![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag störs normalt sett inte av strandförsäljare, men visst finns det undantag. På Sardinien var de dock väldigt ettriga och MÅNGA. Lite jobbigt faktiskt, när de nästan stod på kö för att erbjuda sina varor.
I Brasselandet däremot. De var en del, men de var aldrig påträngande och de flesta sålde faktiskt inte krimskrams. Många sålde matvaror. En sålde små köttpiroger, som var grymt goda. En annan snubbe, gick runt med en minigrill, där han sålde grillade oststänger. Grymmegott det med! Öhhh...Nu vet jag inte hur du tänker, men n-ordet är INTE socialt accepterat i Sverige. ![]() /Netwolf |
|
|||
|
|||
![]() Får man skriva "Brasseland" ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jamen så er det jo godt at jeg ikke bor i Sverige. Lad mig for øvrigt henvise til forumreglerne, hvor bl.a. dansk er opført som officielt sprog her på Kalimera. Måske burde du arbejde lidt med dit tilsyneladende noget anstrengte forhold til andre sprog og andre kulturer end svensk. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Udgangspunktet er altså, at Kalimera er et internationalt site, og således behøver jeg ikke at bekymre mig om, hvad som er eller ikke er socialt acceptabelt i Sverige. Ordet neger er et helt ordinært dansk ord. Havde jeg derimod skrevet nigger, negertamp eller kaffer, så havde det været en ganske anden sag. Jeg kunne måske have anvendt ordet afrikaner, men jeg ved jo ikke, hvor manden oprindeligt kommer fra. Han kan være fra Argentina, Canada eller fra Island, og i så fald vil det ikke være korrekt at kalde ham for afrikaner. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() / Tom |
|
||||
|
||||
![]()
Ni har inte kommit längre där alltså...
![]() Om detta är ett ord som kommer accepteras på Kalimera så får man helt enkelt fundera på om det är dags att lämna! ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Där får väl Janne markera gräns Malin? Larvih menade inte att nedvärdera någon med att använda ett danskt ord som är ok språkbruk där. Jag tycker också att neger är ett icke önskvärt ord, men reagerar också på Wolfens ord Brasseland....Det är inte ok. Landet heter Brasilien.
Lissi |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Du ved sikkert, at sprog er under kontinuerlig udvikling... Og var du ikke rigtig vågen her..? |
|
|||
|
|||
![]()
Apropå ordens valörer (och för att i någon mån återgå till tråden):
"Gatuhökare" förefaller sprunget ur egen fatabur. Hökare torde idag motsvaras av livsmedelshandlare. I min barndom talte dock de äldre om kötthandlare såsom hökare (jmfr hökarepanna och hökarebod). Föreslås därför att bemälda affärsidkare härefter benämnes månglare, nasare eller krämare. Senast redigerad av Pnyx den 2015-02-20 klockan 17:21. |
|
||||
|
||||
![]()
Grejjor o pinaler säger jag klart nej till!!!Vissa spanar o andra tar/stjäl.
Massage har jag provat men de flesta har tyvärr dåliga kunskaper om vad de gör och det är asiater som troligen ej har nå´t tillstånd.Det här var på Kreta,KatoStalos. Jag har fått veta att de får snabbkurs i hemlandet,i avseende att tjäna snabba pengar.Nej!!Man ska undvika att gynna dem,tycker jag.Se till att hålla grekerna med jobb istället. Konstigt att det är så få greker ändå som jobbar med massage o kroppsvård. Turkarna har det ju mer på"menyn"... Jag har ej besökt Turkiet,ska tilläggas. ![]() Hasse |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.expressen.se/gt/raseri-mo...olls-inlagget/ Naturligtvis använder man inte n-ordet om man vill vara PK och heller inte om man vill visa respekt för sina medmänniskor över huvud taget. Men visst är det svårt att göra sig av med det om man egentligen inte har avsikten att kränka någon när man använder ett ord som man rotat betydelsen av i inlärningen. Det tar väl en generation att lära om antar jag. I Danmark har man kanske inte samma krav på PK i det här avseendet. Om man tycker att det är besvärande så kan man framföra sin åsikt och ha en dialog om det. Jag tror inte att Danskar i allmänhet är onda på det viset, så det borde inte vara några problem. (PK = politiskt korrekt) |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
/Netwolf - ättling från gammal skogslappsläkt! |
|
||||
|
||||
![]()
Har svårt med denna tråd. Förvisso Arne som skapat den, skiftande status i forumet. Hökare är för mig helt enkelt försäljare, utan status av vilken försäljare. Tex. var vår lanthandel på 60-talet ett exempel på "hökare" o det var inget negativt. De hade det mesta som behövdes.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej, på svenska heter det Brasilien. Och i Sverige pratar vi svenska. Eller kallar du Frankrike för France också? Och Spanien för España? Vad säger du i så fall om det landet jag kallar Grekland?
|
|
||||
|
||||
![]()
När det gäller gatuhökare och strandnasare är det väldigt högt på åsiktsfronten ser det ut som
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Ordet är inte accepterat i Sverige, och därför inte heller accepterat i forumet och jag vill att alla respekterar det.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Langt de fleste danskere kalder trods alt stadig en spade for en spade og en skovl for en skovl. |
![]() |
|
|