![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej.
Jag är ny här. Jag och min familj, man och två barn på snart 4 och drygt 1 år, tänkte åka till Grekland i sommar. Nu funderar jag på om vi ska ta en flygstol ner för att hitta boende på plats. Har lite frågor om detta och skulle vara glad om jag kunde få något svar... ![]() Är det svårt att få boende om man åker i juli månad? Är det dumt att inte boka en charter? Blir det billiagare att boka flygstol + boende själv? Och sist men inte minst... Vart ska vi åka? Tips mottages tacksamt. ![]() Barnvänligt, helst pool på hotellet..., mysigt utan party. Glad för svar. mvh Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Anna och välkommen!
Många frågor du har ![]() ![]() För att ge dig så exakta svar som möjligt så är det lättare om du talar om vilken/vilka öar ni tänkt åka till. Utan att veta vart ni tänkt er så skulle jag rekommendera Koufinissi och Antiparos utan inbördes rangordning, de är båda mycket barnvänliga, till saken hör även att jag bara känner till Kykladerna. Prisjämförelse mellan charter och att ordna boendet själv går inte att göra med Koufinissi alternativet. Vi har i flera år åkt under högsäsong och då betalt 15-18 Euro per person och natt, senaste åren har vi varit 2 vuxna och två tonåringar. Beskriv mer eakt vart ni vill åka så får du snabbt svar på dina funderingar. // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Hej och tack...
Ja alltså det vet vi inte... vart vi vill åka alltså. ![]() Helst inte för krångligt med tanke på att barnen är små. Resan får heller inte ta en hel dag eller mer. Lätt smidigt och barnvänligt. Gärna billigt också... Var bokar man flygstol billigast. Jag har börjat kolla på nätet på olika siter och de jag har hittat är inte billigt... Flyger man till Athen och utgår därifrån? Det är alltså billigare att ta en flygstol och sedan boka boende på plats? Är det svårt? Vi har ju bara åkt charter hitintills... så vi är noviser på det här området men det vore kul att prova. Finns det plaster i juli då det är industrisemester i större delen av Europa? För varmt? Ja många frågor igen men tacksa och glad för alla svar jag kan få... ler mvh Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Hur lång tid resan tar beror ju också på om du räknar från det att planet lyfter och vilken tid på dagen ni landar, var man hittar billiga flygbiljetter beror på var i från ni vill åka. Själva flyger vi med Sterling i år från Göteborg direkt till Aten, helst hade jag åkt till Santorini, men det blir dyrare även när man lagt till båtresan.
// Helén- Som är alldeles för bekväm för att båtluffa med småbarn, det beror ju även på hur barnen är, rastlösa?, rutinmänniskor? lätt för att somna oavsett omgivning? En del fyraåringar så även de flesta andra barn kan ju helt plötsligt få för sig att ingenting passar... |
|
||||
|
||||
![]()
Generellt är det inte billigare att boka själv än att åka charter. De gånger det blir billigare att boka själv är när man får tag i flygstol till riktigt bra pris, men det är inte så lätt om man inte letar ganska lång tid i förväg. Restresor blir alltid billigast, men det är ett hasardspel att vänta på sådana mitt i sommaren.
Fördelen att boka själv är att man kan välja platser och hotell mer fritt. Å andra sidan blir det bästa upptaget först och det innebär att det inte alls är säkert att man får sådana boenden som man helst vill ha, om man har vissa krav, och det ändå ska vara lågt pris. Augusti är den månad när det är mest turister på öarna, men med två små barn och önskan om pool skulle jag välja charter även i juli. Risken är stor att annars bli tvingad att välja mellan väldigt enkla eller väldigt dyra boenden. Ett tredje alternativ är att köpa flygstol och boka hotell hemifrån. Det skulle jag nog förresten välja i första hand om det finns flygbiljetter kvar till hyfsade priser ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej
Tack för svaret från er båda två... Elisabet jag undrar var du bokar flygstol och separat boende? Var är bäst att åka då man utgår från de önskemål vi har? Vi flyger från Stockholm, alt. Skavsta. Tack Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar hitta de billigaste biljetterna med Sterling och Apollo. Jag letar alltid bara enkelbiljetter och väljer de som passar mig bäst i pris och datum.
