Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-03, 16:58
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Men, hur kommer Generalerna att agera? Vid 1970-talets politiska kris genomfördes en statskupp som avsatte parlament och regering samt insattes en militärjunta. Stridsvagnar på Athens gator?

Arne

Direkt från stugan på Skäret i sommarskrud
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 17:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Men, hur kommer Generalerna att agera? Vid 1970-talets politiska kris genomfördes en statskupp som avsatte parlament och regering samt insattes en militärjunta. Stridsvagnar på Athens gator?
Juntan tog makten 1967 och styrde landet till 1974, men det kommer knappast att hända igen.

Senast redigerad av Kalimera den 2015-07-03 klockan 17:06. Anledning: Rättelse
Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 16:47
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här.

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här.

Svara med citat
Gammal 2015-07-03, 19:29
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
DN analyserar idag hur krisen uppstod och vad som behöver göras för att "lösa den".

Finns att läsa här.

Samma tidning har gjort en interaktiv tidslinje hur krisen började och var landet står idag. Den börjar med OS i Aten 2004 och slutar den 2/7 2015.

Finns att läsa här.
Takk. Liker tidslinjer, gir en viss oversikt over hendelser. Liker også å lese
a n d r e s meninger/perspektiver. - En engelsk historiker har gjort seg
s i n e betraktninger om den greske krisen, interessant å følge hans refleksjoner og tanker - bakover i tid - og om hva som skjer nå. Et utenifra-perspektiv så klart, men litt annerledes enn mye som presenteres for tiden.

http://www.ekathimerini.com/198031/a...-sown-in-1980s
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:03
Kalimeras avatar
Admin

Jag kan inte låta bli att länka till ett av Chania Posts inlägg idag. Vi behöver lite positivitet. Idag för elva år sedan var det glädje och lycka i Grekland. Jag var inte där, men jag önskar att jag hade varit där, för att få uppleva denna fantastiska dag live. Vad menar jag? Kolla här.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:12
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Såg den matchen på Leros.
Då var det sannerligen partystämning långt in på natten.
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Haha!
Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 18:19
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

Åh, då var vi på Koufonissi . Det smälldes av raketer och det militärskepp som låg i hamnen tutade för fullt. Vi hade t o m en kompis som ringde från Spanien för att höra hur vi hade det bland firande greker. Ikväll sitter vi på en balkong i ett underbart Ermoupolis på Syros efter en fin dag i Agathopes (trots en envis vind emellanåt). Hade någon sagt det till mig då hade mitt svar varit "No way"... Tänk som man kan ändra sig!

Celbe
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 14:53
Kalimeras avatar
Admin

Bloggen Politik i Grekland skriver om folkomröstningen idag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Jada, det trengs skattereformer. Men husk også at det fleste grekere i middel- og arbeiderklassen har betalt den skatten de er avkrevd. Noen av innleggene her tyder på at skribentene mener alle grekere er skattesnytere. Gjennomsnittlig betaler grekerne over 22 prosent skatt på private inntekter, omlag 90 prosent av den ubetalte skatten skyldes en liten gresk elite. (Kilde i forrige tråd om krisen.)

Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-pro...422806715.html
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:53

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Så til dette hyggelige forslaget fra en nordmann:

- Oljefondet, eller Statens pensjonsfond utland (SPU), henvender seg til kreditorene som sitter på til sammen 400 millioner dollar i greske statspapirer. Norge tilbyr å betale 200 milliarder dollar for disse fordringene, det vil si halv pris. Deretter går vi til Hellas og sier at vi slår av ytterligere 50 milliarder dollar. Den gjenværende gjelden på 150 milliarder dollar må grekerne tilbakebetale til oss nordmenn, foreslår Professor på BI, Arne Jon Isachsen.

