Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-05-06, 11:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det här måste vi ändra på!

Jag inser att det naturligtvis är ett ömhetsbevis men kan ändå känna att det kanske förminskar kvinnor lite särskilt om det används oförsiktigt eller lite hur som helst..

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 11:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag skulle säga att det är en svag diminutivform. Motsvarande på svenska skulle kanske bli Annis, Evis osv. Mer smekord än diminutiv, nästan.

Inser att det var jag som ledde tanken fel hos några av er, lilla på svenska är mer förminskande än oula och aki på grekiska, tror jag.

Smeknamnet för Kerstin borde bli Kristinoula eller Kristinaki.
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 13:10
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
men kan ändå känna att det kanske förminskar kvinnor lite särskilt om det används oförsiktigt eller lite hur som helst..
Definitivt inte Eva och dessutom har i varje fall jag inte varit med om att det använts oförsiktigt. Min svärmor heter Anastasia men har i alla tider kallats för Tasoula och den 18-årige svågersonen kallas fortfarande Lefterakis efter sin papous (farfar) Lefteris. Han får nog leva med ändelsen -akis resten av livet. I det här avseendet avser man ju den yngre Lefteris och inte den äldre och alla vet vem man talar om.

Jag själv kallas både Zanét, Zanetaki och Zanetoula beroende på både sällskap och hur väl de känner mig.

//Zanét
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 20:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Låter mycket bra att jag har fel.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 21:33
inkfishs avatar

En fråga i sammanhanget: -akis är ju alltså en diminutiv/förminskande form.

Grekiska efternamn kan ju ibland knytas till ett geografiskt område. I Thessalonikiområdet slutar många efternamn på -as, t ex. Och många efternamn på Kreta slutar på -akis - alltså just den där diminutivformen.

Om detta har jag hört att det var turkarna som kallade kretensarna namn på -akis - för att förminska och förnedra dem. Och att kretensarna därefter behöll ändelsen för att visa att de är så stolta och kaxiga att de sätter sig över såna försök till förtryck.

Är det nån som vet om det här stämmer? Jag tycker det är en härlig historia om stolta kretensare - men befarar att det bara är en skröna (som så många andra härliga historier )
Svara med citat
Gammal 2007-05-06, 21:33
inkfishs avatar

En fråga i sammanhanget: -akis är ju alltså en diminutiv/förminskande form.

Grekiska efternamn kan ju ibland knytas till ett geografiskt område. I Thessalonikiområdet slutar många efternamn på -as, t ex. Och många efternamn på Kreta slutar på -akis - alltså just den där diminutivformen.

Om detta har jag hört att det var turkarna som kallade kretensarna namn på -akis - för att förminska och förnedra dem. Och att kretensarna därefter behöll ändelsen för att visa att de är så stolta och kaxiga att de sätter sig över såna försök till förtryck.

Är det nån som vet om det här stämmer? Jag tycker det är en härlig historia om stolta kretensare - men befarar att det bara är en skröna (som så många andra härliga historier )
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:08.