Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-02-19, 21:05
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Dessa Gatuhökare!

Jag störs normalt sett inte av strandförsäljare, men visst finns det undantag. På Sardinien var de dock väldigt ettriga och MÅNGA. Lite jobbigt faktiskt, när de nästan stod på kö för att erbjuda sina varor.
I Brasselandet däremot. De var en del, men de var aldrig påträngande och de flesta sålde faktiskt inte krimskrams. Många sålde matvaror. En sålde små köttpiroger, som var grymt goda. En annan snubbe, gick runt med en minigrill, där han sålde grillade oststänger. Grymmegott det med!

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
f.eks. negeren, som holder til på Chanias busstation
Öhhh...Nu vet jag inte hur du tänker, men n-ordet är INTE socialt accepterat i Sverige.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 21:13
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
I Brasselandet däremot

/Netwolf

Får man skriva "Brasseland"

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 21:14
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Får man skriva "Brasseland"

Lissi
Hahaha, klart man får!
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 08:55
larvih larvih är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010

Citat:

...Nu vet jag inte hur du tänker, men n-ordet är INTE socialt accepterat i Sverige.
Virkelig..?

Jamen så er det jo godt at jeg ikke bor i Sverige.

Lad mig for øvrigt henvise til forumreglerne, hvor bl.a. dansk er opført som officielt sprog her på Kalimera.

Måske burde du arbejde lidt med dit tilsyneladende noget anstrengte forhold til andre sprog og andre kulturer end svensk.
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:45
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Virkelig..?

Jamen så er det jo godt at jeg ikke bor i Sverige.

Lad mig for øvrigt henvise til forumreglerne, hvor bl.a. dansk er opført som officielt sprog her på Kalimera.

Måske burde du arbejde lidt med dit tilsyneladende noget anstrengte forhold til andre sprog og andre kulturer end svensk.
Fast nu är ju Kalimera en svensk site och jag stöttar Netwolf till 100% här att det är ett ord vi bör undvika...och du också även om du är dansk! Har svårt att tro att danskar generellt använder detta ord...?
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 11:54

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg

Fast nu är ju Kalimera en svensk site och jag stöttar Netwolf till 100% här att det är ett ord vi bör undvika...och du också även om du är dansk! Har svårt att tro att danskar generellt använder detta ord...?
Kalimera er svenskejet, men jeg citerer: … Idag är Kalimera Skandinaviens i särklass största webbplats...

Udgangspunktet er altså, at Kalimera er et internationalt site, og således behøver jeg ikke at bekymre mig om, hvad som er eller ikke er socialt acceptabelt i Sverige.

Ordet neger er et helt ordinært dansk ord. Havde jeg derimod skrevet nigger, negertamp eller kaffer, så havde det været en ganske anden sag.

Jeg kunne måske have anvendt ordet afrikaner, men jeg ved jo ikke, hvor manden oprindeligt kommer fra. Han kan være fra Argentina, Canada eller fra Island, og i så fald vil det ikke være korrekt at kalde ham for afrikaner.
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 12:40
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad

Citat:
Ordet neger er et helt ordinært dansk ord. Havde jeg derimod skrevet nigger, negertamp eller kaffer, så havde det været en ganske anden sag.

/ Tom
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 15:41
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Citat:
Ordet neger er et helt ordinært dansk ord. .
Ni har inte kommit längre där alltså... Jag förstår heller inte att inte fler svenskar reagerar på detta! Kan inte vara en tråd som folk läser helt enkelt... I min värld används inte ord som detta.
Om detta är ett ord som kommer accepteras på Kalimera så får man helt enkelt fundera på om det är dags att lämna!
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 16:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Där får väl Janne markera gräns Malin? Larvih menade inte att nedvärdera någon med att använda ett danskt ord som är ok språkbruk där. Jag tycker också att neger är ett icke önskvärt ord, men reagerar också på Wolfens ord Brasseland....Det är inte ok. Landet heter Brasilien.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 16:58

Citat:

Ni har inte kommit längre där alltså...

... Om detta är ett ord som kommer accepteras på Kalimera så får man helt enkelt fundera på om det är dags att lämna!
Rom blev jo ikke bygget på én dag, så nej; nogle af os er åbenbart ikke kommet længere.

Du ved sikkert, at sprog er under kontinuerlig udvikling...

Og var du ikke rigtig vågen her..?
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 17:16
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Apropå ordens valörer (och för att i någon mån återgå till tråden):
"Gatuhökare" förefaller sprunget ur egen fatabur. Hökare torde idag motsvaras av livsmedelshandlare. I min barndom talte dock de äldre om kötthandlare såsom hökare (jmfr hökarepanna och hökarebod). Föreslås därför att bemälda affärsidkare härefter benämnes månglare, nasare eller krämare.