BI-professoren foreslår at grekerne betaler oss tilbake over en 20-årsperiode, med en rente til fire prosent. For Hellas som har en gjeld tilsvarende 175 prosent av Bruttonasjonalprodukt (BNP), er gjelden dermed kuttet ned til tilsvarende 60 prosent av BNP.

http://www.nettavisen.no/na24/bi-pro...422806715.html

Men kunne vi ikke bare gitt bort pengene, da? Likevel - et positivt forslag fra finanssiden. Kan hende står det opportunister i kø for å tjene seg rike på statsgjelden, som i k k e har tenkt å gi rabatt.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 16:42
Kalimeras avatar
Admin

Jag har en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".

Senast redigerad av Kalimera den 2015-07-05 klockan 19:10. Anledning: Missade ett ord
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 16:59
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland?
Precis så känner jag med
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:12
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska händai med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Inget ont som inte har något gott med sig, så jag tror och hoppas detta för med sig en uppvaknande demokratisk stasapparat i landet som är kapabel att hantera stålbadet som landet har att hantera. Det blir inte lätt oavsett utgång i detta spektakel till folkomröstning, hoppas man finner fram till koncensus både inrikes och utrikes oavsett utgång. Det behövs......
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:26
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Ja, tycker man har gått med den där klumpen i magen hela veckan. Oron har lagt locket på och dämpat den vanliga vardagsglädjen väsentligt. Men en bra sak med allt detta har ändå varit att strålkastarna satts på de värst påverkade av krisen (vet att jag tjatar om det men jag tycker det är så otroligt viktigt) Nu har hela världen fått se hur de faktiskt har det. (Tidigare har det varit mest politik och krassa siffror i staplar eller diagram.) Och deras situation har ju sett likadan ut mer eller mindre hela tiden sedan åtgärdsprogrammen infördes. För dem har det varit samma oro hela vägen. Vi får inte glömma det i all sorg över den situation som är nu. För deras skull så måste något förändras.

Jag försöker trösta mig själv och framför allt mina grekiska vänner med att det kan komma något bra ur detta på sikt. På lång sikt. Vad och på vilket sätt vet vi ju inte men oavsett vilken sida som "vinner" omröstningen så tror jag ändå att den (och all publicitet från media) kan sätta ny press på Trojkan att gå Grekland till mötes i de sociala frågorna. Och det känns som väldigt viktigt oavsett vilken "sida" man nu står på.
Men ont i hjärtat gör det när Grekland gråter.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 17:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Citat:
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner".
Samma här. Jag hade velat vara där idag, på någon plats där jag känner folk, och få reaktioner och förklaringar på vad som händer.

Men jag är en dysterkvist och något bra tror jag att det dröjer länge innan vi ser. Det blir fortsatt skittufft för Grekland, hur det än går idag.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 18:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Jeg deler både den vonde klumpen i magen, og det inderlige H Å P E T ....!

- føler meg utmattet etter de siste ukene... j e g gjør det, som sitter her i nord og har det så g o d t, men med et hjerte som blør for Hellas ....,
hvordan har d e det da. våre venner greker*ne, som står midt oppe i det..

Jeg beundrer engasjementet til dere som har skrevet i tråden, så mange tanker/betraktninger/meninger og ikke minst alle interessante linker
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:37

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Takk til alle, også til de jeg ikke føler jeg er "helt på linje" med, uansett har vi vel det felles i dag, en frykt... og et håp...

Gode ord. Frykt og håp, sånn er det. Men også et snev av optimisme.
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 20:27
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Har gått med klump i magen i så många år nu!
Nej sidan verkar väga mer!
Få se hur det blir nu,allt är så ovanligt lugnt överallt här ;-)
Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 20:52
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Underbara foton från OXI -sidans valvakor i The Guardian. Reportern berättar att det råder karnevalstämning på Syntagma nu. Det var länge sedan jag såg så lyckliga leenden på greker i media. Oavsett allt som ligger framför dem nu så värmer det väldigt att se dem så glada igen.Pyttan din rackarns lyckost som är i Aten och får uppleva detta på plats
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.