Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-06, 19:12
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Sterling

Näe,men på Engelska vore bra...
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 20:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
... Så jag ska bara säga att jag förstår inte hur någon kan kräva att all kommunikation, oavsett om den är skriftlig eller verbal, ska ske på Svenska. Vi lever i ett internationellt samhälle och ett EU med fri rörlighet. Jag skulle tro att den absoluta majoriteten här har internationella kontakter varje dag.
...
Det finns säkert fler än Björn som har svårt att förstå andra nordiska språk än svenska.
Tex mina föräldrar, födda tidigt 40-tal de har haft begränsade möjligheter att resa och har definitvt ej heller dagliga internationella kontakter, vilket jag inte tror att de är speciellt ensamma om.
Inget ont som inte har något gott.... nästa månad måste jag och dottern följa med dem till USA som tolkar
// Helén
Svara med citat
Gammal 2007-05-12, 10:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Så jag ska bara säga att jag förstår inte hur någon kan kräva att all kommunikation, oavsett om den är skriftlig eller verbal, ska ske på Svenska
Tja, det är väl inte svårare att förstå att man kan ha olika åsikt om det som om allt annat. Men jag ska gärna försöka förklara för dig:
Om jag flyger inrikes i Ryssland så förväntar jag mig att all info ska ges på ryska - inte på ukrainska eller något annat språk - och engelska.
Om jag flyger inrikes i Indien så förväntar jag mig att all info ska ges på hindi - inte på urdi eller något annat språk - och engelska.
Om jag flyger inrikes i Grekland så förväntar jag mig att all info ska ges på grekiska - inte på makedoniska eller något annat språk - och engelska.
Om jag flyger inrikes i Danmark så förväntar jag mig att all info ska ges på danska - inte på svenska eller något annat språk - och engelska.

För mig är det självklart att det är rimligt att ha dessa förväntningar och lika självklart att förvänta mig att när jag flyger inrikes i Sverige ges all info på svenska och inte på något annat språk - och engelska. OM den trots allt skulle ges på något annat språk så skulle det möjligen kunna tänkas vara finska som är vårt näst största officiella språk, eller kanske franska som är ett världsspråk - men nej, även det känns ju väldigt orimligt.

Detta är för mig inte konstigare än att när jag handlar i en butik i Sverige eller köper tjänster av ett företag i Sverige så förväntar jag mig att personalen pratar med mig på svenska. Det handlar om självklar service i det land man är verksam.

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Men detta är ju hur vanligt som helst! SAS piloter är inte alla svensktalande.
Ja visst, SAS och andra flygbolag som kör inrikes i Sverige har ofta norsk och dansk personal och även från andra länder. Braaten hade ju på sin tid nästan bara norsk personal. Men jag kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare på en inrikesflygning har varit med om att de inte pratat svenska, naturligtvis med brytning med ändå svenska. Det gjorde också den kabinpersonal som pratade i högtalaren på den här flygningen.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-12 klockan 10:45.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:29.