![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Där håller jag också med. Min familj som bor i Sverige har sagt att det har blivit mkt "bråkigare ute" nu d senaste åren.
Det där med svenskaskola låter ju jätteroligt. Synd att vi inte har någon sådan. I och för sig så skulle det vara kul om det fanns en svensk över huvudtaget här. ![]() Man lever ju bara en gång så det gäller ju att ta vara på det man har. Så vi får lära oss kämpa på och "tänka positivt" ![]() Agapi |
|
||||
|
||||
![]()
Men så läser man svenska tidningarna och ser alla våldtäkter, knivslagsmål, mord mm mm varje dag och då är jag glad att jag bor här.
Monica[/QUOTE] Bra skrivet ![]() Martinifk |
|
||||
|
||||
![]()
Fast den svenska landsbygden är också rätt lugn om man bortser från midsommar och älgjakt.
![]() //PO -agronomis kleptomanis |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Agda |
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=Agda Den tiden är förbi då den svenska landsbygden var lugn och trygg. Det händer mycket mer otäcka saker där än i storstäderna!
Agda[/QUOTE] Det påståendet får du nog förklara. Den svenska landsbygden är enligt all tillgänglig statistik en av världens lugnaste platser. Vissa brott har tom minskat sett över en längre tidsperiod. Tyvärr är inte massmedias bild den enda sanna beskrivningen av verkligheten. Visst förkommer brott även på svensk landsbygd men som på alla andra ställen sker de flesta våldsbrotten inom hemmets väggar. Eva Senast redigerad av Eva L den 2006-10-14 klockan 10:22. Anledning: Stavfel |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror att det är en myt att det sker färre våldsbrott i Grekland än i Sverige. Förmodligen anmäls de dock mer sällan i Grekland och anmälda brott uppmärksammas inte i massmedia lika ofta där som här.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Og vet du med sikkerhet at forbrytelser anmeldes sjeldenere her? I så fall er det utrolig mange som ikke anmeldes, dersom Hellas er like "kriminelt" som Sverige. Særlig siden her er ca 2 millioner flere mennesker enn i Sverige: Noen tall (fra 2001) Kriminelle handlinger registrert av politiet: Hellas: 439.630, Sverige 1.189.393 Herav f,eks: Mord, Hellas: 139, Sverige:90 RAN, HELLAS: 1.939, SVERIGE: 8.538 VOLDSKRIMINALITET: HELLAS: 9.501, SVERIGE 76.758 INNBRUD: HELLAS: 31.903, SVERIGE: 15.169 BILTYVERI: HELLAS 5.429, SVERIGE: 73.309 (Tallene er fra det britiske innenriksdepartementet, http://www.homeoffice.gov.uk/rds/pdfs2/hosb1203.pdf) |
|
||||||
|
||||||
![]()
Detta var mycket intressant statistik.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() Citat:
Citat:
Men naturligtvis finns det "svarta får" där som här. Men min uppfattning är att Greken i gemen inte begår brott mot oss som turister eller sina landsmän. Att h*n sedan har två svartjobb och vägrar betala skatt är en annan sak. Fast det är det ju lite svårt att hitta statistik på... ![]() Så vilka begår dessa brott då? Jag brukar läsa såväl Athen News och Ekathimerini på nätet nästan varje dag. Och de är inte blyga med att sätta ut både namn, ålder och nationalitet när någon blivit anklagad för ett brott. Och visst finns det många Grekiska namn, men det finns ungefär lika många som inte är Grekiska.... Låt debatten börja. Det är enkelt att skylla på "andra". Detta har varit uppe förut här på Forumet. Och naturligtvis finns det sociala orsaker bakom de flesta brott som gäller tex rån och inbrott. Man vill gärna kunna äta varje dag. Och om man inte har pengar och jobb så ligger ju den kriminella banan lätt tillhands... Peter Senast redigerad av Peter den 2006-10-14 klockan 17:11. Anledning: Någon dag ska lära mig stava... |
|
||||
|
||||
![]()
"Fast bara 90 mord under ett år i Sverige? Låter lite tycker jag"
