![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Du behöver inte bäva för Naxos, de inkastare som finns respekterar ett "tack jag vill titta först, eller ett nej tack". De inkastare som jag jämför med är de på Teneriffa och Gran Canaria, de är ju näst intill omöjliga att bli av med utan att man behöver vara direkt otrevlig mot dem.
// Helén |
|
||||
|
||||
![]()
På mindre öar finns inga inkastare. Verkar delvis vara en bieffekt av massturismen. Jag tänker alltid att om ett ställe behöver eller använder sig av inkastare är deras utbud av drycker, mat, service, trevnad inte så bra. Ett attraktivt ställe behöver inga inkastare. Det var inga inkastare varken på Ios, Sikinos eller Folegandros men i Perissa på Santorini samt i Fira fanns det inkastare dock inte så aggresiva som de jag mött i Rethymnon på Kreta.
Efter att ha varit på Folegandros kändes Perissa vekligen trist. Strandpromenaden känns som bäst före datum passerats och det ligger skräp lite här och där i byn. Mötte dessutom en viss bitterhet över att många turister ser ön som en transferö och bara stannar en natt eller två. Tänkte att det är upp till hotell och tavernaägare att jobba i den riktningen att fler vill stanna längre. Om ön inte hade dragningskraft som transferö skulle många säkert inte komma dit alls. Inkastare hjälper verkligen inte upp situationen. Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() I Rethymnon har jag inte upplevt det som Eva tidigare skrev att inkastarna där skulle vara "aggresiva" men det är din erfarenhet, och motsatsen min. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tur att Calle och Git hade jättemysiga tavernor att tipsa om!! Dessa var garanterat utan dylika... ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Då skyller jag på vädret och säsongen Lissi.
![]() RethymnonförsvararMartin ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tycker inte att man kan kalla "inkastare" för "inkastare" i Grekland...har aldrig varit med om att de går efter en på gatan och rycker i armen
![]() Jag som ändå mest vistas i väldigt turistiska områden när jag är i Grekland, Chaniakusten, har aldrig blivit irriterad ![]() ![]() Min kompis som varit i typ hela världen tycker det är så skönt i turistområdena i Grekland om man jämför både med tex Australien eller Asien (turistområden) där inkastarna tydligen är värre. Malin |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() ![]() Grekiska inkastare är små söta änglar i jämförelse med ovanstående exempel. Nåja, nära på i alla fall ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Synd för jag gillade Turkiet en gång i tiden... Malin |
|
||||
|
||||
![]()
Kan bara hålla med Malin. Jag har tidigare tyckt att inkastarna i hamnen i Chania var jobbiga men efter en vecka i Alanya med min syster, är detta inget. Syrran och jag har även åkt ensamma till Kreta ett par gånger men vi har aldrig upplevt något liknande det i Alanya. I år åkte jag aldrig in till Chania, men jag upplevde inte att det ens fanns inkastare i Kato Stalos.
Lina |
|
||||
|
||||
![]()
Är det bara vi skandinavier som stör oss på inkastare??
Jag undviker ställen helt och hållet som har inkastare! Jag älskar kvarteren precis utanför hamnen både i Chania och Rethymno, men undviker helst själva hamnarna pga av dessa dryga typer... ...Och sen har vi dessa förbaskade rossäljare..... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag tror också att vi, i många situationer, har svårt att säga nej på ett självklart och avslappnat sätt. Då blir naturligtvis inkastarsituationen klart problematisk. *idkar självrannsakan* ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kom precis att tänka på att det i de grekiska kvarteren i Paris finns drösvis med inkastare som vrålar PARAKALO! på de grekiska tavernorna. Jag har dock aldrig hört någon fransman klaga över det. Jag klagade inte heller över det då jag bodde i Paris. Kan det bero på att jag var en svensk som förvisso gick på grekisk restaurang, men i Paris? Blev inkasteriet helt plötsligt charmigt eftersom fenomenet inträffade på neutral mark?
Är det någon som har några kvicktänkta funderingar kring detta? PO, jag förväntar mig en glasklar förklaring från dig ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja nån´ting är det ju som skiljer beroende på adressen, när en grek i grekland dubbelparkerar på övergångsstället och slår på varningsblinkers så är det charmigt och lite lagom olydigt, men om en syrian gör samma sak utanför bolaget i Södertälje så får sverigedemokraterna två nya mandat..
