![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Stefan Löfven sa i en intervju förra veckan att vi inte skulle räkna med att resa utomlands efter den 15 juni heller. Men något bestämt är det inte ännu. |
|
|||
|
|||
![]()
På Nisyros verkar man i alla fall ha gett upp årets säsong. Åtminstone kommer Porfyris Hotel att vara stängt (vi hade bokat en vecka där i september...).
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Läste på vår Facebooksida att om ett hotell hamnar i karantän måste: Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() Bild från juni, nu är det "keeping distance" som gäller, så det lär dröja innan jag kan ta en liknade bild igen, som för övrigt är från hamnen på Naxos. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för era tankar, Janne och Charleston
![]() Även om jag aldrig nå'nsin längtar efter trängsel i Grekland (liksom på din bild, Kalimera), eller någonstans överhuvudtaget, så är bilder i alla fall ett sätt att minnas och njuta av vårt älskade Grekland ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Även om jag lider samt längtar själv, så måste alla små pensionatsägare ha det svårt och lida själva. Jag hoppas att dom snart får se ljuset i tunneln. Då får jag snart ta mig an att avboka min 3:e resa till Grekland för det här året. Denna resa har jag bokat på SAS. Nu hoppas jag på septemberresan till Samos med fler öar. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Snart kanske tavernorna öppnar igen. Bilden är från Vathy på Ithaka. Restauranger och kaféer kan öppna igen den 1 juni om antal fall av covid-19 fortsätter att vara låga, sade premiärminister Kyriakos Mitsotakis idag tisdag, enligt Kathimerini. De slutliga beslutet för öppnandet av kaféer, restauranger och barer kommer att fattas efter den 18 maj. Självfallet kommer det att finnas restriktioner kopplade till öppnandet. Samma tidning skriver idag att Wizz Air ska börja flyga från London Luton Airport till Zakynthos, Heraklion (Kreta), Korfu och Rhodos i början av juli. Mer om covid-19 i Grekland finns här. |
|
||||
|
||||
![]()
PRECIS där har jag suttit på Ithaca. Uff, nu står man knappt ut längre...
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Finlands största charterbolag Aurinkomatkat som ägs av Finnair har idag avbokat alla resor 1-30.7 (tidigare avbokades alla resor ända till 30.6). Dessutom har de avbokat alla sommarhalvårets resor till Korfu, Kos, Lefkas, Parga, Santorini och Thassos. Antar att folk inte vågar boka så därför har de avbokat resorna. Kvar finns väl då resor till de stora turistöarna Kreta och Rhodos. Men får se hur det går med dem? Det talas mycket om att epidemin kommer att finnas kvar länge och fortsätta på hösten. Besvärligt är detta. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag slutade grotta ner mig i alla nyheter om covid-19 för några veckor sedan. Om något viktigt händer berättar Camilla det. Känns mycket bättre att slippa allt elände ett tag.
Däremot följer jag vad som händer i Grekland. De har så otroligt få antal smittade och avlidna av Covid-19 rapporterar. Hoppas verkligen att det fortsätter så. Jag följer även vad som händer i Region Blekinge där jag bor. Än så länge är det tämligen lugnt här. Vi har 74 bekräftade fall, 3 vårdas på sjukhus (0 på IVA), 2 dödsfall och endast 3 fall på äldreboende. Men det kan ju komma att ändras. |
|
||||
|
||||
![]()
Så är det, man kan inte ha full koll hela tiden.
Hoppas läget i Grekland inte förvärras nu när de har lättat på restriktionerna för annars måste de ta dem tillbaka igen. Blir inte bra i sommarvärmen. Läste att t.ex i Aten hade ungdomen samlats ihop och inte hållit avstånden. Man hade sålt "hämtdrinkar" vilket väl inte riktigt var tillåtet. https://www.keeptalkinggreece.com/20...ople-crowding/ Har också lite svårt att tro på att folk skulle vilja resa på en sån där "karantänsemester". Låter inget vidare, tycker jag. Visst behöver Grekland turisternas pengar, men undrar om det kan bli lönsamt på det viset? / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Artikel på SVT idag om att Grekland lär bli en av de länder som drabbas hårdast av pandemin. Skuldberget förväntas öka dramatiskt och arbetslösheten förväntas ligga på 20 %. Stackars Grekland!
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Grekland förtjänar inte detta när de dessutom har problemet med flyktingar och Turkiet som bråkar hela tiden. / Anne |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin Coronafri men sjuk ändå ... |
|
||||
|
||||
![]()
Det tror jag också.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det här med Corona är börjar bli lite ”märkligt”. När jag startade den här tråden den 23 februari, och en tid framåt, skrevs det många inlägg. Nu känns det som att intresset har svalnat, och att den kris vi lever i har blivit ”normal”.
Allt fler länder lättar på sina restriktioner, inte minst i Grekland. Nu pratas det mer och mer om att de krävs ett hälsointyg för att komma in i landet. Man ska testas negativt för covid-19 72 timmar innan man ska resa in i landet. En test som man själv ska bekosta. Plus en hel del annat som inte låter så roligt som semestrande turist. Vår utrikesminister säger att vi troligen inte kan resa utomlands i sommar, samma sak säger Storbritanniens hälsominister till Britterna. Vi får se vad som händer. Hur är det med er andra, upplever ni också att Coronakrisen har blivit det nya normala? |
|
|||
|
|||
![]()
Stod nåt om det i DN men kunde inte läsa den var låst
Grekiska staten kunde väl sponsra dom för att få turister? |
![]() |
|
|