Svensk brottsstatistik skiljer på mord, dråp, misshandel med dödlig utgång samt vållande till annans död. Alltihop lika dödligt och rubriceras oftast som mord i media, men bara en mindre del blir dömda och räknade som mord. Jag vet inte hur Grekland räknar men viss risk för äpplen & päron är det nog. //PO |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men. Nu har våra kära politiker av någon outgrundlig anledning bestämt att rattfylla med dödlig utgång inte ska kallas vid sitt rätta namn, alltså mord, utan fastmer fordonsolycka. Med andra ord. Vill du ta livet av en rival, ovän, medtävlare eller liknande, så ska du således inte införskaffa ett vapen av typ skjut-, stick- eller spräng-. Då kan du nämligen dömas till ett hårt fängelsestraff. Ja, om du lyckas i detta uppsåt och under förutsättning att du åker fast. Sätter du dig däremot bakom ratten, efter ett par bajer eller några glas vin, och kör över din antagonist, så får du maximalt två månader på en öppen anstalt. Men resultatet för din egen del blir ju detsamma. Vilket ju bör vara syftet med det eventuella mordet. R ![]() Senast redigerad av Rasmus den 2006-10-14 klockan 21:43. Anledning: Stavfel. |
|
||||
|
||||
![]()
Mord kräver uppsåt.
Hur illa det än är när ett rattfyllo kör ihjäl nån så tycker nog jag att det är bra att en skarpare brottsrubricering och ett hårdare straff måste finnas för den som uppsåtligen tar livet av nån annan. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är ju som inkfish påpekade UPPSÅTET som är avgörande i svensk lagstiftning. Moralist är det synsättet rätt enligt mitt sätt att tänka. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cynisk men sorgligt sann statistik, ju högre hus desto högre staplar i diagramen.. Mvh PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fast säg den svensk som skulle sätta upp en Till Salu-skylt på huset, upplysningar tel xx xx xx, och sen låste det på det här sättet:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är det för hus och framför allt var? Här där jag bor, i Sverige, är det inte ovanligt med olåsta dörrar, oavsett om det gäller hus eller bilar.
Sånt där handlar inte om vilket land man är i, utan helt och fullt var i landet man är och hur stöldbegärligt huset/bilen är. |
|
||||
|
||||
![]()
Ta det inte så allvarligt, jag tycker bara det är så rart att låsa ett hus med ett skosnöre och tyckte att det passade in i här.
![]() Det är i den gamla delen i Emborio på Santorini. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ju ett bra sätt att hålla dörren stängd.
Grejen är ju att det ganska ofta här i forumet beskrivs stora skillnader mellan Sverige och Grekland - och jag tycker så gott som varje gång att det bara speglar att den som skriver det har en begränsad syn både på Sverige och Grekland. Båda länderna är ju mångfassetterade, och mycket fungerar och ser ut väldigt olika i olika delar av länderna. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Medelgreken har oftast 2 eller tom 3 jobb, och jobbar oftast 6 dagar i veckan. Monica |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
och kunde inte heller någon svenska, men hade gett sig fasen på att det skulle gå bra. Började jobba på Big Burger och stekte hamburgare dagarna i ända efter 2 veckor i Sverige, 26 år gammal var det inte roligt. Men någonstans måste man ju börja. Efter ett halvår började han på SIF svensk undervisning för invandrare som han dessutom fick betalt för, något sådant finns vad jag vet inte i Grekland. Så visst är väl Sverige ett föregångsland. Sedan gick han resturangskolor och praktiserade på olika ställen där fick han kontakter och började slutligen på Globen resturang som servitör och slutligen som hovmästare där. Efter 9 år i Sverige flyttade vi till Grekland eftersom hans längtan blev för stor, jag tyckte att nu var det min tur att ställa om mig och försöka även jag. Kanske lite tips till dina kompisar. Citat:
Citat:
monica |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|