Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-09, 14:17
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Charleston - I synnerhet efter vad IMF och Tusk sagt så måste väl nästan en skuldnedskrivning finnas med? Fast det ska ju igenom samtliga länders parlament och t ex Finland är ju inte glada.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 14:41
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Charleston - I synnerhet efter vad IMF och Tusk sagt så måste väl nästan en skuldnedskrivning finnas med? Fast det ska ju igenom samtliga länders parlament och t ex Finland är ju inte glada.
Jag tror isåfall att man gör nån form av avtal om skuldnedskrivning i framtiden. Att man kan diskutera det när Grekland visar en statsbudget i balans igen. Knappast troligt att man går med på det nu när det behövs nya lån som riskerar att bara försvinna i ett svart hål. Det gäller ju att få det genom parlament OCH att ländernas väljare/skattebetalare i nån mån ska acceptera det. Inte lätt !!

Notera också att IMF, som menar att det måste till en nedskrivning från euro-zonens sida, INTE kommer att skriva ned sina lån.
IMF är ett FN-organ som bla har till uppgift att stödja utsatta länder med lån. En grundprincip är att ett IMF-lån aldrig skrivs av.
Det finns andra FN-organ som sysslar med att ge bort pengar via bistånd.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 14:53
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Jag räknar helt kallt med att det blir en Grexit.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:02
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag räknar helt kallt med att det blir en Grexit.
...mina funderingar går i om det möjligtvis kan bli en parallell valuta under en "utslussande" grexit...

Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall...

I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:18

Citat:
Ursprungligen postat av Maggy Visa inlägg
...mina funderingar går i om det möjligtvis kan bli en parallell valuta under en "utslussande" grexit...

Kan ju inte vara fel att spekulera lite i alla fall...

I vilket fall som helst så hoppas jag innerligt att Grekland får en chans att "resa" sig...
Ja om det blir en Grexit så tror jag den kommer att gå långsamt. Det ligger inte i någons intresse att den ska bli akut. Precis som Masse nämnde härom dagen.
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen.
Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza.

Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det... alls. Och absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning.
Tillägg; Med rätta. Men kanhända har han en plan där. Tycker han har jobbat på rätt strategiskt hittills, så vi får väl se

Senast redigerad av Thira den 2015-07-09 klockan 15:58.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:27
Maggys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ja om det blir en Grexit så tror jag den kommer att gå långsamt. Det ligger inte i någons intresse att den ska bli akut. Precis som Masse nämnde härom dagen.
Jag tror helt enkelt inte att Grekland kommer att få några skuldavskrivningar. Fast nu såg jag att det kan tänkas att Eurogruppen erbjuder ett moratorium istället (detta var något jag läste inne på DN och är inget jag hört någon föreslå ännu så länge). Om de får ett stopp på betalningarna under 20 år så kanske det finns chans att de stannar i eurozonen.
Sedan så tror jag det kommer bli väldigt svårt att få igenom det nya förslaget som skrivs idag hos de egna partivännerna inom Syriza.

Och framför allt, hur skulle den grekiska befolkningen känna inför Tsipras och Syriza ifall åtstramningspaketen nu blev ännu hårdare än förut. Jag tror inte han ställer upp på det. Absolut inte utan moratorium eller skuldavskrivning.
...nej, visst är det svårt att få ihop ett konsensus av detta...
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:03
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag tror isåfall att man gör nån form av avtal om skuldnedskrivning i framtiden. Att man kan diskutera det när Grekland visar en statsbudget i balans igen.
Aha, du tänker så. Ja, då är ju inte mycket vunnet. Skuldberget växer och nya nödlån går åt till att betala det.

Men visst, vad som än avtalas ska igenom parlamenten. Och det kan tamejtusan inte bli lätt. Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma?
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:18
laeros avatar

Citat:
Finland, som jag nämnde, ska enligt en god vän ha lånat ut motsvarande 10 procent av sin BNP till Grekland. Kan det verkligen stämma?
Finlands BNP 2013 var 201,3 miljarder euro. Jag har läst nånstans att Finland har ca 10 miljarder euro i fordran på Grekland (men det kan vara fel). Isåfall är det ca 5% av BNP.
Vi måste förstå att det är förbaskat mycket pengar att ge bort. (eller hur, Alala i Finland?)
Sverige har ett mål att avsätta 1% av BNP till bistånd, ett mål som vi sällan når har jag för mig.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:23
inkfishs avatar