Bokat i förväg har jag bara gjort en gång och det var efter ett tips här i forumet. Jag mejlade och frågade vad en studio skulle kosta de dagar vi var där och fick ett bra pris. Man kan leta hotell på internet på det ställe man har bestämt sig för att åka till och sedan boka antingen genom någon hotellbokningssajt eller direkt från hotellets egen hemsida. Förra året bokade jag flera hotell i Frankrike genom bokingssajter och det fungerade perfekt. Det är ett system som garanterat har kommit för att stanna. Enda bekymret är att det finns för mycket att välja på, så man kan få lite svårt att bestämma sig ![]() Om jag skulle åka till Grekland med så små barn som era så skulle jag välja Naxos eller Skiathos. Där finns härliga mjuka långgrunda och lättillgängliga sandstränder och mysiga städer, samt många bra boenden att välja mellan. Fördelen med Skiathos är att det finns flygplats där så man slipper båttransfern. Det är mycket turister på båda öarna i juli, men på Naxos märks det lite mindre, det tycker nog många är en fördel med den ön. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Hur länge har ni tänkt att vara borta ? När i juli ? Måste ni resa iväg ett visst datum eller är det lite flexibelt ? En sak kan jag säga direkt... Jag hade aldrig flugit till Aten i juli med så små barn ![]() Lars |
|
|||
|
|||
![]()
Jag, min man och vår 4-årige son ska båtluffa i juli. Det är första gången vi har med sonen så det blir nog inte så mycket luffande utan vi siktar på att hinna med 2 öar. Vi flyger med SAS och har betalat 7000:- för oss tre tur och retur. Kanske inte jättebilligt men det billigaste vi hittade då när vi bokade för ett par månader sedan. Tycker det är okej pris. Vi flyger den 1/7 till Aten och har bokat boende i Rafina (dyrt men jag tror det är värt det) första natten och utgår därifrån. Då slipper vi stora, röriga Pireus när vi har en liten med oss. Vi flyger hem den 16/7 och har även då bokat sista natten i Rafina så vi återigen slipper Pireus. Känns skönt att ha första och sista natten bokat så blir det inte så stressigt. Vi tänkte ta oss först till Naxos där vi varit tidigare. Egentligen inte mitt första-val av ö men jag tror den passar bra när man har småbarn. Finns mycket att göra, gott om barnfamiljer, kanonbra stränder, mycket boende vilket gör bättre rumspriser och ett bra utgångsläge för vidare luff. Vi tänkte även ta en dagstur därifrån till Koufonissi som jag gärna vill besöka. Jag tror inte vi behöver förboka något boende på Naxos. Sen har vi inte bestämt oss, troligtvis åker vi till Syros (Kini) eller Antiparos. Vet inte hur det är med boende på dessa öar men det löser sig nog. Jag tänkte fråga andra Kalimera-experter om detta.
Anledningen till att vi valde att öluffa istället för att åka charter denna gång var dels av sentimentala skäl (vi hade så kul förra gången, min man och jag). Men mest för att inte vara låst på ett ställe. Det är mycket pengar man lägger på resan (vi har inte råd att resa så ofta) och det skulle vara så tråkigt om man hamnade två veckor på ett ställe där man inte trivs. Nu kan vi bara åka vidare om det inte känns bra. Visst känns det lite läskigt när man åker med barn, tänk om man inte hittar boende...eller kommer med båten...eller blir sjuka...eller, eller, eller. Jag tror att det mesta löser sig och barn är nog tåligare än man tror. Men det finns ju inga Bamse-klubbar eller sånt...så det beror ju på vad man är ute efter på semestern. Jag tror inte att öluffningen blir direkt billigare än charter men man kan ju styra kostnaderna lite mer själva. Det finns massor med bra resebrev på denna sida, kolla igenom dessa och leta efter andra barnfamiljers erfarenheter. Vet inte om detta hjälpte dig så mycket men ville bara att du skulle veta att det faktiskt finns småbarnsfamiljer som öluffar i juli. Ha det så bra! //Anjas |
|
|||
|
|||
![]()
Naxos är en underbar ö för er och barnen!
Ni kan då välja flygstol till Santorini eller charter. |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla för svaret. Jag ska kolla upp allt.. antecknar för fullt
![]() mvh Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Har aldrig åkt med barnen till Grekland i juli, men dock flera gånger i september. I år blir det för första gången i juni!
Vi har "bara" hållt oss till Cykladerna och Kreta än så länge, och varit i Grekland (ibland två gånger och nästan) varje år sedan vår äldsta flicka var 5 mån. Det man varje gång slås av är hur enkelt det är att resa med barnen. De är så nyfikna och lär sig så mycket! Visst måste man anpassa resan till sina barn - självklart - men å andra sidan ser man sidor av sina barn man aldrig ser hemma när man är på semester! Mitt bästa tips är därför: ta dagen som den kommer. Planera inte för mycket. Om det känns tryggt, boka boende på någon ö de första två nätterna, och bestäm under dessa dagar om ni vill bo kvar, byta by, byta ö, byta boende... Om ni flyger till Aten tycker jag att ni ska börja med Syros, det är nära och går ofta snabbfärjor, och bo i Kini. Därifrån går det färjor vidare till nästan alla öar i Cykladerna. "Barnvänligt" betyder oftast att det inte ska bli för jobbigt för oss vuxna ![]() Lycka till! var ni än åker kommer ni säkerligen att få en härlig semester! Bea |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla för svaret... jag som är nybörjar på Grekland och trodde att allt var "grekland" Ler undrar vad Cykladerna är.