Senast redigerad av Pnyx den 2015-02-20 klockan 17:21.
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 17:19
MetaxaHasses avatar
MetaxaHasse MetaxaHasse är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2011

Grejjor o pinaler säger jag klart nej till!!!Vissa spanar o andra tar/stjäl.
Massage har jag provat men de flesta har tyvärr dåliga kunskaper om vad de gör och det är asiater som troligen ej har nå´t tillstånd.Det här var på Kreta,KatoStalos.
Jag har fått veta att de får snabbkurs i hemlandet,i avseende att tjäna snabba pengar.Nej!!Man ska undvika att gynna dem,tycker jag.Se till att hålla grekerna med jobb istället.
Konstigt att det är så få greker ändå som jobbar med massage o kroppsvård.
Turkarna har det ju mer på"menyn"...
Jag har ej besökt Turkiet,ska tilläggas.
Hasse
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 20:28
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Rom blev jo ikke bygget på én dag, så nej; nogle af os er åbenbart ikke kommet længere.

Du ved sikkert, at sprog er under kontinuerlig udvikling...

Og var du ikke rigtig vågen her..?
Under snart 20 års tid har rörelsen att byta namn på "en sån där boll" pågått i Sverige. Ute i skogarna och på landsbygden har det ändå ännu inte sjunkit in riktigt. Här är ett uppmärksammat fall i Vårgårda så sent som i höstas.
http://www.expressen.se/gt/raseri-mo...olls-inlagget/
Naturligtvis använder man inte n-ordet om man vill vara PK och heller inte om man vill visa respekt för sina medmänniskor över huvud taget.
Men visst är det svårt att göra sig av med det om man egentligen inte har avsikten att kränka någon när man använder ett ord som man rotat betydelsen av i inlärningen. Det tar väl en generation att lära om antar jag.
I Danmark har man kanske inte samma krav på PK i det här avseendet. Om man tycker att det är besvärande så kan man framföra sin åsikt och ha en dialog om det. Jag tror inte att Danskar i allmänhet är onda på det viset, så det borde inte vara några problem.

(PK = politiskt korrekt)
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 22:23
Netwolfs avatar

Citat:
Ni har inte kommit längre där alltså... Jag förstår heller inte att inte fler svenskar reagerar på detta! Kan inte vara en tråd som folk läser helt enkelt... I min värld används inte ord som detta.
Om detta är ett ord som kommer accepteras på Kalimera så får man helt enkelt fundera på om det är dags att lämna!

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..reagerar också på Wolfens ord Brasseland....Det är inte ok. Landet heter Brasilien.
Men hallå! Ordet Brasseland används ju inte i nedsättande mening, som n-ordet gjorts i alla tider(å ska man va riktigt j-a petig heter det faktiskt Brasil och inte det svenska Brasilien) Då borde man ju inte få säga Lappland heller. Det ingår ju till stor del i Sameland.

/Netwolf - ättling från gammal skogslappsläkt!
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 22:48
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Har svårt med denna tråd. Förvisso Arne som skapat den, skiftande status i forumet. Hökare är för mig helt enkelt försäljare, utan status av vilken försäljare. Tex. var vår lanthandel på 60-talet ett exempel på "hökare" o det var inget negativt. De hade det mesta som behövdes.
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 23:10
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
å ska man va riktigt j-a petig heter det faktiskt Brasil och inte det svenska Brasilien
Nej, på svenska heter det Brasilien. Och i Sverige pratar vi svenska. Eller kallar du Frankrike för France också? Och Spanien för España? Vad säger du i så fall om det landet jag kallar Grekland?
Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 23:19
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

När det gäller gatuhökare och strandnasare är det väldigt högt på åsiktsfronten ser det ut som
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 06:55
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Nej, på svenska heter det Brasilien. Och i Sverige pratar vi svenska. Eller kallar du Frankrike för France också? Och Spanien för España? Vad säger du i så fall om det landet jag kallar Grekland?
Hellas? Nä, visst har du rätt i det. Geografiska namn har olika namn på olika språk. Dock kallar man ju andra länder inte alltid vid dess rätta namn. Vem säger Amerikas Förenta Stater? Man säger Staterna eller USA (med svenskt uttal). Eller när man i dagligt tal säger England, när man egentligen menar Storbrittannien.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 08:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Udgangspunktet er altså, at Kalimera er et internationalt site, og således behøver jeg ikke at bekymre mig om, hvad som er eller ikke er socialt acceptabelt i Sverige.
Ordet är inte accepterat i Sverige, och därför inte heller accepterat i forumet och jag vill att alla respekterar det.
Svara med citat
Gammal 2015-02-21, 08:45

Citat:
Ursprungligen postat av MickeKöping Visa inlägg

... I Danmark har man kanske inte samma krav på PK i det här avseendet.
I Danmark har vi skam begyndende symptomer på sygdommen politisk korrekthed, ligesom der også findes enkelte medlemmer af et selvudnævnt sprogpoliti. Men i det meste af landet opfattes disse patetiske fænomener som københavneri.

Langt de fleste danskere kalder trods alt stadig en spade for en spade og en skovl for en skovl.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.