
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:54.