Jag tror tyvärr att inkastarna fungerar, om tavernor utan inkastare gick bättre än de med så skulle de få foten genast. Alltså är det fler som ger upp och följer med in än vi som försöker välja själva. Ungefär som Coca-Colareklamen, alla är skitless och ändå är det världens mest sålda läsk. //PO -troligen mer närsynt än klarsynt så här dags. |
|
|||
|
|||
![]()
...trohoholigen,sa nattugglan...
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Men inkastarna förbjöds ju för 5 - 6 år sedan! Och på vissa ställen så verkar det fungera...
![]() Om de går på mig på ett lite trevligt sätt så brukar jag säga: Issos metá, med ett leende, vilket betyder "kanske senare". Leendet betyder samma sak både på Grekiska och Svenska... ![]() ![]() Vid något enstaka tillfälle, när jag varit riktigt irriterad, har jag sagt: Fige Vlacha. Fige = Stick. Vlacha = Fåraherde. I överförd bemärkelse i Grekland betyder Vlacha även Idiot! Det har vid tillfälle gett upphov till viss irritation... ![]() ![]() ![]() Jag kan vara väldigt irriterande om nu någon missat det... ![]() ![]() ![]() Men jag har slutat använda M-ordet efter en insident på flyplatsen... En Limousinchaufför försökte envisas med att jag skulle åka med honom till Rafina för väldigt mycket pengar när jag tänkte ta taxi. Så jag informerade honom om vad jag tyckte han kunde göra med mina mer intima delar, vilket han inte uppskattade... Han blev sur. Jag förstår inte varför? ![]() Men "förlåt och glöm". Det är ju inte så stor sak. Det gäller ju bara att säga Nej! På ett vettigt och korrekt sätt! Man kan inte låta semestern bli störd av sådana saker. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Har aldrig blivit störd av inkastare i Grekland,och då har jag varit mer än 20 ggr i Rethymno,tycker att det funkar klockrent med att säga "No thank you",sen kan man lugnt gå vidare,sen kan det vara så att många känner igen mig efter alla år ..Man får ju tänka på att de gör ju bara sitt jobb...Sen finns det faktiskt ställen med inkastare som har bra mat också....
Senast redigerad av Athanasia den 2007-07-11 klockan 05:37. Anledning: Tillägg... |
|
||||
|
||||
![]()
Sista gången jag var i Rethymnon förföljde en inkastare mig och mitt sällskap ett halv kvarter. Jag var där med sonen, en väninna och hennes dotter alla gjorde vi liknande erfarenhter. Min dotter jobbade sin sista säsong där och sen har jag aldrig åkt tillbaka. Inkastarna var det här året så påflugna att merparten av turisterna tvingades gå på andra sidan gatan. Det var i augusti och kanske är de mindre påflugna i lågsäsong. Förhoppningsvis är det förbjudet numera även där. Det här är så långt från kvalitetsturism man kan komma. Till mig sa karlfan varför besöker du aldrig vårt ställe utan sitter bara och hänger på gamla ställen. Antar att han menade mer traditionella ställen.
Inte hjälpte det att han kände igen mig det bara retade honom ännu mer. Den hände även att den mannen tog turisterna i armen för att få dom att stanna. Personer som artigt hälsar och ler när jag går förbi kallar jag inte ens för inkastare. I Aten har jag bara sett inkastare i Plaka inte i några andra stadsdelar. I Thailand såg jag bara inkastare på ett ställe tänk så olika det kan vara. Höll dock mest till i Surin, Kamali och på olika mindre öar. Gjorde flera båtturer och besökte även Krabi. Inga inkastare någonstans. Eva Senast redigerad av Eva L den 2007-07-11 klockan 05:56. |
|
|||
|
|||
![]()
Går ju alltid omkring och ler själv när jag är i Grekland så jag kanske får inkastarna att le också.
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Om jag får göra en liten utvikning??
När det gäller de ofta enerverande turkiska inkastarna på frekventerade turistorter, då finnes ett mycket effektivt och allerstädes fungerande motmedel för turisten. Man svarar bara "Hajiir" med långt ii. Det betyder ett mycket bestämt NEJ TACK på turkiska. Den turk som negligera detta besked, han/hon gör totalt bort sig och tappar ansiktet i sina landsmäns ögon. Inkastaren svarar genast Oj, ursäkta, på turkiska och kommer aldrig mer att besvära. Fungerar osvikligt. Prova gärna själva. Arne Som numera avsätter dryga timmen per dag att öva på den nyinhandlade Bouzookin. Skada bara att Hustrun helst ser att övningen sker på tid då hon är på sitt arbete.... Bild på klenoden http://www.sendpix.com/albums/07071100/96lhomqi8r/ |
![]() |
|
|