Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-22, 11:37
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Bra restauranger på Chania-kusten

Lars - tusen tack för dina tips och för den tid du har lagt ned för att dela med dig!

Letar efter det genuina, där grekerna trivs. Så din beskrivning printas ut och tas med på resan.

Förra sommaren fick jag beröm av karpathosborna att jag så fort hade "nosat fram" genuina mat/mezeställen. När Maria på hotellet skulle ge mig tips på restauranger, så var mitt svar:"Already been there!"

Jag hade fått tips av Nora och Karin innan vi reste och så gjorde jag bara som så att jag frågade innehavaren av affären där vi handlade:"Om du var hungrig, var skulle du äta ikväll?"

"Hemma" sa han. Och sen gav han mig sina tips på bra matställen. Först frågade han dock - "Vill du äta turistmat?" "Nej! Jag vill äta det som du skulle äta"

Kanske gav han mig adressen på brorsans restaurang, det vet jag ju inte, men det funkade i alla fall. Så det kommer jag nog testa denna sommar också. Jag skall fråga grekerna...

Tack Lars!
Svara med citat
Gammal 2009-06-25, 22:58
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Jag vill slå ett slag för Nea Chora hamn och Ouzethino. Det första borden ute på piren tillhör tavernan och ägaren Andreas. På menyn finns (Gitas favorit...) Soupies me Maratha, klassiska sallader, grillade sardiner, en fantastisk potatissallad och mycket annat gott. En karaff husets röda eller Ouzo och ett gäng mezedes i natten, med havet skvalpande mot fiskebåtarna. Någon live-musik bjuds du inte på men priserna är humana, servicen och maten god och det är nära att promenera in till Chania igen. Tavernan håller öppet året om och besöks till större delen av greker. Man kan även ta ett dopp i havet och luncha, förfriska sig dagstid.
Bli inte förvånad om "huset" kommer springande med en kall öl när du ligger under parasollet.

Kali orexi!
Kikh
Svara med citat
Gammal 2009-06-26, 20:04
AnnaHelena AnnaHelena är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Jag måste också säga Semiramis. Besökte detta fantastiska ställe tre gånger under min veckolånga vistelse i Chania i Maj.
Inga jobbiga inkastare - bara god mat, trevlig levande musik, mysig miljö och en fantastisk dessert som kommer in tillsammans med notan..../Helena
Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 00:32
Mikke Mikke är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

....möjligen är detta tips helt fel,har ingen aning om stället är kvar, men min i Chania boende och gifta kusin Maria tog mej till ett litet, trevligt ställe i hamnens östra del, bakom de kvarvarande,venetianska båthusen.Stället heter/hette To Doloma (betet) och där tillbringade jag många stunder, samt ävenså ritade mitt första grekiska vykort , som hemtogs,renritades samt trycktes i ca 2000 ex och ditfördes i ryggsäcken och dito triumf några månader senare......Detta var ca 15 år sen, så jag reserverar mej å det grövsta.......men om det finns kvar, kika dit å hälsa från mej,vettja....
Mikke
p.s. säg att jag har originalteckningen kvar, ifall han vill ha mer vykort.... d.s
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:58.