Laero - Aha. Ja även 5 proc är väl pengar de vill ha tillbaka, därav ilskan från Stubb.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:22
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna).
F.ö. spelar det väl mindre roll om man har en budget i balans, samtidigt som ekonomin minskar (bl.a. pga åtstramningar) mycket mer än eventuella överskott?Det blir ju då ändå bara värre och värre.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:38
laeros avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Att IMF skulle vara ett FN-organ kan sannerligen diskuteras. Formellt är det så, eftersom dom räknas som ett fackorgan under FN:s ekonomiska råd. Men i praktiken frångår man t.ex. något så för FN fundamentalt som att varje stat har en röst. För IMF (och även Världsbanken) gäller däremot rikare länder fler röster. USA har t.ex. 15% av rösterna i IMF (och därmed vetorätt i viktiga beslut, eftersom dessa måste fattas med mer än 85% majoritet av rösterna).
.
Mitt inlägg handlade inte om att diskutera FN:s statuter. Jag påpekade bara att IMF aldrig skriver av lån.

Förresten; Varje stat har en röst.....tja det gäller ju inte ens i högsta beslutande organ iom att Ryssland, USA och några till har vetorätt vilket gör att alla andras röst blir värdelös.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 12:57
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 13:03
Maggys avatar

Juncker ska ha möte med oppositionen idag och på fredag...

http://www.theguardian.com/business/...as-draghi-live
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 15:47

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Les gjerne denne om dere vil vite mer om pressen i Hellas: http://www.thepressproject.gr/details_en.php?aid=79064
Intressant och tyvärr inte särskilt förvånande.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:05

Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
https://www.youtube.com/watch?v=RO51ahW9JlE
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:11

Citat:
Nej, och tyvärr är ju knappast Grekland nåt unikt i detta avseende (om än något extremt). Här hemma har vi ju än så länge nåt som kallas public service-media, men i övrigt är det ju nuförtiden en närmast total dominans av borgerligt färgad media. Så den som tror att Syriza får en oberoende bevakning ens i Sverige kan räcka upp en hand.

Den gamla klassikern "Manufacturing Consent" från början av 90-talet blir ju mer och mer relevant för varje år som går.
Finns att se t.ex. här (den är närmare 3 timmar, så man bör ha ett visst intresse och lite tid över, men den rekommenderas starkt!):
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:15
Maggys avatar

Citat:

Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:31
inkfishs avatar

Citat:
Det där var faktiskt nästan skönt att höra. Jag är nämligen trött på gränsen till utled på tjatet om att "svenska medier är vänstervridna", vilket brukar förklaras med partisympatiundersökningar där det visar sig att journalister privat röstar till vänster om snittet.

För mig låter det där vänstervridet-snacket som ett eko från rysskräckens tid. Så det är nästan skönt att höra kritik vänsterifrån.

Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:46

Citat:
Men du är orättvis när du säger att Grekland bara skiljer sig "något extremt" (om något kan vara just det) från det svenska medielandskapet. Det är känt för att vara enormt politiserat och medierna står olika partier nära, och det tror jag du vet att svenska medier inte gör.
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).

Sen kan jag även tillägga, att jag i min egenskap av statistiker till yrket nästan gråter en skvätt när jag ser hur man presenterar "undersökningar" gällande journalisters partisympatier. Främst brukar det vara en väldigt låg svarsfrekvens (bl.a. brukar ekonomijournalister sällan svara) och låg representativitet. Och t.o.m. f.d. chefredaktörer för Svenska Dagbladet har faktiskt uttalat liknande invändningar (angående undersökningarna, alltså).

Senast redigerad av Charleston den 2015-07-09 klockan 16:55.
Svara med citat
Gammal 2015-07-09, 16:52
inkfishs avatar

Citat:
Jag kanske uttryckte mej lite oklart. Vad jag menade är, att även här hemma har vi brist på oberoende media. Eller, rättare, det är en i det närmaste total övervikt åt det ena hållet. Så, politiserat tycker jag nog att det är, dock inte partipolitiskt i alls samma utsträckning som i flera andra länder (t.ex. Grekland).
Beroende betyder ju att bero av något/något, vara tillhörig, styras av någon. Och så är det ju inte i svenska medier. Inte ens när vi hade en A-press som sossarna ägde var tidningarna styrda på nyhetsplats.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.