![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Charleston - I synnerhet efter vad IMF och Tusk sagt så måste väl nästan en skuldnedskrivning finnas med? Fast det ska ju igenom samtliga länders parlament och t ex Finland är ju inte glada.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Notera också att IMF, som menar att det måste till en nedskrivning från euro-zonens sida, INTE kommer att skriva ned sina lån. IMF är ett FN-organ som bla har till uppgift att stödja utsatta länder med lån. En grundprincip är att ett IMF-lån aldrig skrivs av. Det finns andra FN-organ som sysslar med att ge bort pengar via bistånd. |
|
|||
|
|||
![]()
Jag räknar helt kallt med att det blir en Grexit.
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall... ![]() I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen. Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza. Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det... alls. Och absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning. Tillägg; Med rätta. Men kanhända har han en plan där. Tycker han har jobbat på rätt strategiskt hittills, så vi får väl se ![]() Senast redigerad av Thira den 2015-07-09 klockan 15:58. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men visst, vad som än avtalas ska igenom parlamenten. Och det kan tamejtusan inte bli lätt. Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi måste förstå att det är förbaskat mycket pengar att ge bort. (eller hur, Alala i Finland?) Sverige har ett mål att avsätta 1% av BNP till bistånd, ett mål som vi sällan når har jag för mig. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Laero - Aha. Ja även 5 proc är väl pengar de vill ha tillbaka, därav ilskan från Stubb.
|
|
|||
|
|||
![]()
Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna).
F.ö. spelar det väl mindre roll om man har en budget i balans, samtidigt som ekonomin minskar (bl.a. pga åtstramningar) mycket mer än eventuella överskott?Det blir ju då ändå bara värre och värre. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Förresten; Varje stat har en röst.....tja det gäller ju inte ens i högsta beslutande organ iom att Ryssland, USA och några till har vetorätt vilket gör att alla andras röst blir värdelös. |
|
|||
|
|||
![]()
Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064
|
|
||||
|
||||
![]()
Juncker ska ha möte med oppositionen idag och på fredag...
http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]()
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.
Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går. Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!): https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() För mig låter det där vänstervridet-snacket som ett eko från rysskräckens tid. Så det är nästan skönt att höra kritik vänsterifrån. Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså). Senast redigerad av Charleston den 2015-07-09 klockan 16:55. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
|