![]() |
|
||||
|
||||
![]()
EU-toppmötet ställs in...Eurozonens möte fortsätter i eftermiddag...
www.allehanda.se/ekonomi/eu-toppmotet-stalls-in |
|
|||
|
|||
![]()
Innebär detta att man lämnar ut sitt kontonummer till en vän i Grekland och vännen sätter in pengar (euro) på mitt bankkonto som jag därefter kan ta ut (i euro) när jag är i Grekland eller något annat euro-land och sedan lämnar över det till vännen när vi väl träffas? Är det så det är tänkt, eller har jag missförstått?
Tveksamt om det funkar då det kan finnas begränsningar för internationella överföringar (det påpekas i tråden). En annan sak är att lämna ut kontonummer till vänner. Det är väl inte många jag skulle lita på, förmodligen ingen. Vännerna har sina vänner som har sina vänner....känsliga uppgifter kan vandra vidare. Ett annat problem är var man skulle göra en sådan överföring (om det skulle gå). Vilken/vems dator? Förmodar det skall vara över internet, och jag har som vana att inte utföra känsliga bankärenden över nät som inte innehar bra skydd, kryptering, o s v. Dessutom skall det vara från min dator. Man vill gärna hjälpa, men jag skulle inte vilja hjälpa på detta sätt. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det kunne de. - Kjennes som et slags 'taskenspilleri'. At det opereres med skjulte agendaer, i politikken og i arbeidslivet for øvrig, det vet vi jo. Likevel blir jeg skuffet. Dog fornøyd med at det lekkes til pressen, hvordan skulle verden ellers sett ut? Det digitale har sine fordeler ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Klart att jag tycker att det är bra med läckor till pressen
![]() Men jag funderar alltid ett varv över syftet bakom läckan. Det finns alltid ett. Taskspeleri är för övrigt ett bra ord för vad som verkar pågå nu. Igår kväll kändes det förfärligt. Men nu skulle det inte förvåna mig om de kommer ut sent ikväll (mötet återupptas kl 16), lugna och fulla av tillförsikt, inte ett ord om femåriga grexits eller Finland, istället säger de att nu jobbar vi vidare i positiv anda med Grekland med början imorgon (två dagars förhandlingar under veckan skulle vara planerade, sas det under dagen igår). Allt för att pressa Grekland. Eller så kommer de ut kl 18 och grexit är ett faktum ![]() Senast redigerad av inkfish den 2015-07-12 klockan 11:06. |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg ville nok heller ikke vært så snill. Når det gjelder dette med personvern og muligheten for misbruk; man k a n komme opp i store problemer om man lar andre disponere kontoen.
Et alternativ måtte være at den man vil hjelpe får egen konto og eget kort. Men fordi jeg allerede har prøvd å ordne en norsk konto som skulle disponeres av sønn permanent bosatt i utlandet, vet jeg at det i hvert fall ikke går uten videre h e r i landet (ga opp det prosjektet, for komplisert). Senast redigerad av malou den 2015-07-12 klockan 12:03. |
|
||||
|
||||
![]()
"Politisk tortyr" var ordet, Inkfish.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Finansministrarna har varit bad guys tidigare, medansvar regeringscheferna har haft en mer försonlig inställning. Så mötet nu i eftermiddag kommer nog att ge svaret.
Så för de som vill vara kvar i Euro får de hoppas på att vissa förhandlingar fortgår. Tex kommer de nog kräva förtydligande eller garantier av Grekerna innan ett eventuellt avtal. Förtroendet mellan parterna är väl inte de bästa. |
|
||||
|
||||
![]()
Från BBC:
Individuals are allowed to take out only €60 (£42; $66) a day for this period, although they can bank online more freely, so they can pay their bills online. They cannot move money to accounts abroad. Från Bloomberg: What about Internet and phone banking? Money can be transferred through Internet/phone banking provided it’s within the country. There’s no limit on these transactions. Transferring money abroad is banned. Are foreign transfers possible? The Committee of Bank Transaction Approval of the country’s General Accounting Office needs to approve all transactions to foreign banks. (for eg: money to be sent to Greek students studying abroad or for health purposes) Detta är vad som gäller hittills. Blir kapitalkontrollen långvarig, vilket jag läste igår att den kan bli, kommer den antagligen inte att se ut som idag. Gränsen 60€ måste ju vara alldeles för lågt satt, t ex. Men någon form av begränsning av utlandsöverföringar skulle jag helt amatörmässigt gissa blir kvar, om än inget totalförbud. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är därför det är synd att regeringscheferna ställde in idag - nån halvtimme efter att Dijsselbloem twittrat att han just informerat Tusk om utfallet av gårkvällens möte. Sedan ställde Tusk in. Det är illavarslande. Å andra sidan, även om EU-ledarna skulle kunna fatta ett självständigt beslut skulle det väl se helkonstigt ut om de inte hade något underlag alls från finansministrarna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, visst känns det så. Det kan omöjligt komma något gott ur det här, hur det än går.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Glöm vad jag sa om kl 16 idag, de verkar ju samlas nu. Kl 16 måste ha gällt nåt annat, kanske pizzabeställningen inför kvällens sittning.
Jag försöker följa det på twitter men det går inte, precis som igår kväll är hashtaggen #eurogroup översvämmad av rasande greker. Måttet är så otroligt rågat och Schäuble bör nog inte överväga en Greklandssemester de närmaste 15-20 åren. |
|
|||
|
|||
![]()
Även föra över pengar till Grekland verkar osäkert, denna varning har jag fått när jag loggat in på icabanken:
"Med anledning av den rådande situationen i Grekland finns det risk att betalningar till Grekland kan bli försenade, stoppade och även slutgiltigt gå förlorade. Det är bra att tänka på detta innan du gör utlandsbetalningar till Grekland så länge osäkerheten kring den finansiella situationen i landet består." |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är bara finansministrarna som har möte nu...samtliga i eurogruppen i eftermiddag. Eu-toppmötet är inställt. http://www.allehanda.se/ekonomi/nya-...el-utan-lofven |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, att toppmötet med samtliga regeringschefer ställdes in vet jag, det skrev jag ju i ett annat inlägg.
Eurogruppen är finansministrarna. De som träffas kl 16 i eftermiddag är tydligen euroländernas ledare. |
|
||||
|
||||
![]()
Gå förlorade? Undrar hur de tänker kring det. Hoppas de har belägg för det, annars gör de ju en svår situation ännu värre.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är bannemej inte lätt att ha just nu
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det där med 5-årig grexit. Är ni säkra på att det är nått negativt?
Någon i tråden har talat om valutabyte under kontrollerade former, vilket jag inte trott går att få till. Detta kanske är något åt det hållet. Inför en parallell valuta, få en bättre konkurrenskraft. Kanske fortfarande ha kvar uppbackningen från ECB (så att banksystemet inte kraschar) iom att man formellt inte lämnar eurogruppen för gott ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
![]() |
|
|