![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag skulle avråda från att åka till Philippinerna. Jag var där i drygt fyra månader då jag reste genom Asien 1986/87 bl a för att lära mig dyka vilket jag gjorde på sunken island utanför Cebu (Moalboal). Det finns mycket gott att säga om landet och dess invånare. Folket i landet är trevligt, men det är folket i grannländerna oxå. Det som i mitt tycke talar för att välja ett annat land såsom Thailand, Malaysia eller Indonesien är främst följande: Landet är katolskt. I mitt tycke hittar ni mer av genuin asiatisk kultur i grannländerna där det finns en stark buddistisk/islamistisk tradition som är mer unik för asien. Katolisismen kom med spanjorerna. Landet är väldigt västinfluerat/amerikaniserat. Detta syns inte bara i restaurantutbudet där det finns stora inslag av internationella kedjor, utan oxå i övriga menyer som i högre grad än i grannländerna är tillrättalagda för turismen. Men det finns inhemsk mat oxå. Influenserna syns oxå i samhället i övrigt bl a i namnen. Många i landet har engelska förnamn och spanska efternamn. Landet är inte säkert. Jag trivs inte att resa i områden där jag behöver frukta för den egna säkerheten. Visserligen var amerikanarna måltavla då jag reste där, men det kändes ändå otryggt. NPA står inte för Nice People Around, utan är gerillan som verkar för muslimsk självständighet i de södra delarna av landet. Är ni ute för att ö-luffa skulle jag välja Indonesien. Särskilt de östra delarna, de s k kryddöarna, ska vara spektakulära. Det finns även fantastiska områden för dykning om ni är intresserade av sådant. Väljer ni ändå att åka till Philippinerna, välj då området med öar mitt i landet där bl a Cebu och Negros ligger. //Per |
|
|