![]() Har varit på Rhodos och Kreta men det var innan vi fick barn. Hur har ni bokat? Flygstol och boende på plats. Var bokar ni coh vad fick ni betala? Hittar inget billigt flyg... letar jag helt fel? mvh Anna |
|
||||
|
||||
![]()
Vi åker reguljärt med LOT. Det kostade oss ca 2300 kr/person tor Stockholm-Athen. Tidigare har vi kommit undan med betydligt billigare, men vi var lite sent ute i år! Kolla annars tex reseguiden.se. Där kan du ju även kolla in sista-minuten-charter, både flygstolar och med boende. (såg att det finns två veckor till Samos, tex, för 2300 kr/person i slutet av juni.
Cykladerna är ögruppen näst-närmast Pireus. Här ligger tex Naxos, Antiparos, Koufonissi och Syros som du blivit tipsad om. Vi förhandsbokar vanligtvis aldrig boende, men som sagt, har aldrig rest i juli och då är det väl mer högsäsong och tryck på boendet! Bea |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för svaret... jag ska kolla in siten.
mvh Anna |
|
|||
|
|||
![]()
Tips från barnfamilj - jämför också med tex Apollo vad skulle kosta att åka till charter om ni får barnrabatt! Kolla på Apollos sida under priser och rabatter, barnpriser. Jag räknade på det i vintras och om vi hade åkt till Naxos i juli, så hade Apollos charter blivit billigast med barnrabatt.
I juni hade det nog blivit billigare att boka själv. Resebolagens barnrabatter kan vara häftigt bra, om man har tur och det finns sådana resor kvar. När man åker charter, så betalar man resan per person - när man bokar själv, så betalar man resan per person och rummet har fast pris. Så i år har vi bokat flygstolar via Sterling och hoppas komma billigare undan än om vi hade åkt charter... |
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipset... jag ska kolla det.
mvh Anna ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Har nu kollat lite på olika hemsidor.Det jag kan få fram är följande: OBS! Endast flygstol! Apollo till Santorini ca 12.000:- Airtours till Santorini ca 11.000:- Sterling till Aten ca 10.000:- De datum jag tog var 7-21 juli ungefär. För er vore det ju bäst att flyga till Santorini och därifrån ta er till tex Naxos och leta boende på plats. Stannar ni på Santorini några nätter kan jag varmt rekommendera Honeymoon Beach hotel(info finns på Kalimera). På Naxos skulle jag välja att bo vid någon av de fina stränderna,tex Agia Anna. Lycka till! |
|
|||
|
|||
![]()
Kolla www.sas.se, plockar man bara rätt datum så kan du komma undan billigare. Då kan ni åka hela familjen för ca 8000:- tur och retur. Men då hamnar ni i Aten och det kanske ni inte vill. Det blir ju längre och dyrare båtresa ut till öarna. Det som jag annars tycker är smidigt med att flyga reguljärt är ju att du kan bestämma precis själv hur länge du ska vara borta. Du behöver inte välja antal veckor utan istället antal dagar. Vi ska vara iväg 16 dagar vilket ger 14 dagar på plats kan man ju säga.
Hade vi dock hittat billiga biljetter ut till någon ö som exempelvis Santorini så skulle vi absolut ha valt det (vilket vi gjorde förra luffen). Men när vi skulle boka så skiljde det nästan 5000:- mot att flyga till Aten och det tyckte vi var för mycket. För oss tre så skulle det kosta 12000:- att flyga till Santorini. Då kan man lika gärna åka charter tycker jag om man nu, som ni, står och väljer mellan charter eller öluff. Lycka till med reseplanerandet! |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Vi har alltid flugit med SAS europaflyg, men det gäller att boka så tidigt som möjligt. Det är jätte-enkelt att ta bussen från flygplatsen ner till Pireus, och hitta en färja är också lätt om man inte anländer för sent på dagen.Det tar några timmar till Naxos, men vi går ner i varv, äter och sover en stund i vilfotöljerna.Ska ni vara borta ett par veckor så är flygstol det mysigaste alternativet, tycker vi! Ni åker dit ni vill i stunden, stannar 2 dagar eller 10, ingen annan än ni själva bestämmer. Och de barn vi har mött är bra mycket tåligare och intresserade än sina föräldrar!
Ett tips på ett nära, barnvänligt boende är Andreas hotell på Agistri, bara ett par timmars resa från Aten. Familjen som äger hotellet är jättegullig, poolen stor och allt är mycket barnvänligt. Finns med om du tittar under Agistri. ![]() |
![]() |
|
|